Accompanying parents, virtual platform Collage and school performance

Authors

  • Alba Miryan Agudelo Zamora Licenciada
  • Jesús Alberto Arias López Licenciado
  • Edgar Mejía Gutiérrez Ingeniero Mecánico

DOI:

https://doi.org/10.31908/grafias.v0i27.1324

Keywords:

Accompanying school, virtual platform, school performance, society, new technologies

Abstract

The present article provides a description of the main features of the accompaniment that make parents to their children in the business School in Dosquebradas in the shift A; discusses the tools that has the virtual platform educational Collage that is currently in the process of implementation and from there it makes a research process to determine the access of attendees to the same, in order to establish the possibility that this offers to optimize the accompaniment and in this way allow the improvement of academic performance. It is also carried out a study of the academic performance of students in the same institution in order to have a reference point for further research.

Author Biographies

  • Alba Miryan Agudelo Zamora, Licenciada

    Licenciada en Etnoeducación y Desarrollo Comunitario; Especialista en Edumática de la Universidad Católica de Pereira.

  • Jesús Alberto Arias López, Licenciado

    Licenciado en Pedagogía Reeducativa; Especialista en Edumática de la Universidad Católica de Pereira.

  • Edgar Mejía Gutiérrez, Ingeniero Mecánico

    Ingeniero Mecánico; Especialista en Edumática de la Universidad Católica de Pereira.

References

Agudelo, Z. A., Arias, L. J., y Mejía, G. E. (10 de Noviembre de 2014). Ficha Técnica. Recuperado el 10 de Noviembre de 2014, de G o o g l e D o c s : https://docs.google.com/a/ucp.edu.co/document/d/1hkklMFrxaFUaNfbGjVXm4z1Mn8b79AUJUugoSa2SxBs/edit

Barradas Alarcón, M. E. (2014). Depresión en estudiantes universitarios. Bloomington: Palibrio. Recuperado el 22 de Octubre de 2 0 1 4 , d e http://www.bdigital.unal.edu.co/7052/1/780033.2012.pdf

Cabero, A. J. (1 de Febrero de 1996). Nuevas Tecnologías, comunicación y educación. Comunicar, 3, 14-25.

Castells, M. (1996). La era de la Información. Economía, sociedad y cultura. México: Siglo X X I . D i s p o n i b l e e n http://www.economia.unam.mx/lecturas/inae 3/castellsm.pdf

Celis, R. E., Romero, D. y Fernández, L. R. (26 de Septiembre de 2014). Entrevista Plataforma Collage, Institución Educativa C i u d a d e l a C u b a . D i s p o n i b l e e n https://www.youtube.com/watch?v=fR8CKLxEgo&spfreload=10, Editor)

Colombia (1991). Constitución Política. A r t í c u l o 6 7 . D i s p o n i b l e e n http://www.constitucioncolombia.com/titulo- 2/capitulo-2/articulo-67

Daniels, H. (2003). Vigotsky y la Pedagogía. Barcelona: Paidós.

Early Technical Education. (s.f.). Educación Tecnica Temprana. Disponible en http://www.earlytechnicaleducation.org/spanien/cap2lis3es.htm

Franco, J. y Valencia, C. A. (20 de Noviembre de 2013). Una apuesta al mejoramiento académico de los estudiantes del grado 8-D del colegio José Antonio Galán de la ciudad de Pereira con el acompañamiento de los padres de familia. Manizales: Universidad Católica de Manizales.

Gómez, E. M. y Regino, E. (2013). V i r t u a l e d u c a . D i s p o n i b l e e n www.virtualeduca.info/ponencias2013/357/EdnaEstebanPonencia.docx Gómez, L. E. y Suárez, O. L. (9 de Agosto de 2010). Decálogo del acompañamiento escolar.

El acompañamiento de los padres en la escuela. Boletín Crianza humanizada, IX, 68. Disponible en http://medicina.udea.edu.co/Publicaciones/crianzahumanizada/2004/68/

MEN (16 de Abril de 2009). Decreto 1290. D i s p o n i b l e e n http://www.mineducacion.gov.co/1621/articl es-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

Oppenheimer, A. (Septiembre de 2010). Basta de historias. México: Random House Mondadori.

Pereira, P. Z. (2011). Los diseños del método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15 - 29.

Pizarro, R. (1987). Rasgos y actitudes del profesor efectivo. Santiago de Chile, Chile: PUC.

Pulgarín, M. (3 de Octubre de 2014). Entrevista Ing. casa matriz Collage. D i s p o n i b l e e n https://soundcloud.com/jotaunoa/entrevistaing-casa-matriz-collage-1, Editor)

Quintero Castillo, Y. y Camacho, Y. (2013). Incidencia del acompañamiento de los padres o acudientes de los niños con problemas de aprendizaje pertenecientes al programa de inclusión del grado 1°C de la escuela Normal Superior El Jardín. Pereira, Risaralda, Colombia.

Revista Semana. (11 de Abril de 2014). Colombia, en el último lugar de las pruebas de educación. Revista Semana, Nación.

Downloads

Published

2020-05-06

Issue

Section

Artículos