Armed conflict and post-conflict in Colombia: inclusive education approach scope in the subject training process in demobilization and reintegration condition

Authors

  • Rafael Hernández Castellanos

Keywords:

Armed groups, Citizenship, Conflict, Social research and peace

Abstract

The analysis on the inclusive education approachscope, is not only developed at an academic level,but also at an axiomatic one, to the extent that thisapproach represents a possibility to respond to thechallenges higher education faces, e.g., attendingspecial educational needs students in a possiblepost-conflict scenario, whilst generates an academicreflection about Johan Galtung’s Theory of Peacecontributions.

Author Biography

  • Rafael Hernández Castellanos

    Magíster en Educación dela Universidad Javeriana.Especialista en Pedagogía dela Universidad del Tolima.Profesional en CienciasSociales de la Universidaddel Tolima. Tutor de laUniversidad Nacional abiertay a Distancia.

References

Alcócer, M. (2012). La importancia de las subjetividades para la generación de una educación transformadora en ambientes virtuales. Revista de investigaciones UNAD Bogotá Colombia. 97-106

Ayuste, A. Flecha, R. López, F. Lleras, J. (1994). Planteamientos de la pedagogía crítica. Ed. Graó. Barcelona.

Chaparro-Amaya, A. (2005). Procesos de subjetivación, conflicto armado y construcción del Estado Nación en Colombia. En: Revista Estudios Socio-Jurídicos, 7, 409-469. Recuperado de: http://revistas.urosario.edu.co/index.php/sociojuridicos/issue/view/21

Galtung, JOHAN (1984) ¡Hay alternativas! 4 caminos hacia la paz y la seguridad, Madrid, Tecnos.

_____ (2003c) Paz por medios pacíficos. Paz y conflicto, desarrollo y civilización, Bilbao, Gernika Gogoratuz.

_____ (2003b), Violencia Cultural, Guernika-Lumo, Gernika Gogoratuz.

Giddens, A. (1997). La modernidad e identidad del yo. Barcelona: Península.

González Rey, F. (1997). Epistemología cualitativa y subjetividad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Medina, C. (2007). La relación excombatientes-Estado en el marco del proceso de desarme, desmovilización y reintegración en Colombia. Extraído el 24 de abril de 2015 desde http://www.institut-gouvernance.org/fr/analyse/ficheanalyse-284.html

Quintana, J.M. Fundamentos de animación sociocultural. Editorial Narcea. Madrid. 1985. Pág. 113

Sánchez, G. (1985). Ensayos de Historia Social y política del siglo XX. El Áncora Editores. Bogotá. Informe de la Fundación “Ideas para la Paz”. Estadísticas de Desmovilización en Colombia. Abril 30 de 2009.

Savinsens, A. Sociología de la Educación y pedagogía Social. Editorial Barcelona. España. 1985. Pág.47.

Tamayo, O. (1996) Módulo: Didácticas de las ciencias. “Enseñanza de las Ciencias: Aspectos Epistemológicos, pedagógicos y curriculares”. Manizales: Universidad Autónoma

Downloads

Published

2019-05-25

Issue

Section

Artículos