Who hears what in Cartagena: profile, perception and habits of the radio audience

Authors

  • Bertha Lucía Arnedo Redondo
  • José David Madera

Keywords:

Radio, Audiences, Citizenship, Culture, Participation

Abstract

The Colombian Caribbean has an important radialtradition, being one of the first regions of thecountry in having the mass media as part of its socialand cultural daily routine. Although in Cartagena,in about one hundred years, the radio has obtainedmany values that are now heritage of the community,as radio stations, formats, styles, voices and narratives,few information has been given about the preferencesof those who listen to the radio and therefore whovalidate it: the audience. The research Analysis ofthe radio audience in Cartagena, profile, perception andconsumption habits pretended, from the listeners’perspective to assess and identify similarities anddifferences in the use of the means and analyzethose perceptions with the same exercise by the radiobroadcaster or “Cartageneros” radio broadcasters.The results obtained from a combined researchmethodology illustrate the description of the audience(through surveys and detailed interviews); as well astheir habits, perceptions and resistance (with focalgroups). This permitted some conclusions, which wehope encourage discussion around the radio stationaudiences and investigations into the field.

Author Biographies

  • Bertha Lucía Arnedo Redondo

    Candidata a doctoraen Comunicación de laUniversidad Nacionalde la Plata, magísteren Comunicación de laUniversidad del Norte,comunicadora social de laUniversidad Jorge TadeoLozano. Docenteinvestigadora de tiempocompleto del programa deComunicación Social de laUniversidad de Cartagena confunciones administrativas comovicedecana curricular de lafacultad de Ciencias Sociales y Educación.

  • José David Madera

    Magíster en PolíticaPública de la UniversidadNacional, comunicadorsocial de la Universidad deCartagena, joven investigadorde Colciencias 2014. BrandDigital Planner en agenciade comunicaciones MediosMilenium y asesor encomunicación en la facultadde Ingeniería de la UniversidadNacional de Colombia.

References

Arnedo Redondo B. (2009). Diagnóstico de las Emisoras De Interés público Universitarias. Universidad del Norte, Barranquilla, Colombia.

Arnedo R., B. (2011) En la Onda de la radio. (2011). Ed. Universidad de Cartagena. Cartagena, Colombia.

Barbero, J. M. (1987) De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Ed. Gustavo Gili, Barcelona.

Biagy, S. (2009) Impacto de los Medios de Comunicación. Ed. Cengage Learning. México.

Biagy, S. (2009) La radio y los modelos de programación radiofónica. Ed. Cengage, México.

Blash N. (1993) TESIS DOCTORAL, Sistemas de mediaciones de las audiencias en España, universidad de Barcelona, Barcelona, España.

Bonilla, J. I., Cataño, M., RIincón, O., Zuluaga J. (2011). De las audiencias contemplativas a los productores conectados. Mapa de los estudios y de las tendencias de los ciudadanos mediáticos. Cali, Pontificia Universidad Javeriana, Medellín: Universidad EAFIT, Bogotá: Universidad de los Andes. (En proceso de publicación).

Garmendía Larrañaga, M. (1998) “La batalla por las audiencias”. Bilbao: Universidad del País Vasco. Gumucio, A. Pluralidad cultural y comunicación participativa. Texto preparado para la conferencia organizada por la Cátedra UNESCO de Comunicación InCom UAB de la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB).

Hernández Sampieri, R. (2006) Metodología de la Investigación. Ed. Mac GrawHill. México.

Kaplún M. (2006) La Producción de Programas de Radio. Ed. Quipus CIESPAL, Quito, Ecuador. Kaplún, M. (1985) El Comunicador Popular. Ciespal, Quito, Ecuador, Pág. 117

Martínez Costa M. Y Moreno, E. (2004). Programación Radiofónica Arte ytécnica de diálogo entre radio y su audiencia. Ed. Ariel. Barcelona, España.

Morley D. (2002) Medios de Comunicación y estudios disciplinarios. Ed. Amorrortu. España.

Orozco G. (1997) Medios, Auidencias y Mediaciones. Publicado en revista COMUNICAR No. 8, Grupo Comunicar, pp. 25-30, España.

Rodríguez y Bisbal, V. (2006) La Televisión Y Sus Audiencias Un Enfoque Cultural, Ediciones IDEA, versión electrónica. Segura, María Soledad (2008) Comunicación y ciudadanía en los estudios latinoamericanos de comunicación. Revista Pensares No. 5, páginas 31 a 35.

Valderrama V. - Velásquez O. (2004) Revista Palabra Clave, versión electrónica, Universidad de la Sabana, -Bogotá Colombia, consultado el 24 de abril de 2011 -

Winocur R. (2002). Ciudadanos mediáticos: la construcción de lo público en la radio. Barcelona: Gedisa, 220 pp.

Downloads

Published

2019-06-01

Issue

Section

Artículos