Proposal for an ethical refl ection committee in a psychology program
Keywords:
Professional Ethics, Psychologists in Training, Psychology ProfessionAbstract
The interest of this paper is to refl ect on and propose anethics training for psychology students, which not onlymanages to extend classroom acquired knowledge about thesubjects concerning this theme, but also promotes personaland professional activities consistent with the principlesgoverning psychologists. To do this, some backgroundresearch and refl ection on the subject are reviewed, andthen the reader is contextualized about the state of ethics forpsychologists in Colombia. Finally the specifi c proposal willbe presented.
References
American Psychological Association (2010). Principios éticos de los psicólogos y código de conducta. Disponible en: http://www.proyectoetica. org/descargas/normativas_deontologicas/APA%202010.pdf
Asamblea de la Unión Internacional de Ciencia Psicológica y Comisión Directiva de la Asociación Internacional de Psicología Aplicada. (2008). Declaración universal de principios éticos para psicólogos y psicólogas. Disponible en: http://www.ascofapsi.org.co/documentos/2008/Dec_Univ_ principios_Eticos.pdf
Beltrán, F.J., Torres, I.A., Beltrán, A.A y García, F.J. (2005). Estudio comparativo sobre valores éticos en estudiantes universitarios. Enseñanza e Investigación en Psicología, 10(002), 397-415.
Bolívar, A. (2005). El lugar de ética profesional en la formación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 10(024), 93-123.
Colegio Oficial de Psicólogos de España (2009). Código Oficial de Psicólogos. Disponible en http://www.cop.es/cop/codigo.txt
Colegio Colombiano de Psicólogos (2012). Deontología y bioética del ejercicio de la psicología en Colombia (Tercera Versión). Bogotá: Colombia.
Colegio Colombiano de Psicólogos (2012). Misión. Disponible en: http://www. colpsic.org.co/portal/quienessomos.php
Congreso de la Republica de Colombia (1992). Ley 30 de diciembre 28 de 1992. Recuperado en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85860_archivo_pdf. pdf
Ferrero, A. (2007). La ética y la deontología profesional en la formación universitaria. El caso de la Psicología. En: R. Sanz- Ferramola, R y A. Medina (Ed.), Bioética en la universidad, hacia la construcción de una ética de la corresponsabilidad en la comunidad del conocimiento (pp. 36-48). San Luis: Nueva editorial universitaria.
Federación Europea de Asociaciones Psicológicas (2008). Recomendaciones para la formación ética de los psicólogos. Recuperado en: http://tribunales.colpsic.org.co/ tribunales_refl ex_archivos/EFPA_Recomendaciones.pdf
González, M.R., et al. (2007). Evaluación por competencias de la dimensión ética en la formación de psicólogos en Colombia. Diversitas Perspectivas en psicología, 3(1), 11-24.
Cobo, J.M. (2003). Universidad y Ética Profesional. Teoría de la Educación, 15, 259- 276.
Nederlandt, P. (2009). La deontología de los estudiantes de psicología en Europa. Papeles del psicólogo, 30(3), 207-209.
Pasmanik, D y Winkler, M. I. (2009). Buscando Orientaciones: Pautas para la Enseñanza de la Ética Profesional en Psicología en un Contexto con Impronta Postmoderna. Revista Psykhe, 18(2), 37-49.
Robledo, A. M. (2008). La formación de psicólogas y psicólogos en Colombia. Univérsitas Psychologica, 7(1), 9-18.
Ruíz, A. (2009). La ética en el curso de Introducción a la Psicología (Traducción de A. Franco). Observer, 22 (5), 1-6. (Miembro APS, APA Divisiones 2 y 15, SIP).
Universidad Católica de Pereira. (2004). Proyecto de Formación para Psicólogos. Conceptualización. Pereira: Colombia.
Universidad Católica de Pereira. (2003). Propuesta Pedagógica. Pereira: Colombia.