Pedagogical styles and university educative practice improvement
Keywords:
Pedagogical styles, participative action research, teaching practice, teaching formation, meta reflectionAbstract
The article summarizes the results of a research about university teaching practices, whose purpose is the comprehension of the contributions that the pedagogical style(s) recognition of a university teacher does to the transformation of her own teaching practice. The focus of this research is about the critical education theory, in participative research action, oriented during a reflection-action-reflection cycle about classroom practices themselves that begins with the exploration and understanding of the predominant pedagogical style in order to make it a problem, plan and develop a reflexive didactic proposal that contributes to its transformation. The contrasting of the two previous moments allowed the research teacher`s meta reflection until make her aware of the practice components that require transformation. The results show hybridization of the pedagogical style, in the teaching and learning processes constructivism predominates and at the end of the didactic units, the evaluation is conceptual and based on memory. Matter that is inseparable from educational constructivism approaches and leaves open questions and lines according to the coherence that must exist in the academic processes of teacher training
References
Callejas M., Corredor, M. (2002). La renovación de los estilos pedagógicos: colectivos para la investigación y la acción en la universidad. Revista Docencia Universitaria V. 3 No.1.
Callejas, M. y Forero, F. (2007). La reflexión sobre los estilos pedagógicos en el desarrollo profesional docente de profesores de matemáticas. Tercer Congreso de Formación de profesores en Ciencias (págs. 28-36). Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Car, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La Investigación Acción en la formación delbprofesorado. Barcelona: Martínez Roca.
Car, W. (1996). Una teoría para la educación. Madrid: Morata
Coll, C., Rochera, M. J., y Mayordomo, R. (2007). Evaluación continua y ayuda al aprendizaje. Análisis de una experiencia de innovación en educación superior con apoyo de TIC. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa No 13, Vol 5, 783-804.
Connelly, y Clandinin, (1998). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En: J. Larrosa et ál., Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación, Barcelona, Laertes, p. 11-59.
Corbin, J y Strauss, A. (2012) Bases de la investigación cualitativa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Cubero, R. (2005). Perspectivas constructivistas. Barcelona: Grao.
Elliot, John. (2000). La investigación acción en educación. Madrid: Morata
Gutiérrez M y Buitrago, O. (2009). La formación docente en las prácticas educativas. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
Imbernón, F. (2007). La formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. Barcelona: Grao.
Kemmis, S., y Mc Taggart, R. (2013). La investigación acción participativa y la esfera pública. En N. Denzin, e Y. Lincoln. Las estrategias de investigación cualitativa (págs. 361-439). Barcelona: Gedisa.
Perrenoud, P. (2006). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. Barcelona: Grao.
Pozo, J. y Cervi, M. (2007). Enfoques del estudio de las concepciones sobre el aprendizaje y la enseñanza. En J. Pozo; N. Scheuer; M, Puy; M, Mateos; E, Martín, y M De la Cruz. Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje (págs. 55-94). Barcelona: Grao
Restrepo, B. (2003) Aportes de la Investigación-Acción educativa a la Hipótesis del Maestro Investigador. En Pedagogía y Saberes. Universidad Pedagógica Nacional. Facultad de Educación No 8 Bogotá.
Schön, Donald. (2002). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
UNESCO. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Paris: Publicaciones UNESCO.
Zabala, A. (2008). La práctica educativa. Cómo enseñar. Barcelona: Grao.