Reading in early childhood
DOI:
https://doi.org/10.31908/grafias.v0i20.1454Keywords:
Lenguaje development, reading, comprehension, early childhood, educatorsAbstract
In this article, reading in early childhood is affronted, understood in a broad sense, in which iconic and linguistic signs are read with the intention of constructing sense horizons, and meant across the interpretation and comprehension of texts. The reading is approached from the interaction between the child, the adults who accompany the stories and the text, emphasizing that the reading exceeds the decoding to become a phenomenon in which the subject finds answers to the enigmas, emotions and feelings. Therefore, knowing children's approaches to texts provide a glimpse how educators promote and encourage the desire for reading and the possibility of new meaning from this experience.
References
Castañeda, E. y Mina, L. (2006). Programa de apoyo para lo construcción de la política pública de Colombia para la primera infancia. Bogotá: ICBF.
Chambers, A. (2007). El ambiente de la lectura. México: Fondo de cultura económica.
Durán, T. (2002a). Cuando leer es comprender la representación. En: Leer antes de leer. Madrid: Anaya. Pp. 39-51.
Durán, T. (2002b). ¿Qué es leer? En: Leer antes de leer. Madrid: Anaya. Pp 1-17.
Egan, K. (1991a). La domesticación de la mente “sauvage”. En: La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria. Madrid: Ediciones Morata. Pp 52-92.
Egan, K. (1991b). La forma Narrativa y la comprensión del significado. En: La comprensión de la realidad en la educación infantil y primaria. Madrid: Ediciones Morata. Pp 93-120.
Jolibert, J. (2010, octubre). Niños que construyen el poder de leer y escribir. Tema presentado en la Universidad Tecnológica de Pereira.
Larrosa, J. (1996). Narrativa, identidad y desidentificación. En: La experiencia de la lectura. Barcelona: Editorial Laertes.
Mejía, D. (2010). Lectura en pañales para llegar a la escuela. En: Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud 8, (2), pp. 873-883.
Vasco, I. (2000). . Leer sin saber leer Revista de literatura infantil, 3, Disponible en http://www.cuatrogatos.org/articuloleersinsa berleer.html
Reyes, Y. (1999). Animación a la lectura y literatura infantil y juvenil. Trabajo presentado en la Jornada Anzuelos para pescar lectores. Bogotá.
Reyes, Y. (2005). La lectura en la primera infancia. Bogotá: CERLALC. Reyes, Y. (2003). Lectura en la primera infancia. Cuando leer es mucho más que hacer tareas. Nuevas hojas de lectura. 3. Disponible en http://www.leerenfamilia.com/escuela_artic ulo01_yolandareyes.html
Solovieva, Y, Quintanar, R y Flores, O. (2007). Programa de rehabilitación neuropsicologíca del déficit de atención. México: Universidad Autónoma de México.
Ong, W. (1987). La Oralidad del lenguaje. En: O. México: Fondo de ralidad y escritura Cultura Económica. Pp. 15-24.
Puche, R., Orozco, M., Orozco, C. y Correa, M. (2009). Descubrimiento del desarrollo de los niños y niñas en la primera infancia. En: El desarrollo infantil y competencias en la primera infancia. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Pp. 15-22.
Vygotski, L. (1979) Interacción entre aprendizaje y desarrollo. En: El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Editorial Crítica.
Vigotsky, L.S. (1982). Pensamiento y palabra. En: , Tomo II. Obras Escogidas España: Aprendizaje Visor.