Subjects, institutions and Human Rights training
Keywords:
Human Rights, Training, Post-conflictAbstract
This article identifies the position of the Ministry ofEducation and the National Police representativestowards human rights training in basic secondarypublic schools educational institutions, besideshaving adverse regional contexts. A qualitativedescriptive research with mixed methods wasdeveloped, as it involved an institutional programsdocumentary revision, as well as the application of136 open questions surveys, just as “Todos a aprender”project teachers interviews in 5 Departments. Also, 2managers and 139 students of the non-commissionedtraining school and promotions of the NationalPolice were involved. As a conclusion, there aredistances between the Police and the Ministry ofNational Education, regarding education, training,and information processes about the rights subjectas classroom teaching strategies, aiming to mitigatebehaviors that lead to future police cases. Likewise,it is observed that there is an interest in promoting astate policy through these interventions.
References
Becerra Sánchez, Mariana; Trujano Ruíz, Patricia Percepción De Inseguridad Pública Y Justificación De La Violencia De Estado En Un Grupo De Habitantes Del Estado De México: Análisis De Argumentos Acta Colombiana De Psicología, Vol. 14, Núm. 2, Diciembre, 2011, Pp. 35-43 Universidad Católica De Colombia Bogotá, Colombia.
Carlos Vasco, 1990. Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica”. Díaz y J. Muñoz (eds.). Pedagogía, discurso y poder. Corprodic. Bogotá. pp: 107-122
Declaración Y Programa De Acción De Viena, En: Http://Www. Unhchr.Ch/Huridocda/Huridoca.Nsf/(Symbol)/A.Conf.157.23. Sp?Opendocument (30-04-2010)
Documento: Programa De Educación Para El Ejercicio De Los Derechos Humanos: La Educación Para El Ejercicio De Los Derechos Humanos En La Escuela: Un Compromiso De Todos. (MEN)
Fuerza pública, la que mejor imagen tiene entre los Colombianos. (n.d.). El Tiempo. Retrieved July 25, 2016, from http://www. eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13061066
Hernández, G. (2010). Los derechos humanos, una responsabilidad de la psicología jurídica. En Revista Diversitas - Perspectivas en Psicología - vol. 6, No. 2. Bogotá: Universidad Santo Tomás
Karel Vasak, «La Declaración Universal De Los Derechos Humanos De Las Generaciones Futuras». Revista De Derecho Y Genoma Humano, Universidad De Deusto, N°1, 1994, Bilbao, España, Pp. 221 Ss
Ministerio de Educación Nacional & Fondo de Población de las Naciones Unidas., (2010), Módulo 1 Programa de Educación para el ejercicio de los Derechos Humanos EDUDERECHOS. La educación para el ejercicio de los derechos humanos en la escuela: Un compromiso de todos, Colombia.
Nohora Yolanda Baquero Orjuela (2012) Módulo De Formación En Derechos Humanos, DINAE.
Organización De Las Naciones Unidas. (1948) Declaración Universal de los Derechos Humanos
Organización De Las Naciones Unidas (1993) Declaración y programa de acción de Viena, en: http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/ (Symbol)/A.CONF.157.23.Sp?Opendocument (30-04-2010)
Organización de las Naciones Unidas. (1948) Carta Internacional De Derechos Humanos, Convenciones Y Pactos, ONU – Oficina Del Alto Comisionado De Las Naciones Unidas Para Los Derechos Humanos.
Pereira Pérez, Zulay; (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, Enero-Junio, 15-29.
Vargas García, Jaime (2006) Posición De Garante De Los Miembros De La Fuerza Pública Prolegómenos. Derechos Y Valores, Vol. Ix, Núm. 18, Julio-Diciembre, Pp. 211-226 Universidad Militar Nueva Granada Bogotá, Colombia