School religious education and web 2.0 tools on educational institutions of catholic confessional in Pereira.

Authors

  • Daniel Alejandro Rodríguez Posada Licenciado

DOI:

https://doi.org/10.31908/grafias.v0i27.1320

Keywords:

Religious Education School, web 2.0 tools, ICT (information and communication technologies), teaching-learning, didactic

Abstract

The educational process, more than ever in different eras of history, has been found in front and had almost unlimited access to information organized, structured and processed by humans to signify and make sense of the occurrence. This condition must constantly challenge for rethinking and redesigning education and the different actors involved therein; technological, deployment and access to information today require skills development ("competencies") to enable men and women cope with slack in a digital world. Therefore, the school must facilitate this learning and pose a relevant pedagogical model. Consequently, the support that makes the area School Religious Education is fundamental to the process of construction and humanization of people.

Author Biography

  • Daniel Alejandro Rodríguez Posada, Licenciado

    Licenciado en Educación Religiosa de la Universidad Católica de Pereira, Especialista en Edumática de la Universidad Católica de Pereira.

References

Barbero, J. (1999). “La educación en el ecosistema comunicativo.” Comunicar,13, 13 – 21.

castañeda, L. (2007). Software social para la escuela 2.0: más allá de los Blogs y las Wikis. Murcia: Universidad de Murcia.

Castellanos, J.,; Martín, E.,; Pérez, D.,; Santacruz, L. y Serrano, L. (2011). Las TIC en la educación. Madrid: Ediciones Anaya Multimedia.

Colombia (1991). Constitución Política Colombiana.

Conferencia Episcopal De Colombia (2012). Estándares para la Educación Religiosa Escolar [ERE] de la Conferencia Episcopal de Colombia. Bogotá D.C.: Nomos Impresores.

Conferencia Episcopal De Colombia (2007). Estándares para la Educación Religiosa Escolar. Bogotá D.C.: Editorial Delfín Ltda.

Conferencia Episcopal De Colombia (2000). Escuela y Religión. Hacia la construcción de un modelo de Educación Religiosa. Santafé de Bogotá: Editorial Delfín Ltda.

Consejo Episcopal Latinoamericano, CELAM (2001). Orientaciones generales para la Educación Religiosa Escolar en América Latina y el Caribe. Bogotá, D.C.: Lito Esfera.

García, S. (– Coord.) (2003). Biblia de Jerusalén latinoamericana. España: Desclée de Brouwer, S.A.

Rodríguez, G.,; Gil, J. y& García, E. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga: Ed. Aljibe.

Siciliani, J. (– Comp.) (2011).Culturas Juveniles, educación religiosa escolar y catequesis: conversaciones entre distintos campos disciplinares. Bogotá, D.C.:: CMYK, Diseño e Impresos S.A.S.

Downloads

Published

2020-05-06

Issue

Section

Artículos