Students with learning diffi culties in contexts of social violence, border education challenges. Beyond violence and this side of perfect peace in Colombia

Authors

  • Miguel Alberto González González

Keywords:

Armed confl ict, academics, languages, life skills training, life history

Abstract

Thinking about learning disabilities and their direct relationship to social violence is convening bleak images; In fact, violence affect the development of community life, life expectancy at future options, institutional distrust and hits the formative bets, whose rigors affect intellectual performance and affect dropout. From the voices of some teachers from the Coffee region, Colombia overtakes a tour on life experiences, methodological runs for several moments. A notice of the problem to investigate, an identifi cation of who or with whom to carry out the process, an epistemic recognition, other research, a conduct fi eldwork and analysis of information that has a qualitative approach. Hermeneutics is the base that supports the reconfi guration of the information received. The results show that it is possible, despite the violence, to generate teaching strategies, classroom time to counteract the stigma of violence and equip students with a better understanding of reality.

Author Biography

  • Miguel Alberto González González

    Filosofo, Universidad Santo Tomas, Magister en educación-docencia, Universidad de Manizales, Doctor en Conocimiento y Cultura en América Latina, Ipecal México, Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Tecnológica de Pereira, docente tiempo completo, Universidad Católica de Pereira

References

Anatomía topográfi ca. (S, f), En: http://www.essetra.com/tum/2011/10/15/anatomia-topografi ca/ (Recuperado en enero 13 de 2014)

Acaso, M. (2012). Pedagogías invisibles. El espacio del aula como discurso. Madrid: Los libros de la Catarata.

Astolfi , P. (2003). El error, un medio para enseñar. Sevilla: Diada Editora.

Ausecha, N, Gómez, A, Guerra, G y Zúñiga, C. (2012). Las sorderas de loa profes como lenguajes del poder. (Tesis de maestría). Manizales: Universidad de Manizales.

Bajtin, M. (1990). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. El contexto de FrançoisRabelais. , traducido por J. Forcat y C. Conroy. Madrid: Editorial Alianza Universidad.

Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalinas. Barcelona: Editorial Anagrama.

Bruner, J. (2001). Realidad mental y mundos posibles- Actos de la imaginación que dan sentido a la Experiencia. Barcelona: Gedisa. De la Vega, E. (2010). Anormales, defi cientes y especiales. Buenos Aires: Noveduc.

El inmigrante. (2014). Sobre Luther King. En: http://hosted. verticalresponse.com/673498/6ac282ad58/288425129/a4bfbcd09f/ (Recuperado en julio de 2014).

Feldman, R. (1998). Psicología con aplicaciones a los países de habla hispana. México: Mc Graw Hill.

González G, M. A. (2011). Umbrales de indolencia. Educación sombría y justicia indiferente. Manizales: Universidad de Manizales.

González, J; Guarín, G, Rodríguez J; Patiño, L; Sierra, G; Villada, D; (2012). Historias de vida. Documentos de trabajo. Manizales: Universidad de Manizales.

Informe sobre los falsos positivos en Colombia. (sS,. f). En: http://www. justiciaporcolombia.org/node/160 (Recuperado el 15 de enero de 2014).

Jaeger, W. (2012). Paideia: los ideales de la cultura griega. México: Fondo de Cultura Económica. Original. 1933.

Kahneman, D. (2013). Pensar rápido, pensar despacio. Madrid: RandomHouseMondadori.

Kertész, I. (2003[1975]). Sin destino. Buenos Aires: Editorial Sol 90. Original 1975.

Lenkersdorf, C. (2008). Aprender a escuchar. Enseñanzas maya-tojolabales. México: Plaza y Valdés.

López, S. (2009). Los buenos profesores. Investigación. Serena: Universidad de la Serena.

Mapa de Colombia, Caldas y eje Cafetero. En: http://commons.wikimedia. org/wiki/File:Colombia_-_Caldas_-_Manizales.svg (Recuperado en enero 13 de 2014).

Marramao, G. (2011). La pasión del presente. Breve léxico de la modernidadmundo. Barcelona: Editorial Gedisa.

Marramao, G. (2008). Kairós. Apología del tiempo oportuno. Barcelona: Editorial Gedisa.

Ministerio de Defensa de Colombia. (2012-2013). Memorias al congreso 2012-2013. Bogotá: Ministerio de Defensa Nacional de ColombiaAutor.

Ospina, W. (2008). La escuela de la noche. Bogotá: Editorial Norma.

Ospina, W. (2012a). ¿Dónde está la franja amarilla?Bogotá: Random House Mondadori.

Ospina, W. (2012b).La lámpara maravillosa. Bogotá: RandomHouseMondadori.

Ospina, W. (2013). Pa’ que se acabe la vaina. Bogotá: Editorial Planeta Colombiana.

Quintero, Jorge. (2014). Mockus, antes y después del parkinson. En: http://www.eltiempo.com/index.php/bocas/mockus-antes-y-despuesdel-parkinson-/14281335 (Recuperado en julio de 2014).

Refl ectivity in Higher Education: Research and Models of Intervention for Underachieving Students. En: http://www.installproject.eu (Recuperado en abril de 2014).

Ricoeur, P. (2006). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. México: Siglo XXI Editores. Original 1976.

Sánchez, G, P. (2002). Aspectos cognitivos de la función simbólica. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Santa Biblia. (2009). Revisada y cotejada con los textos en hebreo, arameo y griego por Cipriano de Valera. Salt Lake City: La iglesia de Jesucristo.

Serna, A, J. (2013). Apócrifos. Contra los ismos dominantes. México: Ediciones sin nombre.

Sistema para la prevención de la deserción de la educación superior en Colombia. (2013). SPADIES. En: http://spadies.mineducacion.gov.co/ spadies/consultas_predefi nidas.html?2 (Recuperado el 11 de enero de 2014).

Tasa de homicidios en Colombia. (2013) En http://www.elespectador. com (Recuperado el 05 de enero de 2014).

Tasa de homicidios en Colombia. (2012-2013). En http://www.mindefensa. gov.co/irj/go/km/docs/Mindefensa/Documentos/descargas/Prensa/ Documentos/memorias2012-2013.pdf (Recuperado el 05 de mayo de 2014).

Vergüenza: Colombia entre los peores en educación (2014). Revista Semana. En: http://www.semana.com/nacion/articulo/colombia-entreultimos-puestos-prueba-pisa/366961-3.

Zemelman, H. (1998). Sujeto, existencia y potencia. Barcelona: Editorial Antrhopos.

Vergüenza: Colombia entre los peores en educación (2014). Revista Semana. En: http://www.semana.com/nacion/articulo/colombia-entreultimos-puestos-prueba-pisa/366961-3 (Recuperado en abril de 2014).

Downloads

Published

2019-06-15

Issue

Section

Artículos