Characterization of the affective relationship between teachers and students with diverse capacities in the Sagrado Corazón de Jesús Educational Institution the Bethlemitas Sisters of the municipality of Filandia, Quindío, during the year 2019

Authors

  • María Esperanza Gómez Montes Student of the Specialization in Pedagogy and Human Development
  • Johana Andrea Alzate Moreno Student of the Specialization in Pedagogy and Human Development
  • Mauricio Fernando Duque Cardona Licensed in mathematics

DOI:

https://doi.org/10.31908/grafias.v0i40.2640

Keywords:

Relationship, affectivity, diverse abilities, characterization, teachers, students, school, teaching and learning

Abstract

This research article is the product of the analysis carried out to characterize the affectivity between teachers and students with diverse abilities of basic primary in the Sacred Heart of Jesus School, in Filandia, Quindío. With the above, to work investigative, a mixed methodology was applied where the instruments used were surveys, interviews, class observation for teachers and students of the school; of Similarly, the analysis of results were applied to statistical graphs to measure the responses of teachers and students in the institution about the level of affectivity.

Author Biographies

  • María Esperanza Gómez Montes, Student of the Specialization in Pedagogy and Human Development

    Student of the Specialization in Pedagogy and Human Development, Universidad Católica de Pereira. Degree in Biology and Environmental Education, Universidad del Quindío

  • Johana Andrea Alzate Moreno, Student of the Specialization in Pedagogy and Human Development

    Student of the Specialization in Pedagogy and Human Development, Universidad Católica de Pereira. Degree in Preschool Education, Universidad del Quindío.

  • Mauricio Fernando Duque Cardona, Licensed in mathematics

    Licensed in mathematics. Edumatics specialist. Master in Pedagogy and Human Development. Master in Education and Training.

References

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley General de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Duarte, E. (2003). Creatividad como un recurso psicológico para niños con necesidades educativas especiales. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 4, 1–17. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=41040201

Echeita Sarrionandia, G. (2013). Inclusión y exclusión educativa. De nuevo “voz y quebranto” reice. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 99-118.

García, I., Romero Contreras, S., Escalante Aguilar, L., Flores Barrera., J. (2018). ALGUNAS PROPIEDADES PSICOMÉTRICAS DE LAS GUÍAS PARA EVALUAR PRÁCTICAS INCLUSIVAS EN EL AULA. REOP. Vol. 29, nº2, 2º Cuatrimestre, 2018, pp. 8 - 28 [ISSN electrónico: 1989-7448]. México. Universidad de San Luis Potosi. Recuperado de: file:///C:/Users/ADMIN/Downloads/23150-48751-1-SM.pdf

Galindo Cáceres, L. J. (Coord.) (1998). Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación. Logman: México. Pearson Educación. Homogeneidad y Heterogeneidad del fenómeno (pp. 33-73).

Giraldo A. y Gil J. (2017) Manifestaciones de las competencias ciudadanas emocionales y la convivencia en dos grupos de básica primaria de la Institución Educativa Ciudadela Cuyabra de Armenia. Competencias ciudadanas integradoras. (pp. 34-35) Recuperado el 16 de enero de 2020: https://core.ac.uk/download/pdf/153513251.pdf

Godoy, M. y Campoverde, B. (2016). Análisis comparativo sobre la afectividad como motivadora del proceso enseñanzaaprendizaje-casos: Argentina, Colombia
y Ecuador. (2), 217–231. Revista: sophia vol.12. Recuperado el octubre 28 de 2019: https://doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.227

Pole, K. (2009). Diseño de metodologías mixtas. Una revisión de las estrategias para combinar metodologías cuantitativas y cualitativas. Perspectivas históricas (pp. 38-41) Recuperado de: https://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/252/katrhryn_pole.pdf

Romero, S., García, I., Rubio, S., Martinez, A. y Flores, V. (2015). Influencia del tipo de escuela (especial o regular) sobre el aprovechamiento académico del alumnado con necesidades educativas especiales. https://doi.org/10.11144/Ja

Villa, C. L. K., López, C. M. M., & Collazos, L. M. P. (2011). La inclusión educativa: un escenario de expresiones afectivas como mediadoras del aprendizaje. Plumilla educativa, 8(2), 176-190

Downloads

Published

2021-05-11

Issue

Section

Artículos