RCN and Caracol news official journalistic profiles digitized content analysis through Facebook
Keywords:
Digital news treatment, Digital production policy, Multimedia structure, Hypertextual structure, FacebookAbstract
Journalist’s task has been transformed throughouthistory, and especially, thanks to new technologiesadvancement. According to a survey conductedin 2012 by the Ministry of Information andCommunications Technology of Colombia, “80 %of respondents use the Internet. Besides, the largestincrease in network use has occurred in 1 and 2 strata,with a 17% of growth compared to the use they hadgiven to it in 2012. The survey also indicated that 54% of Colombians use the Internet daily, browsing anaverage of 2.6 hours” (MinTic 2012).Today, journalists not only seek and write news, butalso, implement strategies to improve news distributionand increase its traffic through web portals. Thisis a reason why the current article, describes thenews treatment given to digital information contentpublished by Caracol and RCN news in their officialprofiles, and through the digital social networkFacebook. Therefore, news portals evidenced themes,each news’ implemented digital production policy,and the digital content multimedia and hypertextualproduction structure distributed through a reticularexchange platform, are analyzed.
References
Barbosa Caro y Castillo Botero, (2010) Instituto de Estudios en Educación IESE. Universidad del Norte. Un análisis de los periódicos digitales el colombiano y el periódico. Recuperado de: https://guayacan.uninorte.edu.co/divisiones/iese/lumen/ ediciones/11/articulos/un-analisis-de-los-periodicos-digitaleses-colombiano-y-el-periodico.pdf
Comba, Toledo y Carreras, (2012) Consumo y producción de contenidos en los nuevos medios. Revista Medios y Enteros de la Escuela de Comunicación Social de la Universidad Nacional de Rosario en Argentina. Recuperado de: http://www.mediosyenteros.org.ar/ home/?p=199
Edo, C. E. (2009) Periodismo Informativo e interpretativo. Sevilla, Zamora. Comunicación Social.Ediciones y publicaciones
Edo, C. (2002) Del papel a la pantalla. Sevilla, España: Comunicación Social. Ediciones y publicaciones.
Franco, G. (2008) Cómo escribir para la web. Recuperado de: https:// knightcenter.utexas.edu/Como_escribir_para_la_WEB.pdf
Medina, T. (Agosto de 2010) Manual de estilo multimedia para El Universal. Recuperado de: https://www.uma.edu.ve/postgrados/ periodismo/revista_nro3/Perez_Milfri_ManualEstilo.pdf
Ministerio TIC e Ipsos Napoleón Franco. (2014). 8 de cada 10 colombianos están usando Internet. Bogotá, Colombia. Ministerio TIC. Recuperado de: http://www.mintic.gov.co.
News Room Facebook (2015).Portal web: http://es.newsroom. fb.com/company-info/
Nielsen, Jacob; Pernice, Kara. (2008) Eyetracking Web Usability (2008). Recuperado de: (ISBN 0-321-49836-4)
Ortiz, Ruiz y Velásquez. (Diciembre 2002) Medios de comunicación ¿Creer o no creer? Artículo para Universidad de la Sabana. Recuperado de: http://palabraclave.unisabana.edu.co/index. php/palabraclave/article/view/400/538
Rascón Palacio. (Marzo de 2010) La comunicación mediática: una forma de poder, en Contribuciones a las Ciencias Sociales, Recuperado de: www. eumed.net/rev/cccss/07/erp3.htm
Rodriguez, D, McCombs. (2004) Teoría de la Agenda-Setting aplicación a la enseñanza universitaria. Para Observatorio de tendencias Sociales. Recuperado de: [http://www.obets.ua.es/obets/libros/ AgendaSetting.pdf])
Romero J., Zuluaga J. y García A. (Mayo de 2016) La pantalla blanqueada. Maquillaje de la piel social en los informativos de RCN, en Textos y Sentidos No 13-enero –junio. Recuperado de: file:///C:/Users/personal/ Downloads/2761-2887-1-PB.pdf
Rubio, M.Internet y sus Definiciones. Historia de Inetrnet: Aprovechamiento al Futuro de la Labor Investigadora. Para el Departamento de Historia de la Comunicación, Fac. de Ciencias de la Información, Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de:http://pendientedemigracion. ucm.es/info/hcs/angel/articulos/historiaeInternet.pdf
Salaverría, R. y García, J. (2008) Trípodos, número 23, La convergencia tecnológica en los medios de comunicación: retos para el periodismo. Recuperado de: http://dadun.unav.edu/bitstream/10171/5071/1/154114.pdf
Urrutia y Rodríguez (2012) El 96% de los jóvenes usa Internet, la mayoría a diario, y el 83% utiliza redes sociales. Recuperado de: http://www.20minutos. es/noticia/1350975/0/#xtor=AD-15&xts=467263#xtor=AD- 15&xts=467263
Zuluaga, J. y Cuellar A. (Noviembre de 2016) Los otros que miran, en Textos y Sentidos No 14-julio –diciembre. Recuperado de: file:///C:/ Users/personal/Downloads/3079-3373-1-PB.pdf