Psychosexual development as a transversal axis of human dignity proposed for sixth grade of secondary school
DOI:
https://doi.org/10.31908/grafias.v0i41.1175Keywords:
Sexuality, secondary education, religious education, human dignityAbstract
The text develops a reflection on the contents of the Religion class in the sixth grade of secondary school, which seeks to accompany adolescents between 12 and 16 years to develop their identity in the face of their sexuality. For this, the standards of the Episcopal Conference were revised, finding that the content proposed for sixth grade could be strengthened, if sexuality can be understood as a dimension of the person from love, freedom and responsibility, being a fundamental part of human dignity, and demonstrates the relevance to be addressed at this stage where young people are, a stage called as the first adolescence, this being the time when statistics show the beginning of their sexual life in the Region.
References
Arnal, R. y Llario, M. (2006). La sexualidaden niños de 9 a 14 años. Psicothema, 18(1),25-30.
Constitución Pastoral Gaudium et Spes(1965). Roma.
Diz, J. (2013). Desarrollo del adolescente:aspectos físicos, psicológicos y sociales.Pediatría Integral, 17(2), 88-93. Disponibleen https://www.pediatriaintegral.es/wpcontent/uploads/2013/xvii02/01/88-93%20Desarrollo.pdf
El País (2015). Jóvenes del Valle inician suvida sexual más temprano que en el resto deColombia. Disponible en http://www.elpais.com.co/valle/jovenes-del-inician-su-vidasexual-mas-temprano-que-en-el-resto-decolombia.html
Estándares para la Educación ReligiosaEscolar (ERE). De la conferencia Episcopalde Colombia.
Freud, S. (1908). Sobre las teorías sexualesinfantiles. Obras completas, 9, 183-201.
Gaviria, M. (2015). 12% de hombres y 6%de mujeres adolescentes tienen primerarelación sexual antes de los 14 años.Colombia: Departamento Nacional dePlaneación. Disponible en https://www.dnp.gov.co/Paginas/12-de-hombres-y-6-de-mujeres-adolescentes-tienen-primerarelaci%C3%B3n-sexual-antes-de-los-14-a%C3%B1os.aspx
Instituto Fe y Vida. (2005). La BibliaCatólica Para Jóvenes. España: EditorialVerbo Divino.
Latinoamericano, C. E. (1979). Documentode Puebla. En: III Conferencia General delEpiscopado Latinoamericano Carta delSanto Padre a los Obispos Diocesanos deAmérica Latina. Disponible en http://www.celam. org/doc_conferencias/Documento_Conclusivo_Puebla. pdf.
Michelini, D. (2010). Dignidad humanaen Kant y Habermas. Estudios de filosofíapráctica e historia de las ideas, 12(1), 41-49.
Oliveira, M. (1998). La educaciónsentimental: una propuesta paraadolescentes. España: Icaria Editorial.
Oviedo, L. (1999). Manual docente deeducación sexual. Barcelona: LimusaNoriega editores.
Papalia, W. (2004). Desarrollo humanonovena edición. México: Mc Graw Hill.
Papalia, W. (2009). Psicología del Desarrollode la infancia a la adolescencia. México:Mc Graw Hill
Sroufe, A. (2000). Desarrollo emocional.Oxford: University Press.