Incidence of family secrets in the phenomenon of hyperactivity
Keywords:
Family structure, childhood, truth, actingout, symptomAbstract
From Freudian and Lacanian psychoanalytic theory, this article analyzes how the existence of a family secret affects the presence of symptoms of hyperactivity. The theorical development led find that the secret is a movement of enjoyment that comes either in an aspect of symptom or actingout. Thus the hyperactivity is established as a possible exit via the body, before an impossibility of developing on an issue structurally and subjectively crucial for the subject. This due to the family structure to circulation of truths with which the subject could perhaps do something different to act is prevented.
References
Balliache, A. y Hernández, R. (1997). Aprender. Revista del IADA Logogrifo: El niño y el Malestar Social, 5
Betancur, G. (1999). No aprender… una rebeldía con causa. En: V Seminario Taller ¿Adolescencia… o adolescencias? Representaciones y Contextos. Instituto Jorge Robledo,
Castrillo, D. (2011). El estatuto del cuerpo en psicoanálisis: Del organismo viviente al cuerpo gozante.Revista Freudiana, 63, 33-55
Cordie, A. (1995). El lugar de los padres en la cura analítica del niño. Revista Analectas, 38-4
Zimmerman, D. (2009). Las coordenadas del paso al acto. Revista Desde el Jardín de Freud,9,17-2
Rico, F. (2009). El problema del acto a partir de la metapsicología freudiana: Mediación psíquica y derivación motora. Revista AffectioSocietatis,11,
Freud, S. (1996[1908-1909).La novela familiar delos neuróticos. En: Obras Completas, Vol. IX. Buenos Aires: Amorrortu
Freud, S. (1998[1914]). Recordar, repetir y reelaborar: Nuevos consejos sobre la técnica del psicoanálisis II. En: Obras Completas, Vol. XII. Buenos Aires:Amorrortu
Freud, S. (1996[1916-1917]).Conferencias de introducción al psicoanálisis. En: Obras Completas, Volumen. Vol. SXVI. Buenos Aires: Amorrortu.
García, G. (2005). Secretos Guardados, secretos perdidos. Imago Agenda Periódico orientado a la difusión y el desarrollo del psicoanálisis, 89,
Grasser, Y., Palomera, V. y Solano, E. (2002) ¿Cómo cura El psicoanálisis?Bogotá: Nueva Escuela Lacaniana.
Izcovich, M. (2006). 10 Apuntes para una reflexión sobre un cuento entre el psicoanálisisy la educación.Forta Da Revista de Psicoanálisis con niños, 9,
Kremenchuzky, J. (2006). El fracaso escolar y los rótulos.Fort Da Revista de psicoanálisis con niños, 9,
Lacan, J.J. (1984[1972]). El atolondradicho en escansión. Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J.J. (1981[1953-1954]). Los escritos técnicos de Freud. Seminario 1.Barcelona: Ed. Paidós.
Lacan, J.J(1999[1956-1957]).La relación de objeto. Seminario 4.Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J.J.(1992[1957-1958]).Las formaciones del inconsciente.Seminario 5. Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J.J.(1962-1963). La angustia. Seminario10.Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J.J. (2001).Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Seminario 11. Buenos Aires: Paidós.
Lacan, J.J. (1977). Lafamilia. Buenos Aires:Homo Sapiens.
Lacan, J.J. (1983). Intervenciones y textos:Dos notas sobre el niño.
Liss, M. y Grosso, G. (2000Octubre). El niño y el síntoma.Fort Da Revista de Psicoanálisis con Niños 2. Disponible en http://www.fort-da.org/ fort-da2/sintoma.htm
Maya, B. (2003). Psicoanálisis y poesía: Desciframiento del Bien-decir. Medellín: Universidad de Antioquia.
Muiña, D. y Otero, M. (2005). La estructuración psíquica del niñoy su papel activo en la construcción del aprender.Revista de Psicoanálisis con niños FORT-DA, 8,
Navarro, M. y García, D. (2010). El concepto de hiperactividad infantil en perspectiva: Breve análisis de su evolución histórica. Revista de Historia de la Psicología, 31,
Palma, E. y Tapia, S. (2006).De la subjetivación a la apropiación. Aportes del psicoanálisis a los problemas de aprender.Revista de Psicología, 2(XV),
Pérez, J.(1997). Subjetividad y Diagnósticos de Hiperactividad. Intervención en el Seminario- Taller ¿De qué es síntoma la Hiperactividad?, Medellín, 30 y 31 de mayo, ACFC e Instituto Jorge Robledo.
Pernicone, A. (2005). Acerca del movimiento corporal en los niños Viscisitudes de la excitación motriz: su estructuración subjetiva, fallas y síntomas asociados.Revista de Psicoanálisis con niños FORT-DA, 8
Puget, J. y Wender, L. (1980) Los secretos y el secretar. Revista Psicoanálisis ApdeBA (Asociación psicoanalítica de Buenos Aires), 2,
Reyes, J. y Reyes, E. (2010).Trastorno por déficit de atencióne hiperatividad (TDAH) en adultos. Universidad Nacional Autónoma de Honduras. Disponible en http://www.bvs.hn/RMH/pdf/2010/pdf/Vol78-4-2010-10.pdf
Sanin, A. (2006). El fracaso escolar: ¿Inhibición o síntoma? En:G. Gómez (Comp.), Destinos de la familia: Padres, madres e hijos hoy. Colección Temas cruciales, edición a cargo de Gloria Gómez
Solano, E. (1993). Clínica Psicoanalítica con niños en la enseñanza de Jaques Lacan. Medellín: CEPAN.
Solano, E. (2002). El Síntoma en el niño. En: ¿Cómo cura el psicoanálisis? Bogotá: NEL.
Sosa, J. (2011). Tdah civilización.Revista Freudiana, 63,135-144
Sotelo, A.(2002). Cuerpo de Niño.Revista de PsicoanálisisDesde el Jardín de Freud, 2,
Tizio, H. (2011). El cuerpo en la experiencia analítica. Revista Freudiana, 63,
Vélez, C. y Vidarte, J.(2011). Trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH) una problemática a abordar en la política pública de primera infancia en Colombia.Disponible en http://www.scielosp.org/pdf/ rsap/v14s2/v14s2a10.pdf