The being that underlies the teacher as a personal and social change agent
Keywords:
Sense of self, be the master, transcendence, personAbstract
This article presents results of research conducted withteachers in three educational institutions of the third sectorin the municipality of Dosquebradas (Risaralda). Theseteachers refl ected permanently around the visibility of theconstruction of the sense of self, in order to exalt his owncapacity and transforming their environment. The researchtakes the senses emerging from the discourses of teachers,which allow daily value and recognize the representationsthat motivate, give meaning, direction and purpose to theirwork, personal and spiritual actions.The research is a qualitative approach, the study design isbased on the Action Research Participation and focusesthe need to look back to teachers to enhance his work andespecially his personhood, for which some techniques areused as workshops and autobiographies
References
Acevedo, W.J. ¨Vita Contemplativa¨ Gozando del Sumo Bien. Revista Páginas Nro. 77
Alfaro, R.M. (1999). ¨Comunicación y educación: entre fronteras¨. Revista SIGNO Y PENSAMIENTO de la facultad de comunicación y lenguaje de la Pontifi cia Javeriana número 34. Volumen XVIII
Cajiao, F. (2004). La formación de maestros y su impacto social. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Cardelle, F. (1994). Jóvenes y adultos juntos. Cali: Ediciones J.M Calle.
Cázares, L. (1997) Cuevas de la garza: Planeación y evaluación basada en competencias. México: Editorial Trillas.
Correa, C. (1999). Aprender y enseñar en el siglo XXI. Bogotá: Editorial Magisterio.
De Sahagun Lucas, J. (1996). Las dimensiones del hombre: Antropología Filosófi ca. Salamanca: Sígueme
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Ediciones UNESCO.
Díaz, J. J. (2007). Rutas de reflexión y acción pedagógica. Medellín: Publicaciones FUNLAM.
Echeverria, R. (1996). Ontología del lenguaje. Ediciones Dolmen. Santiago: Cirujano Guzmán 194.
Freire, P. (2002). A la sombra de ese árbol. Barcelona: Editorial El Roure.
Freire, P. (2011). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. México: Editores Siglo veintiuno.
Fromm, E. (2004). ¿Tener o ser? México, D.F: Publicado por Harper & Row, Publishers, Nueva York. Fondo de cultura económica.
Garza, J. G. (2005). Valores para el ejercicio profesional. México: McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A DE C.V.
Gil, Reyero, Gadott, Lleras, Medina, Torres. (2006). Educación, ciudadanía y democracia. Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L.
Gil, M. C. (2008). Convivir en la diversidad, Una propuesta de integración social desde la escuela. Editorial MAD, S. L.
Heidegger, M. (1998). El ser y el tiempo. Bogotá Fondo de cultura económica
Muñoz, J. A. (1998). Aproximación crítica a la pedagogía. Bogotá: Editorial Corprodic.
Nussbaum, M. Sen, A. (1993). La calidad de vida. México: Fondo de Cultura Económica..
Nussbaum, M. C. (Junio, 2011). ¨Comunicación y desarrollo, tensiones entre hegemonías y emergencias¨ La crisis silenciosa. Revista SIGNO Y PENSAMIENTO de la facultad de comunicación y lenguaje de la Pontificia Javeriana número 58. Santa Fe de Bogotá, Volumen XXX
Prieto, B. H. (Julio-Diciembre 1998) Itinerario educativo, revista de la facultad de educación número 32. Departamento de publicaciones Universidad San Buenaventura. Santa Fe de Bogotá año XI
Quiceno, H. (Marzo, 2006). ¨El maestro: del oficio a la profesión ¨. Revista Separata, educación y pedagogía. Universidad De Antioquia Medellín
Santos, M. Á. (2008).La pedagogía contra Frankenstein y otros textos frente a desaliento educativo. Barcelona: Editorial Graó.
Sidorkin, A. M. (2007). Las relaciones educativas. Educación impura, escuelas desescolarizadas y dialogo con el mal. Barcelona: Editorial Octaedro.
Skliar, C. ¨La educación (Que es) del otro¨, Notas acerca del desierto argumentativo en educación. Separata, Revista Educación y Pedagogía, Universidad de Antioquía – Facultad de Educación.
Valero, F. (Junio, 2000) ¨Profesor: educación y crisis¨. Itinerario educativo, revista de la facultad de educación número 35. Departamento de publicaciones Universidad San Buenaventura., Santa Fe de Bogotá año XIII
Vilchez, José. Errimoclesiastés o Qohelet. (1994) Navarra: Editorial Verbo Divino.
Vásquez, F. (2005). Oficio de maestro. Facultad de Educación Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá.
Vattimo, G. (1996). Creer que se Cree. Editorial Paidos.