Writing conditions that transform the cognitive work of the subject

Authors

  • María Luisa Ocampo Álzate, Psicóloga
  • Diana Patricia De Castro Daza Magíster

DOI:

https://doi.org/10.31908/grafias.v0i20.1455

Keywords:

Written languaje, oral languaje, un-contextualization, deferred interaction, congnition

Abstract

The objective of this article is to understand the different characteristics of oral and written language, and how the written language influences the subject's cognitive functioning. To fulfill this objective, oral and writing conditions are presented, and similarities and differences are established between them. Among the functioning characteristics of writing are identified, un-contextualization, deferred interaction, reification and two-way direction that impact the subject and transform their cognitive level. Finally, it must be recognize the role that the written language has played, since it has made it possible to free the mind of human beings, open its horizons compared to the identification of new interests, of topics that lead to reflection and construction of knowledge.

Author Biographies

  • María Luisa Ocampo Álzate,, Psicóloga

    Psicóloga egresada de la Universidad Católica de Pereira.

  • Diana Patricia De Castro Daza, Magíster

    Magíster en Psicología, docente del Programa de Psicología e investigadora del Grupo Cognición, Educación y Formación de la Universidad Católica de Pereira; directora del trabajo de grado. Docente del Instituto de Psicología e investigadora del Grupo Lenguaje, Cognición y Educación adscrito al Centro de Investigaciones en
    Psicología, Cognición y Cultura de la Universidad del Valle.

References

Azcárate, P. (1871). Obras completas de Platón. Tomo II. Madrid: Medina y Navarro Editores.

Blanche-Benveniste, C. (1998). Estudios lingüísticos sobre la relación entre oralidad y escritura. Barcelona: Gedisa.

Caldera, R. (2003) El enfoque cognitivo de la escritura y sus consecuencias metodológicas en la escuela. En: Revista Educere, 6(20), 363–368.

Calsamiglia, H y Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Barcelona: Ariel.

Cassany, D. (1997). Describir el Escribir. Barcelona: Paidós.

Cassany, D. (1999) . Construir la escritura Barcelona: Paidós

De Castro y Mosquera (2003). Roles del narrador en narraciones orales y escritas de niños de 9 años: una situación de cambio de registro. Trabajo de grado. Cali: Universidad del Valle.

Figueroa, M. (2005).Elementos teóricos de la hipótesis Sapir-whorf aplicados a la oposición letrado/iletrado: escritura, Oralidad y visión de mundo. Disponible en http://www2.udec.cl/catedraunesco/22Figueroa.pdf

Garton, A y Pratt C. (1991). Aprendizaje y proceso de alfabetización. Barcelona: Paidós.

Goytisolo, J (2001) . . Escritura y Oralidad. Nexos: Sociedad, Ciencia, Literatura. Recuperado el día 23 de junio del 2009, http://find.galegroup.com/gtx/start.do?prodI d=AONE, Número de Documento: A75957052

Mostacero, R. (2004) Oralidad, escritura y escrituralidad. En: (2001), Revista Sapiens 5 53–75.

Olson, D. (1998) . . El mundo sobre el papel Barcelona: Gedisa.

Ong, W. (1999) . Oralidad y escritura México: Fondo de Cultura Económica.

Portilla, C y Teberosky, A. (2004) . . La influencia de la escritura en la comprensión del significado y la forma en variaciones lexicales del español en niños preescolares. Tesis doctoral de la Universidad de Barcelona.

Quiroga, L y Miranda, W. (2008). . Lengua Oral – Lengua Escrita. Disponible en http://www.monografias.com/trabajospdf/lengua-oral-escrita/lengua-oralescrita.pdf

Reynoso, M, Lothringer, R , Sforza, M , .. Lothringer, M , González, I , Lowy, Bottino, P. e Ingaramo, T. (2004). Oralidad y escritura. Su intersección en algunas producciones locales. En: Revista Ciencia, Docencia y Tecnología XV, (29), 15–63.

Rincón, C. (2004) Oralidad y Escritura. D i s p o n i b l e e n http://docencia.udea.edu.co/comunicaciones/bajopalabra/capitulos/Unidad8OralidadyEscritura.PDF

Serrano, S. (2000) El paso del sentido al. Significado en la composición escrita desde una perspectiva Vygotskyana. En: Revista Educere 3, (009), 44 - 52.

Soukup, S.J. (2007). Orality and Literacy 25 years later. En: Communication Research trends, 26 (04). Disponible en http://www.highbeam.com/doc/1G1- 173376432.html

Valery, O. (2000) Reflexiones sobre la escritura a partir de Vygotsky. En: Revista Educere, 3(009), 38 -43.

Downloads

Published

2020-05-12

Issue

Section

Artículos