From the Macro-intentional Communication Model to the Organizational and Informational Public Communication Model for the State Entities OIPCOM
Keywords:
Communication Model, Public Communication, Communication ManagementAbstract
The purpose of this article is to account for the contributions in the field of communication that the third sector organizations have made for the government processes. This analysis focuses on the Macro-intentional Communication Model, originated within Social Foundation. Likewise, the transfer of knowledge based on the learning of the communicators who are mediated by institutional features, and the positioning of communication in the State are evidenced; transforming the traditional notion of a press office, the need to think of a communicator for the construction of the public; and the management of processes from the public communication scenario by facing the formation of citizenship, transparency and the public service.
References
Alcaldía de Medellín, (2004). Plan de Desarrollo de Medellín 2004-2007. “Medellín compromiso de toda la ciudadanía”. http://www.medellin.gov.co/irj/portal/ciudadanos/buscador ?query=plan+de+desarrollo+2004-2007&indexGroup=Ciud adanos&index=index_contratacion.
Beltrán, L. R. (27 de junio de 2002). Comunicación para el desarrollo en Latinoamérica: una evaluación sucinta al cabo de cuarenta años. Recuperado el 2 de Octubre de 2011, de www. comminit.com: http://www.comminit.com/node/150404
Botero Montoya, L. H., y Galvis Ortiz, C. A. (2009.). Comunicación pública. Repensar la comunicación para la democracia. Medellín.: Sello Editorial Universidad de Medellín
USAID, Casals y Associates INC; Comunicación Pública Estrategias (2004). Modelo de comunicación pública organizacional e informativo para las entidades del Estado, MCPOI. Bogotá : USAID-Casals & Associates INC.
Departamento Administrativo de la Función Pública, República de Colombia (2006). Manual de Implementación Modelo Estandar de Control Interno para el Estado Colombiano, MECI 1000:2005. Bogotá. Dirección de Políticas de Control Interno y Racionalización de Trámites.
Fundación Social. (2004). Desarrollo Integral Local. No.1. Evaluación de impacto del modelo DIL en la Comuna 13 de Medellín. (R. Quintero Marín, Editor) Bogotá: Fundación Social.
Fundación Social.(2013). Fundación Social. http://www.fundacion-social.com.co/.
Jaramillo, J.C. (24 de noviembre de 2009). Comunicación Pública. (E. M. García, Entrevistadora).
Ladrón de Guevara, L. (2010). La comunicación pública como herramienta democrática.DIRCOM. http://www.revistadircom. com/redaccion/comunicacion/593-comunicacion-publica-lilianaladron-de-guevara.html
Martín Serrano, M. (1993). La Producción Social de la Comunicación. (2ª Ed.). Madrid: Alianza Editorial.
Medina Lalinde, A., Villa Londoño, C., y Franco Díez, G. (2003). Evaluación de Impacto en Televisión el caso de Muchachos A Lo Bien. Medellín: Fundación Social y sus empresas.
Miralles, A.M. (2009). Escuela de Ciudadanía: Estrategia de Comunicación Pública. Programa GTZ – CERCAPAZ. Manizales: Documento inédito.
Naranjo Gloria, Hurtado Deicy y Peralta, Jaime (2001). Ciudad y ciudadanía. Bajo la lente del conflicto urbano. Medellín: Corporación Región.
Sembrando para el Futuro y el Desarrollo Integral y Alcaldía de Medellín (2009). Plan de Desarrollo Comuna 13 San Javier, “Sembrando para el Futuro y el Desarrollo Integral. http://www.medellin.gov.co/irj/ go/km/docs/wpccontent/Sites/Subportal%20del%20Ciudadano/ Planeaci%C3%B3n%20Municipal/Secciones/Plantillas%20 Gen%C3%A9ricas/Documentos/Plan%20Desarrollo%20Local/ CARTILLA_PDLC13_final.pdf
Toro, J.B, y Jaramillo, J.C. (2002). Comunicación Pública y Movilización Social. Medellín: Gobernación de Antioquia.
Toro, J. B., y Rodríguez, M. (2001). La comunicación y la movilización social en la construcción de bienes públicos. Bogotá: INDES-BID.
Urrego, L.S. (13 de noviembre de 2012). Intervención Fundación Social en Medellín (E. M. García, Entrevistadora).
Vásquez, L. (26 de octubre de 2011) Procesos de comunicación en Medellín. (E. M. García, Entrevistadora).
Vásquez, L. (2011). Modelos de comunicación. http://slideshare. net/lilianavasquez/modelos-de-comunicacion-7526164.