The collective work of teachers and students in the business administration program
DOI:
https://doi.org/10.31908/grafias.v0i21.1441Keywords:
Formative research, administration epistemology, pedagogical, strategyAbstract
Research is an indispensable condition for the development of the sciences and disciplines, which has been relatively absent in business administration. The Catholic University of Pereira has adopted the model of collective work between teachers and students as pedagogical strategy to problematize specific issues of the discipline, in order not only to develop skills and knowledge that others have already discovered, but also to construct their own knowledge through the active processing of information and integration of the different themes developed during the semesters of professional training, as the best way to introduce itself in logic, production methods and socialization of knowledge.
Due to the formative character of the collective work, teachers have the function of guiding and accompany the research process, from the start point of preparation and presentation to the students of a research problem.
References
COLCIENCIAS (2001). Elementos para la formulación de proyectos de investigación científico y tecnológico. Una herramienta para apoyar la construcción de capacidades en las regiones del país. Bogotá: COLCIENCIAS
Comité Central de Pedagogía y Currículo (2008). El colectivo docente en la UCPR. Pereira: Universidad Católica de Pereira.
Cruz K., F. (2005). Generar conocimiento es mirar de otro modo. Investigación en Administración en América Latina: Evolución y Resultados. Memorias del Congreso Iberoamericano de investigación en Administración. Universidad Nacional, Sede Manizales.
Dávila, C. (2005). Generación de conocimiento administrativo en América Latina: ¿realidad, necesidad o utopía? Investigación en Administración en América Latina: Evolución y Resultados. Memorias del Congreso Iberoamericano de investigación en Administración. Universidad Nacional, Sede Manizales.
Misión De Ciencia, Educación y Desarrollo. (1995). Colombia: al filo de la oportunidad. Bogotá: Colección Mesa redonda.
Tamayo y T., M. (1999a). La investigación. Serie Aprender a investigar. Bogotá: ICFES.
Tamayo y T., M. (1999b). El proyecto de investigación. Serie aprender a investigar. Bogotá: ICFES.