Online university radio. A new media for contents search

Authors

  • Francisco Javier Céspedes Valencia

Keywords:

Universidad, Radio, Nuevos medios, Interacción, Contenidos

Abstract

The creation of “Radio UCM” (UCM: UniversidadCatólica de Manizalez) online university radio station,aims to seize various logistical and technological toolsthat allows UCM to launch a virtual and interactivemeans of communication, which permits to coverthe entire school population (teachers and otherinstitution staff in a technological, academic, research,cultural, humanitarian, and administrative context).What has been raised is proposed from a diverse andinclusive programming grill with different universitysectors.As for Radio UCM station theoretical andresearch support, and in order to strengthen theprocesses of institutional accreditation, the RegionalCatholic universities radio investigation project isepistemologically based in the content creation andprogramming grids for online catholic stations, andfrom a catholic universities hearings quantitativestudy in Colombia´s Coffee Growing Axis. Theresults can be used as support for the creation ofUCM online radio station content and programminggrids, and future catholic universities online stationsin the Coffee Axis.

Author Biography

  • Francisco Javier Céspedes Valencia

    Docente InvestigadorGrupo Altamira. Facultadde Ciencias Sociales,Humanidades y Teología.Programa de Publicidad,Universidad Católica deManizales (UCM).

References

Castells, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vols. 1 y 2. México: Siglo XXI.

Haye, R. M. (1995). Hacia una nueva radio. Barcelona: Paidós.

Figueroa, R. (1997). ¡Qué onda con la radio! México: Alhambra.

Grande, M.; Cañón, R. & Cantón, I. (2016). Tecnologías dela información y la comunicación: evolución del concepto ycaracterísticas. EN: International Journal of Educational Research andInnovation, 6, pp. 218-230.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Comunicación.

Jensen, K. y Rosengren, K. (1990 a). Cinco tradiciones en busca delpúblico. En: Dayan, D. (Ed.). (1997). En busca del público. Barcelona:Gedisa. Pp. 335-370. (1987 b). De los medios a las mediaciones.Comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili.

Ortiz, M. A. y Marchamalo, J. (1997). Técnicas de comunicación en radio. Barcelona: Paidós.

Londoño Libreros, H. (2001). Marketing radial. Cómo incrementarla rentabilidad y la competitividad de las empresas. México: McGrawHill.Ç.

Universidad Autónoma de México [UNAM]. (1993). El sonido de la radio. México: UNAM.

Vilar, J. (1988). El sonido radiofónico. En: Universidad Autónoma de México [UNAM]. El sonido de la radio. México: UNAM.

Vilches, L. (2001). La migración digital. Barcelona: Gedisa.

Fenoll Tome, V. (2011). Usuarios activos y pasivos. La interactividad de laaudiencia en los medios digitales. El caso de la fórmula 1 en Valencia. En:Aposta 51, pp. 1-26.

Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Paidós

Igarza, R. (2008). Nuevos Medios, Estrategias de Convergencia. Buenos Aires: La crujía.

Giorgi, M. (2015). La radio universitaria, hacia la consolidación de una red autónoma de medios. Avellaneda: Radio escrita.

Ventín, A. (2014). La radio universitaria en Colombia: concepción de susestructuras de gestión, producción y programación para la creación de unatipología de dirección de medios. Universidad Complutense de Madrid,Facultad de Ciencias de la Información, Departamento de Periodismo III.

Downloads

Published

2019-05-23

Issue

Section

Artículos