Proponents of the covenant of classroom: a strategy from the video interview for the internalization of the standard

Authors

  • Jéssica Juliana Buriticá Ospina
  • Gladys Amparo Gutiérrez Gómez

Keywords:

internalization, moral development, transgression, dilemmas, Coexistence manual

Abstract

This article describes the implementation of the strategy “Defenders of the covenant of classroom” as a tool to develop processes of internalization of the standard refl ected norm in the state of moral development, in a non-random sample of 12 students from 5th of School Compartir Las Brisas. The instruments were: socio moral problems questionnaire (DIT) from J. Rest, to measure the state of moral development (before and after the intervention) and participant observation. The obtained results showed that after intervention participants showed progress in their stages of morality. We conclude that the strategy arises positive effects by allowing the student to be the protagonist and defender of the rule

Author Biographies

  • Jéssica Juliana Buriticá Ospina

    Licenciada en Pedagogía infantil. Universidad del Tolima. (Pereira,Colombia). Especialista en Edumática, Universidad Católica de Pereira. Docente de la Institución Educativa Compartir las Brisas

  • Gladys Amparo Gutiérrez Gómez

    Licenciada en pedagogía reeducativa, Universidad de caldas. (Rio sucio, Colombia). Especialista en Edumática, Universidad Católica de Pereira. Docente de la Institución Educativa Compartir las Brisas

References

Caballero, M. J. (2010). Convivencia escolar. Un estudio sobre buenas prácticas. Revista de Paz y Confl ictos, 3, 154-169.

Carrillo, M., Ladino, R. y Munevar, J. (2011). La construcción de normas como un Pacto en el Manual de Convivencia. Tesis de la Universidad de la Sabana, Chía, Colombia.

Etxebarria, I. (1999). Los sentimientos de culpa. En: E. PérezDelgado y M. V. Mestre(Coords.), Psicología moral y crecimiento personal (pp. 103-120). Barcelona: Ariel.

Fandos, M. (1994). El vídeo y su papel didáctico en Educación Primaria. Comunicar, 2, 90-93.

Ferrés, J. (1994). Video y educación. Barcelona: Paidós.

Fuenzalida, V. (2005). Expectativas educativas de las audiencias televisivas. Bogotá: Norma.

Franco, A., Guarnizo, M. y Guerrero, M. (2008). Proyecto de intervención en autoestima y manejo de agresividad en estudiantes de primaria en el colegio Diosa Chía. Tesis de licenciatura, Universidad de la Sabana. Disponible en http://hdl.handle.net/10818/2089

García, J. (2002). Actitudes religiosas, valores y razonamiento moral. Tesis inédita de doctorado, Universidad de Valencia, España.

Giménez, R. (2007). Centros Infantiles en zonas de vulnerabilidad social. Un proyecto en marcha. e- Eccleston, 9, 1-16.

Hernández, N. (2012). El juego de roles y los dilemas morales para fomentar valores en los niños de primer grado de primaria. Tesis inédita de Licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional, México DF.

Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Bilbao: DDB.

Marchesi, A. (1984). El desarrollo moral. En: J. Palacios, A. Marchesi y M. Carretero, Psicología evolutiva. Vol II. Madrid: Alianza.

Melgarejo, I. y Rodríguez, M. (2011). La radio como recurso didáctico en el aula de infantil y primaria. Revista Tendencias pedagógicas, 21, 29-46.

Núñez, L. y Navarro, M. (2007). Dramatización y educación: aspectos teóricos. Teoría e Historia de la Educación y Pedagogía Social, 19, 225- 252.

Pérez-Delgado, E. y García-Ríos, R. (Comps.) (1991). La psicología del desarrollo moral. Madrid: Siglo XXI.

Pérez-Delgado, E., Mestre, V., Frías, D. y Soler, M. (1996). DIT. Defi ning Issues test de J. Rest (Cuestionario de problemas sociomorales). Manual. Valencia: Nau llibres.

Pérez-Delgado, E., Mestre, V., Samper, P. y Frías, D. (1999). Instrumentos de evaluación del razonamiento moral. En Pérez-Delgado, E. y Mestre, M. V. (Coords.). Psicología moral y crecimiento personal (pp. 155-180). Barcelona: Ariel.

Piaget, J. (1983). El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella.

Porcel, A. (2010). Conductas disruptivas en el aula. Revista digital innovación y experiencias educativas, 34, 1-10.

Rest, J. (1979). Revised manual for Defi ning Issues Test. An objective test of moral judgment development. Minneapolis: Minnesota Moral Research Projects.

Riaño, B. (2010). El juego dramático como estrategia que potencializa las dimensiones del desarrollo y la resiliencia en niñas vulnerables de 7 años de la zona rural Tenjo, hogar de protección CDA. Tesis de licenciatura, Universidad Libre, Bogotá.

Villalta, M., Martinic, S. y Guzmán, M. (2011). Elementos de la interacción didáctica en la sala de clases que contribuyen al aprendizaje en contexto social vulnerable. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(51), 1137-1158.

Zuleta, L, S. (2011). Proyecto: Periódico escolar Infovencedores. Recuperado de http://www.slideshare.net/lasozu/proyecto-periodicoescolar-infovencedores.

Downloads

Published

2019-06-15

Issue

Section

Artículos