Vygotskian developments as a tool for analysis. Notes on the Universidad Católica de Pereira pedagogical proposal
Keywords:
Pedagogical Practice, Sociocultural Approaches, Crisis of ModernityAbstract
This work is proposed to analyze the relationship between some aspects of the UCP pedagogical proposal, with certain epochal issues faced in every pedagogical practice, as the one expressed in the crisis of the coordinates of modern thought on the individual and the notions of teleological progress. It also intends to analyze the relationship of the proposal with the specific problems aroused in psycho-educational research from the perspective of Sociocultural Approaches of vygotskian stamp. It will be proposed that these approaches, in their most refined versions, can serve as an appropriate tool for analysis in the study of pedagogical practice.
References
Baquero, R. (1996). Vigotsky y el aprendizaje escolar. Buenos Aires: Aique.
Baquero, R. (2007) “Los saberes sobre la escuela. Acerca de los límites de la producción de saberes sobre lo escolar” en Baquero, R., Diker, G. y Frigerio, G. (comps.) Las formas de lo escolar. Serie educación, Bs. As.: Del estante editorial.
Baquero, R. (2012a) “Vigotsky: sujeto y situación, claves de un programa psicológico” en Mario Carretero y José Castorina (eds) Desarrollo Cognitivo y Educación, Vol 1, Buenos Aires: Paidós.
Baquero, R. (2012b) “Alcances y límites de la mirada psicoeducativa sobre el aprendizaje escolar: algunos giros y perspectivas” Revista Polifonías del Departamento de Educación Universidad Nacional de Luján Año 1 N 1 ISSN 2314-0496.
Baquero R. y Narodowski, M. (1994) “¿Existe la infancia?”, en Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Año 3, Nro. 4.
Baquero, R., Terigi, F., Toscano, A. G., Briscioli, B., Sburlatti, S. (2012) “La obligatoriedad de la escuela secundaria: variaciones en los regímenes académicos”. Revista Espacios en Blanco Serie Indagaciones N 22, ISSN 1515-9485 UNICEN.
Benasayag, M. (2006) El mito del individuo, La Decouverte: París. Cap 1 (versión en español en prensa)
Benasayag, M. y Schmit, G. (2010) Las pasiones tristes. Sufrimiento psíquico y crisis social. Buenos Aires: Siglo XXI.
Castorina, J. A. y Baquero, R. (2005). Dialéctica y psicología del desarrollo: el pensamiento de Piaget y Vigotsky. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Del Rey, A. (2012) Las competencias en la escuela. Buenos Aires: Paidós.
García Canclini, N. (2013) “¿De qué hablamos cuando hablamos de resistencia?” Revista de la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Costa Rica -UCR - Volúmen 2 - 1 de 2013 - Número 03 - ISSN 2215- 275X
Greco, M. B. (2012) Emancipación, educación y autoridad. Prácticas de formación y transmisión democrática, Bs As.: NOVEDUC.
Hatano G. (1993). “Time to Merge Vygotskian and Constructivist Conceptions of Knowledge Acquisition”, en E. Forman, M. Minick. y C. Addison Stone (Eds.). Contexts for Learning. Sociocultural Dynamics in Children’s Development, (pp. 163-158). New York: Oxford University Press.
Luria, A. R (1976/1987) Desarrollo histórico de los procesos cognitivos. Madrid: Akal.
Matusov, E. (2008). “Applying a Sociocultural Approach to Vygotskian Academia: ‘Our Tsar Isn’t Like Yours,and Yours Isn’t Like Ours”, en Culture & Psychology, 14 (1), 5–35.
Moll, I. (1995). Cultural people and cultural contexts: Comments on Cole (1995) and Wertsch (1995). Culture & Psychology, 1, 361–371.
Narodowski, M. (1999) Después de clase. Desencantos y desafíos de la escuela actual. Colección Educausa, Buenos Aires: Novedades Educativas.
Ranciere, J. (2003) El maestro ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Barcelona: Laertes.
Scribner, S. (1985). Vygotsky’s uses of history. In J. Wertsch (ed.). Culture, Communication and Cognition. NY: Cambridge University Press.
Smagorinsky, P. (1995). The social construction of data: Methodological problems of investigating learning in the zone of proximal development. Review of Educational Research, 65(3), 191–212.
UCP, (2003) Propuesta Pedagógica UCPR, Pereira.
Van der Veer, R. (2001). “The idea of units of analysis: Vygotsky’s contribution”. In Chaiklin, S. (Ed.). The theory and practice of culturalhistorical psychology. (pp. 93-106). Aarhus, Denmark: Aarhus University Press.
Vigotsky, L. (1988) El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. México: Crítica.
Vigotsky, L. (1931b/1995). “Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores”, en L. S. Vigotsky, Obras Escogidas, Tomo III, (pp. 11-340). Madrid:Visor-MEC.
Vigotsky, L. S. (1932/1996a). “El problema de la edad”, en L. S. Vygotski, Obras Escogidas, Tomo IV, (pp. 251-273). Madrid: Visor.
Vigotsky, L. S. (1933a/1996b). “La crisis de los siete años”. En L. S. Vygotski, Obras Escogidas, Tomo IV, (pp. 377-386). Madrid: Visor.
Vigotsky, L (1934/2007). Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue.
Wertsch, J. (1999) La mente en acción, Buenos Aires: Aique.