Transactions of meaning between significant adult and infant from the use of a technology tool
Keywords:
Transactions of meaning, significant adult, child, families’ school, computerAbstract
Nowadays it can be seen that adults are worried about the time spent by children using the computer, also the huge importance that this represents to them. The main aim of this investigation project is to identify the pedagogical transactions meanings that are happening between adults and children, which are observed in the families’ school at Augusto Zuluaga Patiño institution, through the use of technology tools (computers). To meet this aim, the purpose at first was to identify the characteristics of the second graders and their families, who have the use of computer as an instrument of family mediation, and then the design and application of workshops where the pedagogical transactions meanings with the use of computers are relevant, and finally, to identify the negotiations that come up in the relation between adults and children. The research model used was qualitative, having as inputs surveys, photographic recording and analysis of information collected through field diary.
References
Alzate, G..P (2004). Proyecto Informática para padres de familia, Institución educativa José Acevedo y Gómez. Blog Infopadres. Recuperado de https://infopadresjag.files.wordpress. com/2010/09/infopadres.ppt.
Barrera Valencia, C. & Duque Gómez, L. N. (2014). Familia e internet: consideraciones sobre una relación dinámica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 41, 30-44. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/ view/463/985
Bruner, J. (2002). Actos de significado. Más allá de la revolución cognitiva. Alianza editorial, S.A, Madrid.
Coll, C. (2008). El Poder de la Tecnología para Transformar las Practicas Pedagógicas. Revista Enlaces, un espacio de reflexión digital. Recuperado por HYPERLINK “http://www.enlaces.cl/ index.php?t=54&i=2&cc=1373&tm=2” t “_blank” http:// www.enlaces.cl/index.php?t=54&i=2&cc=1373&tm=2.
Coll,C, Mauri,T & Onrubia, J.(2008). La utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación: del diseño tecnopedagógico a las prácticas de uso. En J, Morata. (Ed.), Psicología de la Educación Virtual: Aprender y Enseñar con las Tecnologías de la Información y la Comunicación (p.74-82). España: Editorial Morata
Institución Educativa Augusto Zuluaga Patiño.(1995). Proyecto Educativo Institucional. Recuperado de http://colegios.pereiraeduca.gov.co/ instituciones/augustozuluaga/.
Martí, E. (Ed.). (1996). Los mecanismos de internalización y externalización del conocimiento en las teorías de Piaget y Vigotsky. Barcelona, España: Editorial Paidós.
Nietzche, (1970) citado por Camino Roca, J.L, en su articulo Juegos de Poder y Psicologicos de Josep Lluís Camino Roca. Recuperado por http://www.bernecomunicacion.net/pdf/berne20.pdf.
Noreña, A., Buitrago, L. (2013). Impacto Social de la Formación realizada en el marco del programa computadores para educar a los de familia del primer semestre de 2013 en la Institución Educativa Suroriental de Pereira. Repositorios UTP.. Recuperado por http:// repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/4275
Ortiz, J., Villanoba, E. A., Zúñiga, N. (2010). Escuela de Padres: un escenario posible para el dialogo continuo entre InstituciónComunidad. Repositorios UTP. Recuperado por http://repositorio. utp.edu.co/dspace/handle/11059/1666.