An approach to technologies mediated pedagogical relations
Keywords:
Educational relations, ICT, Educational communication, Power relations in the classroomAbstract
The text gathers the approach and outcomes of theresearch carried out in the I.E Juan Manuel Gonzalezin Colombia, in the town of Dosquebradas Risaralda,in August of 2014. Using the main referentials putforward by Mejia and De Sousa, in their effort torenew the critical theory, and reinvent the socialemancipation. The main aim of this research is toidentify the pedagogical relations mediated by ICTsin the classroom. This study characterizes bymeans of the survey descriptive tool, new waysof communicative interaction, which are anchoredin an increasingly powerful technological basis.Likesiw, it seeks to highlight the importance of theinherent axiological challenge to educational work,in order to create a space for collective reflectionthat strengthens an educational issue broaderunderstanding horizon.
References
Alcantara Garcia, M. (Productor) y Mena Pantoja, L. M. (Dirección). (2011). Visiones compartidas de la idea a la palabra [Película]. Mexico.
Barroso, Julio (2013). Pedagogía didáctica nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Madrid: Ediciones Pirámide.
Cabero, Julio (2006). Bases pedagógicas del e-learning». Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC). Vol. 3, n.° 1. UOC. http://www.uoc.edu/rusc/3/1/dt/esp/cabero.pdf
Coll, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Madrid: Morata, S.L.
De Soussa, B. (2003). Crítica de la razón indolente. Bilbao: Desclee. Brower S.A. Delors, J. (2002). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana Ediciones Unesco.
Flórez Ochoa, R. (1999). Evalaución pedagógica y cognición. Santafé de Bogotá D.C.: Mc Graw Hill.
Forester, V. (1996). El horror económico. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Freire, P. (2000). Pedagogía de la indignación. Cartas pedagógicas y otros escritos. Sao Paulo: UNESP.
García Mora, C. (1987). La Antropología y sus sujetos de estudio. III encuentro sobre la práctica profesional de la Antropología. Anales de la Antropología, XXIV, 415-422.
Hoyos, G. (2001). Derechos humanos, ética y moral. Bogotá: Gazeta Ltda.
Mejía, M. R. (1997). Un nuevo escenario para la innovación. Anuario Pedagógico, 21-55.
Mejía, M. R. (2010). Las Pedagogías Críticas en Tiempos de Capitalismo Cognitivo. Aletheia, 58-101. Mejía, M. R. (2013). Entre tejidos de la educación popular en Colombia. Bogota: Desde abajo.
Mejía, M. R. (20 de Junio de 2013). XIV Encuentro virtual educa. (D. Romero, Entrevistador) Medellín. Ministerio TIC. (2014). Mi guía computadores para educar. Bogota: Computadores para educar y Ministerio TIC.
Ospina D. H. y Calvo D. C. (2014). Jóvenes y TIC: una mirada desde la vida cotidiana. Textos y Sentidos, N° 9 87-105. http://biblioteca.ucp.edu. co/OJS/index.php/textosysentidos/article/view/1483/1395
Ospina D. H. (2015). Del Educador Epimeteo al Prometeo: ampliar la zona de confort para visibilizar los saberes invisibles. Textos y Sentidos N°12, 185-199 http://biblioteca.ucp.edu.co/OJS/index.php/textosysentidos/ article/view/2626/2565
Paredes, J. (2011). La relación pedagógica y la evaluación. Barcelona: creativecommons.org.
Prigogine, I. Stengers, I. (1990). Entre el tiempo y la eternidad. Madrid. Alianza Editorial.
Quijano, A. (2001). La Colonialidad y la Cuestión del Poder. Lima: Texto inédito.
Raso, F., Aznar, I. & Cáceres, M. P. (2014) Integración de Tecnologías de la Información y Comunicación: Estudio Evaluativo en la Escual Rural Andaluza (España). Pixel Bit Revista de Medios y Educación, 51-64
Schibotto, G. (2007). Educar desde la diversidad: una pedagogía y una práctica didáctica desde los niños, niñas y adolescentes trabajadores. Bogotá: CIFA Onlus.
UNESCO. (2008). Etapas hacia las sociedades del conocimiento. Montevideo: Consejero de Comunicación e Información, oficina Regional de Ciencia de la UNESCO para América Latina y el Caribe.
Villalonga de García, P., & Gonzáles de Galindo, S. (2001). Propuesta para favorecer la comunicación en el aula de una facultad de ciencias. Revista didactica de las matemáticas, 25-35.
Wagensberg, J. (2011). Si la naturaleza es la respuesta, ¿cuál es la pregunta? y otros quinientos pensamientos sobre la incertidumbre. Madrid: Tousquets.
Zangaro, M. B. (2011). Subjetividad y trabajo. Una lectura foucaultiana del Management. Buenos Aires: Ediciones Herramienta.