Family myths about adolescence: polyphonic experience from the “conversaction”

Authors

  • Mireya Ospina Botero
  • Ximena Ortega Delgado
  • Karen Johanna Pinzón
  • Luz Elena López
  • Daniel Castillo Garzón
  • José Fernando Collazos
  • Adriana M. Libreros
  • Angélica M. Parra

Keywords:

conversational meeting, investigationintervention, adolescence, constructionism

Abstract

This article shows the conversational encounters methodology into participative dialogue scenarios, which allow the ideas identification and mobilization around adolescence in six families group including (parents and teenagers) and therapists. The results, allow us to have a glimpse on the family systems emerging modifi cations, raising conversational nets as a tool which make it possible and empowering in the construction of reflective workshops.

Author Biographies

  • Mireya Ospina Botero

    Psicóloga. Especialista en Psicoterapia y Consultoría Sistémica. Magister en Educación y Desarrollo Humano

  • Ximena Ortega Delgado

    Psicóloga. Especialista en Psicoterapia y Consultoría Sistémica

  • Karen Johanna Pinzón

    Psicóloga. Especialista en Psicoterapia y Consultoría Sistémica

  • Luz Elena López

    Especialista en Psicoterapia y Consultoría Sistémica

  • Daniel Castillo Garzón

    Psicólogo. Especialista en Psicoterapia y Consultoría Sistémica

  • José Fernando Collazos

    Psicólogo. Especialista en Psicoterapia y Consultoría Sistémica

  • Adriana M. Libreros

    Psicóloga. Especialista en Psicoterapia y Consultoría Sistémica

  • Angélica M. Parra

    Especialista en Psicoterapia y Consultoría Sistémica

References

Bronstein, V. y Alejandro, P. (1994). La Organización Egoísta. Clausura Operacional y Redes Conversacionales. Métodos y Técnicas Cualitativas de Investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.

Buchanan, C. M. & Holmbeck, G. N. (1998). Measuring beliefs about adolescent personality and behavior. Journal of Youth and Adolescence, 27, 607-627.

Casco, F.J. y Oliva, A. (2005). Ideas sobre la adolescencia entre padres, profesores, Adolescentes y personas mayores. Apuntes de Psicología, 22, 171-185.

Dabas, E. (1993). Red de Redes. Las prácticas de a intervención en redes sociales. Argentina: Paidós.

Flores, F. (1994). Creando Organizaciones para el Futuro. Colombia: Dolmen.

Gatti, C. (1999). Algunas reflexiones sobre el lenguaje. En: C. Gatti y J. Wiesse, EI lenguaje. Dos aproximaciones (Pp.11-26). Lima: Universidad del Pacifico.

Garzón, D. (2008). Autorreferencia y estilo terapéutico: Su intersección en la formación de terapeutas sistémicos. Diversitas, Perspectivas en Psicología. Universidad Santo Tomás. Bogotá, 4(1), 159-171.

Hernández, Á. (2001). Familia, ciclo vital y psicoterapia sistémica breve. Colombia: Editorial El Búho.

Kimmel, D. y Weiner, I. (1998). La adolescencia: una transición al desarrollo. Barcelona: Ariel.

Kisnerman, N. (1998). Pensar el trabajo social. Una introducción desde el construccionismo. Buenos Aires: Lumen.

Maturana, H. (1986). Ontology of observing: The biological foundations of selfconsciousness and the physical domain of existence. Unpublished manuscript, University of Chile, Santiago.

Maturana, H. (1990). Conversando con Humberto Maturana. Seminario organizado por el Instituto de Terapia Sistémica. Buenos Aires: Instituto Terapia Sistémica.

Maturana, H. (2004). El árbol del conocimiento: las bases biológicas del entendimiento humano. Buenos Aires: Lumen.

Pakman, M. (1995). “Redes: una metafora para practica de intervención social”. En: E. Dabas (Comp.), Redes: el lenguaje de los vínculos: hacia la reconstrucción y el fortalecimiento de la sociedad civil. Buenos Aires: Paidos.

Speak, R. (1989). La intervención de red social. Las prácticas de la terapia de red. Momy Elkaïm (Comp.). España: Gedisa.

White, M. y Epston, D. (1993). Medios narrativos para fi nes terapéuticos. Buenos Aires: Paidós.

Downloads

Published

2019-08-17

Issue

Section

Artículos