Grief in childhood: the constitution of childhood loss and death

Authors

  • Anyerson Stiths Gómez Tabares
  • Diana Marcela Arenas Betancourt
  • Juliana Duque Valencia
  • María Fernanda Gómez Layton

Keywords:

Child grieving, Regressive mechanisms, Psychoanalysis, Object relationship, Loss

Abstract

This research which is focused on how children assumethe process of grieving has two goals. First, it aims tounderstand emotional reactivity when it comes downto those defense mechanisms related to the loss of aclose relative. Then, it focuses on understanding howgirls build the idea of death when they lose a familymember.Regarding methodology, this is a qualitative studywith a hermeneutical approach and psychoanalysis,which has been used as a theoretical reference. Thiswork involved the study of two young girls between 4-6 years old who lost one of their parents. Otherfamily members were also interviewed, and variousassessment techniques such as: interviews, projectivetests and one-on-one meetings were used as well.Therefore, the results indicate that grief in the infantstage is a process that generates displeasure, linked tothe forced abandonment of the investiture placed inthe beloved object, and the helplessness projected ina psyche in constitution can be almost intolerable.Within the emotional manifestations associated withthe loss, there are nightmares with a repetitive dreampattern, memories and daydreams with the deceasedperson; and the presence of regressive mechanismsafter the relative’s death.Death is taken as a transitory event; therefore, deathcan be played without the definitive absence ofthe object of love being understood. The meaningof death derives, also, from family traditions andrelationships with the other. The girls’ exposure toburial rituals seeks to eliminate from the subjectivitythe plot of death as a transitory game, markingthe idea of the material absence of the loved one.However, assimilating absence as a definitive andnon-transitory act is a complex psychic process thatgoes beyond these rituals.

Author Biographies

  • Anyerson Stiths Gómez Tabares

    Docente e Investigador adscrito al programa de psicología de la Universidad Católica Luis Amigó.Psicólogo, UM. Esp enadicciones, FUNLAM.Mg en Educación, UNINI.Maestrante en filosofía. U.Caldas

  • Diana Marcela Arenas Betancourt

    Psicóloga. Universidad Católica Luis Amigó

  • Juliana Duque Valencia

    Psicóloga. UniversidadCatólica Luis Amigó.

  • María Fernanda Gómez Layton

    Psicóloga. Universidad Católica Luis Amigó.

References

Aberastury, A. (2010). El niño y sus juegos. Buenos Aires: Paidós SAICF.

Baranger, W. (1962). El muerto-vivo estructura de los objetos en el duelo y los estados depresivos. Revista uruguaya de psicoanálisis.

Casanova, E; Merea, A; Morici, S; Pelento, M. L; Popiloff, T y Waine, A. (1993). Algunas consideraciones sobre los duelos en la infancia. Duelo y Trauma. Diarios Clínicos Nro 6. Ed. Lugar. Buenos Aires.

Dolto, F. (1971). Psicoanálisis y pediatría. Francia: Ed. Du Seuil.

Dolto, F (1996). Etapa fálica. Madrid: Siglo XXI Editores.

Dolto, F. (2009). Seminario de psicoanálisis de niños. México: Siglo XXI Editores

Donzino, G. (2003). Duelos en la infancia. Características, estructura y condiciones de posibilidad. Revista Cuestiones de Infancia. Pp 39 - 57 5

Freud, A (1936). El Yo y los mecanismos de defensa. Barcelona: Ediciones Paidós.

Freud, A. (1936). El Yo y los mecanismos de defensa. Barcelona: Ediciones Paidós.

Freud, S. (1896). Fragmentos de la correspondencia con Fliess: Carta 52”. En Freud, S (1985) Obras Completas, Buenos Aires: Amorrortu. Vol. I. Apartado II y III

Freud, S. (1905). Tres ensayos de teoría sexual . En Freud, S (1985) Obras Completas, Buenos Aires: Amorrortu. Vol. VII. Apartado II y III.

Freud, S. (1920). Más allá del principio del placer. En Freud, S (1985) Obras Completas, Buenos Aires: Amorrortu. Vol. XVIII

Freud, S. (1917a). Duelo y melancolía. En Obras completas, Tomo II, traducción de López Ballesteros. Biblioteca Nueva, Madrid, 1981.

Freud, S. (1926). Inhibición, síntoma y angustia. En Obras Completas. Buenos Aires: Amorrortu.Vol XX

Freud, S. (1900). La interpretación de los sueños. En Obras completas, traducción de López Ballesteros. Biblioteca Nueva, Madrid, 1981

Freud, S. (1917b). Conferencia 21: Desarrollo libidinal y organizaciones sexuales, En Freud, S (1985) Obras Completas, Buenos Aires: Amorrortu. Vol. XVI Freud, S.

Freud, S. (1923). El Yo Y El Ello. En Freud, S (1985) Obras Completas, Buenos Aires: Amorrortu.

Fleming-Holland, A. (2000). Desarrollo psicológico del niño. Revista Psicología, marzo-abril, 2-12.

Fleming-Holland, A. (2008). Reflexiones sobre la Muerte: el Duelo Infantil y el Suicidio Juvenil. Psicología Iberoamericana, vol. 16, núm. 1, junio, 2008, pp. 8-14 Universidad Iberoamericana, Ciudad de México Distrito Federal, México.

Guillén, E. Gordillo, M. Gordillo, M. Ruiz, I. Gordillo, T. (2013). Crecer con la pérdida: el duelo en la infancia y adolescencia. International Journal of Develo mental and Educacional Psychology.

Grimberg, R. y Evelson, E. (1962). El niño frente a la muerte. Revista de Psicoanálisis Argentina. Vol. 19

Klein, M. (1937). Amor, culpa y reparación. En Obras completas, Vol 2. Ediciones Paidos, Barcelona, 1994.

Klein, M. (1940). El duelo y su relación con los estados maniaco-depresivos. En Obras completas, Vol 2. Ediciones Paidos, Barcelona, 1994.

Klein, M. (1948) Sobre la teoría de la ansiedad y la culpa. En Obras completas, Vol 2. Ediciones Paidos, Barcelona, 1994.

Klein, M. (1961). Relato del psicoanálisis de un niño. España: Paidós.

Klein, M. (1987). El psicoanálisis de niños. Barcelona: Paidós.

Lacan, J. (2006). Seminario 10 la angustia. Buenos Aires: Paidós.

Laplanche, J. (1996). Diccionario de psicoanálisis. Barcelona: Paidós.

López, P. L. (2011). El duelo, entre la falta y la pérdida. Revista desde el Jardín de Freud, pp. 67-76.

Lozano, L. M y Chaskel, R. (2009). El diagnóstico y manejo del duelo en niño y adolescentes en la práctica pediátrica reconocimiento y manejo. CCAP, 8(3), 19-32.

Nasio, J. D. (1996). El libro del dolor y del amor. Barcelona: Gedisa.

Ordoñez, A y Lacasta, M. A. (2008). El duelo en los niños. Duelo En Oncología, 121-136.

Ortego, M, López, S, Álvarez, M y Aparicio, M. (2001). Tema11 Duelo. Ciencias psicosociales II, universidad de Cantabria.

Pallarés, E. (2008). Los mecanismos de defensa. Cómo nos engañamos para sentirnos mejor. Bilbao: Ediciones Mensajero.

Peusner, P. (1999). El sufrimiento de los niños. Buenos Aires: JVE-Ediciones.

Porta, V. G., Retes, R. R y Ramírez, E. O. (2008). Manifestaciones del duelo. Instituto Valenciano de Oncología (IVO). Valencia, 63-83.

Pontalis, J. (1978). Entre el sueño y el dolor. Bogotá: Sudamericana.

Sampieri, R. H. (2014). Metodología de la investigación. México. D, F: Interamerican Editores.

Sardella, C. M. (2008). Crisis e identidad. Aportes psicodinámicos para su intervención analítica grupal. Revista Internacional On-Line, 7(3), 1-14.

Scalozub, L. (1998). El duelo y la niñez. En Abordajes en psicoanálisis de niños. Revista APdeBA Nro 2 Vol XX. Ed. Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires. Buenos Aires.

Scaluzub, L. (1999). El duelo y la niñez. Revista de Psicoanálisis N° 2, Vol. XX –Aborda - jes en psicoanálisis de niños–, Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires, Buenos Aires.

Raimbault, G. (1995). El niño y la muerte. Ed. Saltés. Toulouse.

Villegas, J. (2005/2006). El duelo- como ayudar a los niños/as a afrontarlo. Iratxe Apraiz Sagarna 3º Curso de Psicoterapia de Familia y de Pareja Escuela Vasco Navarra de Terapia Familiar.

Winnicott, D. W. (1959-1964). Clasificación: ¿Existe una aportación psicoanalítica a la clasificación psiquiatría? En: D. W. Winnicott (1979). El proceso de maduración en el niño. Estudios para una teoría del desarrollo emocional (pp. 149-168). Barcelona: Editorial Laia.

Winnicott, D. W. (1954). Aspectos metapsicológicos y clínicos de la Regresión dentro del marco psicoanalítico. En: D. W. Winnicott (1981). Escritos de Pediatría y Psicoanálisis (pp. 377-398). Barcelona: Laia.

Winnicott, Donald W. (1971) Realidad y juego. Barcelona: Gedisa.

Winnicott (1949). La mente y su relación con el psicosoma. En: D. W. Winnicott. (1981). Escritos de pediatría y psicoanálisis (pp.331-346). Barcelona: Laia.

Downloads

Published

2019-05-25

Issue

Section

Artículos