Inclusive pedagogical narratives in vulnerable educational contexts: the student’s voice

Authors

  • Olga Patricia Bonilla Marquinez
  • Jessica Juliana Buriticá Ospina
  • Sandra Lucía Escárraga Vallejo

Keywords:

pedagogical narratives, inclusive education, vulnerable contexts, students, photography accounts

Abstract

The current article is the result of a macro research project called “Inclusive pedagogical narratives in vulnerable educational contexts. Case: Institución Educativa Compartir las Brisas” registered in the research directorate of the Catholic University of Pereira – DII-012-003. It is established in an intermediate phase report which wants to configure the basis, the purpose of the project and the preliminary progress. It was done the characterization of the context through the social cartography, identifying the principal risk and protective factors latent in the community. In the design were used as data collection tools as well as the social cartography, real life stories, photography’s workshops and psychosocial sessions. The photography and accounts were the children’s voices who gave way to the theoretical reflection of themselves, in the data analysis process was used the encoding and decoding categories process, according to Marquínez (2013) let develop concepts and within analyze the accounts from the photography.

Author Biographies

  • Olga Patricia Bonilla Marquinez

    Fonoaudiologa UCM, magister en Pedagogías Activas y Desarrollo Human CINDE, Doctora en Ciencias de la Educación UTP. Actualmente docente de la Facultad de Ciencias Humanas, Sociales y de la Educación de la Universidad Católica de Pereira

  • Jessica Juliana Buriticá Ospina

    Licenciada en Pedagogía Infantil, Universidad del Tolima. Especialista en Edumática, Universidad Católica de Pereira. Magíster en Pedagogía y Desarrollo Humano, Universidad Católica de Pereira. Docente de la Institución Educativa Compartirlas Brisas.

  • Sandra Lucía Escárraga Vallejo

    Psicóloga, Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Especialista en Edumática, Universidad Católica de Pereira. Magíster en Pedagogía y Desarrollo Humano, Universidad Católica de Pereira. Docente de la Institución Educativa Compartir Las Brisas.

References

Benjamín, W. (1998), «El narrador», en Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones 4. Madrid. Ed. Taurus.

Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.

Bruner, J. (2004). “Life as a narrative”, Social Research, 71, 3, 691- 710.

Cuervo, C. (2010) Pescetti: Narrador oral para reinventar la vida. Universidad de Ibagué. Grupo de investigación EDAFCO cognición y afecto.

Escárraga, S., Quiroz, M., López, L. (2014). Relatos Fotográficos en la prevención del consumo de sustancias. Textos y Sentidos, 10, 71-93.

Kotliarenco, M. A., Cáceres, I., &Fontecilla, M. (1997). Estado del arte en resiliencia. Suecia: Ceanim.

Marquínez, O. P. B. (2013). Estado del arte de la educación virtual en Risaralda: perspectiva cualitativa y cuantitativa en un modelo de investigación mixta. Textos y Sentidos, (7).

Marquínez, O. P. B. (2014). Mutaciones de léxico en los textos escritos del área del pensamiento educativo y la comunicación. Textos y Sentidos, (10).

Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2007). Programa de Educación Inclusiva con calidad. Bogotá

Mèlich, J. C. (2000) Narración y hospitalidad. Universidad Autónoma de Barcelona. Análisis. España.2000

Ovalle, A. (2010) Desplazamiento, Narratividad e inferencias. Universidad de Ibagué. Grupo de investigación EDAFCO cognición y afecto.

Pérez, E., Sánchez, J. (2005). La educación comunitaria: Una concepción desde la Pedagogía de la Esperanza de Paulo Freire. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, diciembre, 317-329.

Stainback, S., Stainback, W. y Jackson, H.J (1999) “Hacia aulas inclusivas”. En S.STAINBACK y W. STAINBACK, Aulas Inclusivas. Madrid, Narcea, 21-35.

Ulriksen, M. (2005). Construcción de la subjetividad del niño. Revista Uruguaya de Psicoanálisis, 100, 1-16.

UNICEF, UNESCO. (S, f). Hacia el desarrollo de escuelas inclusivas. En: http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/72/cd/curso/ pdf/1.pdf (Recuperado el 19 de mayo de 2015)

UNESCO (2004) Changing Teacher Practices, using curriculum differentiation to respond to students’ diversity’ .Paris: UNESCO.

Uriarte, J.D. (2006). Construir la resiliencia en la escuela. Revista de Psicodidáctica, 11(1), 7-23.

Vallone, M; Schillage, C y Maddonni, P (coords.) 2005. La documentación narrativa de experiencias pedagógicas. Una estrategia para la formación de docentes. Ministerio de Educación, ciencia y tecnología. Buenos Aires.

Villegas, E. (2000). Investigación participativa. En Pérez, G. Modelos de investigación cualitativa en la educación social y animación sociocultural. Aplicaciones prácticas. (pp. 200-211) Madrid: Ed. Nancea.

Downloads

Published

2019-06-08

Issue

Section

Artículos