Math teaching mediated by TIC

Authors

  • Viviana Lorena Toro Taborda Licenciada
  • Mónica Silvia Gómez Betancourt Licenciada
  • Raúl Octavio Morales Díaz Licenciado

DOI:

https://doi.org/10.31908/grafias.v0i27.1325

Keywords:

Dynamic classroom, methodology MICEA, virtual learning object, brain prevalence, academic performance, TIC (information and communication technologies)

Abstract

In this article the results of a research project which answers how to use ICT in the classroom to improve academic performance in the area of mathematics in the 5th grade of School Gabo in Cartago, described their purpose was determine the influence the implementation of an Virtual Learning Object (OVA) through an ICT mediated by didactic strategy and based on the principles of Social Cybernetics and proportionalism Triadic proposed by W. Gregory and establish their impact.

Author Biographies

  • Viviana Lorena Toro Taborda, Licenciada

    Licenciada en Pedagogía Infantil; Especialista en Edumática, Universidad Católica de Pereira.

  • Mónica Silvia Gómez Betancourt, Licenciada

    Licenciada en Tecnología Educativa; Especialista en Edumática, Universidad Católica de Pereira.

  • Raúl Octavio Morales Díaz, Licenciado

    Licenciado en Matemáticas y Física; Especialista en Edumática, Universidad Católica de Pereira.

References

Álvarez José N. (2014). Taller de Integración de las TIC utilizando cibernética social. D i s p o n i b l e e n http://tinyurl.com/liceomerani

Bonilla, O., Murcia, E. y Álvarez, J. (2012). Estado del arte de la educación virtual en Risaralda: Preliminares conceptuales que orientan el proceso investigativo. Revista Textos y Sentidos. UCP, 6, 163-187.

Cook, T., Campbell, D. & Shadish, W. (1986). Experimental and quasi experimental designs for generalized causal inference. Disponible e n https://depts.washington.edu/methods/readings/Shadish.pdf

Coll, C. (2001). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la c o m u n i c a c i ó n . D i s p o n i b l e e n http://virtualeduca.org/ifdve/pdf/cesar-collseparata.pdf

De Gregory, W. (1999). En busca de una nueva noologia. Estudios pedagógicos. D i s p o n i b l e e n http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718- 07051999000100004&script=sci_arttext

Guevara, S. (2006). Qué necesitamos saber sobre aprendizaje a un nivel superior. Revista de la Facultad de Psicología Universidad Cooperativa de Colombia, 2(2). Disponible e n http://wb.ucc.edu.co/pensandopsicologia/files/2010/09/articulo-07-vol2-n2.pdf

Ministerio de Educación Nacional (s.,f.).: Tecnologías de la información y la comunicación y ambientes de aprendizaje. D i s p o n i b l e e n http://virtual.uptc.edu.co/drupal/files/unidad 5_tic/contenido/unidad5_tics.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2006) . Estándares en Tecnología, versión 15, 14 de febrero de (2006). Bogotá: Autor.

Morrisey, J. (2010). El uso de TIC en la enseñanza y el aprendizaje. Cuestiones y d e s a f í o s . D i s p o n i b l e e n http://coleccion.educ.ar/coleccion/CD30/contenido/pdf/morrisey.pdf

Navarro, R. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y d e s a r ro l l o . R e v i s t a E l e c t r ó n i c a Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2).. Disponible en http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/vol1n2/Edel.htm

PLAN CEIBAL (2011).: Evaluación del Plan CEIBAL, 2010). Documento resumen. Montevideo, Uruguay. Disponible en http://www.anep.edu.uy/anepdata/0000031610.pdf

Prensky, M. (2010). Nativos e Inmigrantes D i g i t a l e s . D i s p o n i b l e e n http://marcprensky.com/

Rojas, F. (2001). Enfoques sobre el aprendizaje humano. Disponible en http://seduca.uaemex.mx/Organismos/dgecyd/T2370/materiales/Enfoques_aprendizaje.pdf

Velandia, C. (2005).: Modelo pedagógico con fundamento en cibernética social. Bogotá: Editorial Universidad cooperativa de Colombia.

Downloads

Published

2020-05-06

Issue

Section

Artículos