Relationship between pedagogical models and the Institutional Educational Project (PEI in Spanish) at Villa Santana School

Authors

  • Marta Isabel Moncada Henao
  • Giovanna Gallego Narváez

Keywords:

Pedagogical Model, Institutional Educational Project (“PEI”: stands for “Proyecto Educativo Institucional”), pedagogical practices

Abstract

This article offers an approach towards the relationship between models and pedagogical practices to the teaching-learning process of fi ve professors from the educational institution Villa Santana. The qualitative research in which this text is based, used a hermeneutical design which deals with the analysis of teaching practices in the classroom, making an approach to pedagogical models which have been identifi ed in each professor from his/her speech, class observation, and a “PEI” documental analysis. This allows us to conclude that teachers look for the development of knowledge in the student by taking into account both autonomous and social aspects. Also, pedagogical practices have a close relationship with the “PEI” due to that they have implemented mixed models, which many of them are visible into the PEI.

Author Biographies

  • Marta Isabel Moncada Henao

    Química Industrial y Tecnóloga Química de la Universidad Tecnológica de Pereira. Docente de la Institución Educativa Villa Santana. Especialista en Pedagogía y Desarrollo Humano de la Universidad Católica de Pereira

  • Giovanna Gallego Narváez

    Enfermera Profesional de la Universidad Libre de Pereira. Especialista en Pedagogía y Desarrollo Humano de la Universidad Católica de Pereira.

References

Agudelo, C., Caro, C. y De Castro, D. (2011). La importancia de las prácticas pedagógicas en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Pereira: Universidad Católica de Pereira.

Cardona G., Ramírez, T. y Gallego, F. (2010). Identifi cación del modelo pedagógico predominante en el programa Ciencias del Deporte y la Recreación de la Universidad Tecnológica de Pereira según la percepción de sus estudiantes y profesores, Pereira: Universidad Tecnológica De Pereira.

Castillo, E. (2003). Currículo y proyecto educativo institucional (2ª ed). Armenia: Editorial Kinesis.

De Zubiría, J. (1994). Tratado de Pedagogía Conceptual: Los Modelos Pedagógicos. Santafé de Bogotá: Fundación Alberto Merani para el Desarrollo de la Inteligencia.

De Zubiría, J. (2006). Los Modelos Pedagógicos: Hacia una Pedagogía Dialogante (2ª ed). Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

González, A. E. (1998). Los modelos pedagógicos o las pedagogías del conocimiento - Corrientes Pedagógicas Contemporáneas. Medellín: Universidad de Antioquia, Facultad de Educación.

Londoño, L. (2011). Caracterización Integral De La Experiencia Educativa Mega Colegio Jaime Salazar Robledo. Comuna Villa Santana, Municipio de Pereira. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira, Facultad de Ingeniería Industrial, Maestría en Administración del Desarrollo Humano y Organizacional.

Institución Educativa Villa Santana (2012). Manual de convivencia. Pereira: Comunidad Educativa Villa Santana.

Ministerio de Educación Nacional (1996). Proceso de construcción de PEI. Santafé de Bogotá: Editores Limitada.

Myers, D. (2005). Psicología (7ª ed). Buenos Aires: Editorial médica panamericana.

Peláez, O. (2002). Documentos institucionales: Propuesta Metodológica para la Modernización Académica de la Universidad. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Tavares, M. M. (2005). ¿Perfi l del Docente Latinoamericano: mito o realidad? Disponible en http://www.educar.org/mfdtic/Documentos/perfi ldocente.asp.

Trujillo, G. S, (2008). La subjetividad: Un argumento para implicar. Propuesta para una pedagogía de los afectos (1ª ed.). Bogotá: Editorial Pontifi cia Universidad Javeriana.

Downloads

Published

2019-07-13

Issue

Section

Artículos