Outsourcing services in an academic institution

Authors

  • Susana Acevedo Gómez Estudiante
  • Alejandra Leal Cardona Estudiante
  • Sofía Vela Hincapié Estudiante

DOI:

https://doi.org/10.31908/grafias.v0i24.1411

Keywords:

Organization, processes, internalization, outsourcing

Abstract

External organizational processes, or Outsourcing, are considered an essential tool for companies seeking new markets and an increase in their return rate. It is chosen between two options: internalization or processes outsourcing, depending on whether the operational conditions of a service are more favorable to the company if conducted under its hierarchy and organization, or if subcontracted with another company. Outsourcing may suppose an effective strategy in lowering cost and increasing benefit and time; however, not in all cases ensures an increase in quality. The directors of the educational institution studied, from a missionary, and strategic thinking, differentiate between necessary and lucrative benefits, and decide to reverse outsourcing.

Author Biographies

  • Susana Acevedo Gómez, Estudiante

    Estudiantes de III Semestre deAdministración de Empresas, 2011-1.

  • Alejandra Leal Cardona, Estudiante

    Estudiantes de III Semestre deAdministración de Empresas, 2011-1.

  • Sofía Vela Hincapié, Estudiante

    Estudiantes de III Semestre deAdministración de Empresas, 2011-1.

References

Gonzales Cardona, Amalia (2011). Entrevista realizada en mayo 21 de 2011.

Buchelli, G. (2011). Documento Colectivo lll semestre. Pereira: UCP.

Calva, J. y Alarco, G. (2007). Macroeconomía del crecimiento sostenido. México: Miguel Ángel Portua.

Capuz, S., Gómez, E., Torrealba, A., Ferrer, P., Gómez, T. y Vivancos, J. (2000). Cuadernos de ingeniería de proyectos lll: Dirección, Gestión y organización de proyectos. Valencia: Servicio de publicaciones.

Carrillo, G. (1997). Fundamentos de contabilidad para profesionales no contadores (16ª Ed.). Santafé de Bogotá: Corcas Editores.

Castells, M. (2005). La era de la información Vol. 1 (6ª Ed.). México: Siglo XXl.

Delors, J. (1996). La Educación Encierra un Tesoro. París: UNESCO.

Garca, J. (2010). Gestión de la innovación empresarial. España: Netbiblo.

La Republica (octubre 9 de 2010). Firmas de BPO invierten US$5,5 millones en Pereira. Disponible en: http://www.larepublica.com.co/archivos/EMPRESAS/2010-09-08/firmas-debpo-invierten-us55-millones-enpereira_109916.php

Lugo, J. (2007). El proceso de internacionalización de las empresas en el mundo competitivo y globalizado actual. Disponible en http://www.eumed.net/ce/

Meigs, R. y Meigs R. F. (2000).Contabilidad, la base para decisiones gerenciales. Bogotá: McGraw Hill Interamericana.

Naciones Unidas (2003). Conferencia de las Naciones Unidas sobre Comercio y Desarrollo. Informe sobre comercio electrónico y desarrollo. Nueva York y Ginebra: Naciones Unidas.

Nicholson, W. (2006). T eoría microeconómica: principios básicos y ampliaciones. España: Paraninfo.

Portafolio (noviembre 23 de 2010). Colombia, gran potencia en servicios de tercerización de procesos de negocios (BPO). Disponible en: http://www.portafolio.com.co/archivo/documento/CMS-8431321

Salas, V. (2007). El siglo de la empresa. Bilbao: Fundación BBVA.

Sinisterra, G., Polanco, L. E. y Henao, H. (1997). Contabilidad: sistema de información para las organizaciones (3ª Ed.). Santafé de Bogotá: Emma Ariza Herrera.

Vázquez Barquero, A. (2005). Las nuevas fuerzas del desarrollo. Barcelona: Antoni Bosch.

Downloads

Published

2020-05-11

Issue

Section

Artículos