Impact of the use and implementation of ict in the educational processes in the department of Risaralda
Keywords:
Virtual Education, Impact, 21st Century Society, Collective Intelligence, Information SocietyAbstract
This article is a fi rst approach to the effects and impactabout the use of ICT in formative processes in educationalcontexts in Risaralda. It also pretends to continue withformer studies from the fi rst cohort of students belongingthe Master in Pedagogy and Human Development Programin the Universidad Católica de Pereira, about the “state ofthe art in virtual educational processes in Risaralda”, whichshows a current and general vision of education in Risaraldaby revealing the resources and methodologies needed. Bothstudies pretend to make suggestions and recommendationsfrom an evaluation of the impact to generate an effectivevirtual education in the Department of Risaralda. It ispossible to visualize an elementary development fromvirtual education, as a result of tools and strategies absencewhich prevents to adopt the available technological tools inan information society. Finally, the only way to reach thisprocess is by incorporating ICT to the Institution EducationalProject (PEI), where the members of the educationalcommunity work together to form new generations in aresponsible way to fortify the region.
References
Biblioteca Virtual del Banco de la República. (13 de julio de 2005). Risaralda-Ayuda de tareas sobre geografía. Disponible en http://www. banrepcultural.org/blaavirtual/ayudadetareas/geografia/geo84.htm
Bustamante García, A. F., & Sánchez Torres, J. M. (6 de 10 de 2009). Indicadores de la Sociedad de la Información para la medición en e-banking y e-learning. Disponible en http://www.andresbustamante.net/academia/unal/ maestria-is/grupo-griego/emetrica/indicadores_medicion_socinfo.pdf
Cardona Román, D. M. (2011). Academia.edu. Disponible en https://www. academia.edu/3220546/Propuesta_de_Diseno_de_Metodologia_para_Evaluar_ el_Impacto_del_e-earning_en_el_Proceso_de_Aprendizaje_de_Estudiantes_de_ Educacion_a_Distancia
Cejudo, R. (2006). Desarrollo Humano y Capacidades. Aplicaciones de la Teoría de las Capacidades de Amartya Sen a la Educación. Revista Española de Pedagogía, 382. (365-380)
Coll, C. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación: Una mirada constructivista. Cinética, 32.
Coll, C. y Monereo, C. (2008). Psicología de la Educación Virtual. Madrid: Morata.
Colombia Aprende. (21 de noviembre de 2013). Obtenido de http://www. colombiaaprende.edu.co/html/docentes/1596/w3-article-334121.html
Consejo Privado de Competitividad. (2012). CPC Informe Nacional de Competitividad 2012 - 2013. Bogotá: Puntoaparte.
Construcción Colectiva. (2013). Modelo metodológico de Investigación Mixta: Perspectiva Cualitativa – Cuantitativa (Universidad Catolice de Pereira).
Federación Nacional de Cafeteros. (2011). Federación Nacional de cafeteros. Disponible en http://caldas.federaciondecafeteros.org/sala_de_prensa/paisaje_ cultural_cafetero_patrimonio_mundial2/.
Kuehn, L. (2014). La tecnología digital y la educación perspectivas críticas. Educación y Cultura, 67.
Mena, D. (2013). Balboa, “una cascada de dulces y amargos sembradíos”. Pag 65.
Ministerio de Educación Nacional MEN. (10 de febrero de 2014). Ministerio de Educación Nacional. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/ article-196492.html
Manolakis, L. (23 de marzo de 2014). Nuevas Tecnologías y Educación. Disponible en http://nuevastecnologiasyeducacion2009.blogspot.com/
Montiel, V. (20 de marzo de 2011). Monografías.com. Disponible en http://www. monografias.com/trabajos-pdf4/cuatro-instancias-del-saber-y-comunicacion-delmismo/cuatro-instancias-del-saber-y-comunicacion-del-mismo.pdf
Patiño Salazar, R. (2013). La Virginia, “Sopinga: Un Constructo de saberes en zona franca”. 39.
Revista Semana. (2014). Luces y Sombras. A un clic de distancia. Revista Semana.
Roberto Carneiro, Juan Carlos Toscano y Tamara Díaz. (2009). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid: Santillana.
Orueta, R. (2009). Zona de Desarrollo Próximo, Sujeto y situación. El problema de las unidades de análisis en psicología educativa. Actualidades Investigativas en Educación, Pag 26.
Toda Colombia es mi pasión. (24 de junio de 2011). Toda Colombia es mi Pasión. Disponible en http://www.todacolombia.com/departamentos/risaralda.html
Toro M. (30 de octubre de 2013). Risaralda, destacada en uso de tics. Disponible en http://www.eldiario.com.co/seccion/ECON%C3%93MICA/risaralda-destacada-enuso-de-tics1310.html
Trejo, D. (1996). La Nueva Alfombra Mágica. México: Diana Méjico.
Zuluaga, G. (12 de Febrero de 2014). Historia y Percepciones de la Educación en Risaralda. Entrevista realizada por Maribel Salamandra (Pereira)