The being that underlies the teacher as a personal and social change agent

Authors

  • María Ceneida Alfonso Fernández
  • Raquel Marcela Ríos Arias

Keywords:

Sense of self, be the master, transcendence, person

Abstract

This article presents results of research conducted withteachers in three educational institutions of the third sectorin the municipality of Dosquebradas (Risaralda). Theseteachers refl ected permanently around the visibility of theconstruction of the sense of self, in order to exalt his owncapacity and transforming their environment. The researchtakes the senses emerging from the discourses of teachers,which allow daily value and recognize the representationsthat motivate, give meaning, direction and purpose to theirwork, personal and spiritual actions.The research is a qualitative approach, the study design isbased on the Action Research Participation and focusesthe need to look back to teachers to enhance his work andespecially his personhood, for which some techniques areused as workshops and autobiographies

Author Biographies

  • María Ceneida Alfonso Fernández

    Licenciada en CienciasReligiosas, Magister en Pedagogía y Desarrollo Humano, Docente de la Universidad Católica de Pereira.

  • Raquel Marcela Ríos Arias

    Psicóloga con énfasis social y comunitario de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia,Magister en Pedagogía y Desarrollo Humano, Docentedel municipio de Pereira

References

Acevedo, W.J. ¨Vita Contemplativa¨ Gozando del Sumo Bien. Revista Páginas Nro. 77

Alfaro, R.M. (1999). ¨Comunicación y educación: entre fronteras¨. Revista SIGNO Y PENSAMIENTO de la facultad de comunicación y lenguaje de la Pontifi cia Javeriana número 34. Volumen XVIII

Cajiao, F. (2004). La formación de maestros y su impacto social. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Cardelle, F. (1994). Jóvenes y adultos juntos. Cali: Ediciones J.M Calle.

Cázares, L. (1997) Cuevas de la garza: Planeación y evaluación basada en competencias. México: Editorial Trillas.

Correa, C. (1999). Aprender y enseñar en el siglo XXI. Bogotá: Editorial Magisterio.

De Sahagun Lucas, J. (1996). Las dimensiones del hombre: Antropología Filosófi ca. Salamanca: Sígueme

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Ediciones UNESCO.

Díaz, J. J. (2007). Rutas de reflexión y acción pedagógica. Medellín: Publicaciones FUNLAM.

Echeverria, R. (1996). Ontología del lenguaje. Ediciones Dolmen. Santiago: Cirujano Guzmán 194.

Freire, P. (2002). A la sombra de ese árbol. Barcelona: Editorial El Roure.

Freire, P. (2011). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Editores Siglo veintiuno.

Fromm, E. (2004). ¿Tener o ser? México, D.F: Publicado por Harper & Row, Publishers, Nueva York. Fondo de cultura económica.

Garza, J. G. (2005). Valores para el ejercicio profesional. México: McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A DE C.V.

Gil, Reyero, Gadott, Lleras, Medina, Torres. (2006). Educación, ciudadanía y democracia. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L.

Gil, M. C. (2008). Convivir en la diversidad, Una propuesta de integración social desde la escuela. Editorial MAD, S. L.

Heidegger, M. (1998). El ser y el tiempo. Bogotá Fondo de cultura económica

Muñoz, J. A. (1998). Aproximación crítica a la pedagogía. Bogotá: Editorial Corprodic.

Nussbaum, M. Sen, A. (1993). La calidad de vida. México: Fondo de Cultura Económica..

Nussbaum, M. C. (Junio, 2011). ¨Comunicación y desarrollo, tensiones entre hegemonías y emergencias¨ La crisis silenciosa. Revista SIGNO Y PENSAMIENTO de la facultad de comunicación y lenguaje de la Pontificia Javeriana número 58. Santa Fe de Bogotá, Volumen XXX

Prieto, B. H. (Julio-Diciembre 1998) Itinerario educativo, revista de la facultad de educación número 32. Departamento de publicaciones Universidad San Buenaventura. Santa Fe de Bogotá año XI

Quiceno, H. (Marzo, 2006). ¨El maestro: del oficio a la profesión ¨. Revista Separata, educación y pedagogía. Universidad De Antioquia Medellín

Santos, M. Á. (2008).La pedagogía contra Frankenstein y otros textos frente a desaliento educativo. Barcelona: Editorial Graó.

Sidorkin, A. M. (2007). Las relaciones educativas. Educación impura, escuelas desescolarizadas y dialogo con el mal. Barcelona: Editorial Octaedro.

Skliar, C. ¨La educación (Que es) del otro¨, Notas acerca del desierto argumentativo en educación. Separata, Revista Educación y Pedagogía, Universidad de Antioquía – Facultad de Educación.

Valero, F. (Junio, 2000) ¨Profesor: educación y crisis¨. Itinerario educativo, revista de la facultad de educación número 35. Departamento de publicaciones Universidad San Buenaventura., Santa Fe de Bogotá año XIII

Vilchez, José. Errimoclesiastés o Qohelet. (1994) Navarra: Editorial Verbo Divino.

Vásquez, F. (2005). Oficio de maestro. Facultad de Educación Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá.

Vattimo, G. (1996). Creer que se Cree. Editorial Paidos.

Downloads

Published

2019-06-17

Issue

Section

Artículos