Strengthening the self-esteem as a central concept of human development cross-cutting in children’s of transition a, Educational Institution Sofía Hernández Marín of Pereira
Keywords:
self-esteem, strengthening, resilience, integral development, childrenAbstract
This article pretends to make known from a descriptive way how the self-esteem strengthen the human development of the transition children. The sample were the 12 transition A graders between 5 and 6 years from the educational institution Sofía Hernandez Marín from Pereira city and they correspond to a level 1 and 2 of social stratum population that have a big socioeconomic problem, the consequences that involve this children’s group which for this research was qualified as low self-esteem. The research instruments applied were observation, family drawing and the life history of each student. Done the study, children who have family support and assistance with family-teacher commitment, make better progress in their overall development, especially by encouraging self-esteem. Allowing this kids to have autonomy, resilience, ability to express their feelings and make a conscious position on situations that put them at risk vulnerability, harassment or abuse. Also helps to be supportive, cooperative, and sensitive; develop creativity, self-respectful and feel proud of themselves; also, walk towards realistic goals and, above all, transcend the different contexts in which they are and allow them to be happy. On the other hand, caregivers without interest, absent or indifferent families who don’t accompany their children, which has a negative impact on the formation of the children, that in this age live a big stage for their integral education. Esta situación requiere de mayor interés y acompañamiento desde la escuela, en cuanto al proceso de formación integral, en la relación docente-estudiante-familia, y sobre todo, en el seguimiento y acompañamiento al estudiante y su familia.
References
Foro Mundial de la Educación. (2000). Informe Final. Dakar, Senegal, 26 al 28 de abril del 2000.
Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo. Recuperado el 23 de agosto de 2014 de http://www.bsasjoven.gov.ar/areas/salud/ dircap/mat/matbiblio/freire.pdf
Gough, I. (2007). El enfoque de las capacidades de M. Nussbaun: un análisis comparado con nuestra teoría de las necesidades, humanas. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, Nº 100, CIP-Ecosocial/ Icaria, invierno 2007/08. Traducción Leandro Nogore y Silvana Silva. Recuperado el 24 de agosto de 2014 de: http://www.otrodesarrollo. com/desarrollohumano/GoughEnfoqueCapacidadesNusbaum. pdf
Gutiérrez, LJ. (2012). Tipologías familiares. Recuperado el 26 de agosto de 2014 de http://trabajosocialj.blogspot.com/2012/07/tipologiasfamiliares.html
Informatizarte (2013). Los seis pilares de la autoestima de Nathaniel Branden. Docencia. Recuperado el 20 de agosto de 2014, de http:// informatizarte.com.ar/blog/?p=1916
Jiménez, C. (2003). Neuropedagogía, Lúdica y Competencias. Bogotá: Aula Abierta Magisterio.
Luna, T. (2000). Hacia la construcción de un concepto de desarrollo humano. Módulo 1. Programa de Maestría en Pedagogías Activas y Desarrollo Humano. CINDE. Universidad de Manizales.
Ministerio de Educación Nacional. MEN. (2009) Desarrollo Infantil y Competencias en la Primera Infancia. Documento No. 10.
Ministerio de Educación Nacional. MEN. (1998). Lineamientos curriculares: Preescolar, lineamientos pedagógicos. Editorial Magisterio.
Psicólogos en línea. (2014). Definición de autoestima: Conceptos de autoestima según diferentes autores y Abraham Maslow. Branden 1999 Recuperado el 23 de agosto de 2014, de http://psicologosenlinea.net/23-definicion-de-autoestima-conceptos-de-autoestima-segun-diferentes-autores-y-abrahammaslow.html
Coopersmith, citado por Valek de Bracho (2007) en Eumed.net Enciclopedia virtual: http://www.eumed.net/libros-gratis/2011b/971/bases%20 teoricas%20de%20la%20investigacion.html
Valek de Bracho, M. (2007). Autoestima y motivaciones sociales en estudiantes de educación superior. Maestría en Psicología Educacional. Maracaibo (Venezuela). Recuperado el 23 de agosto de 2014 de: http://www.eumed.net/libros-gratis/2011b/971/ bases%20teoricas%20de%20la%20investigacion.html