Reflexiones teóricas en torno a los negocios internacionales
Keywords:
International Business, International Trade, Internationalization, GlobalizationAbstract
Economy globalization has changed the course of the history all around the world. The local way of thinking is being substituted by an international one, where economies look for avoiding the protectionist politics that they had in the past, to let the free exchange go on. For that reason, it is necessary to focus big efforts in order to prepare students of International Business programs, to contribute to the international trade growth in different regions of the country, create programs for internationalization and be the support for the insertion in the different markets around the world. This text is a study of International Business, starting by the conceptualization that takes into account the historical basis, its interpretation and the terminological differences, which will let the reader approach the comprehension of the discipline in order to analyze the different theories that have made part of the development of international trade through scientific studies about the topic. On the other hand, it is necessary to consider the advances of the international business at a regional, a national and a global level, which makes it easy to understand the different sceneries where the trade has been developed.
References
APPLEYARD, D. y FIELD A. (2003). Economía Internacional. (4.ed). Bogotá: McGraw Hill.
ASHEGHIAN, P & EBRAHIMI, B. (1990). International Business. Nueva York: Harper And Row, citado por Taggar y McDermott en La Esencia de los Negocios Internacionales.
BALL A, D. & McCULLOCH, W. H. (1997). Negocios Internacionales Introducción y aspectos esenciales. 5ª Ed. España: McGraw Hill.
BERUMEN, S. A. & IBARRA, K. A. (2004). Negocios Internacionales en un Mundo Globalizado. México: Compañía Editorial Continental.
BONIFAZ, J. L. & MORTIMORE, M. (1999). Publicación de las Naciones Unidas, Impreso en Naciones Unidas, Santiago de Chile.
CZINKOTA, M. & R. RONKAINEN, I. A (1996). Marketing Internacional. 4ª. Ed. Mexico: McGraw Hill.
CZINKOTA, M. ; R. RONKAINEN & Ilkka A. M, M. H. (2007). Negocios Internacionales. 7ª. Ed. México: Thomson.
CHAÍN, L. G. Comercio Exterior. ( 1998). Parte General e importaciones teoría y práctica. 2da. Ed. Santa fe de Bogotá: Ediciones Librería del Profesional.
DANIELS, J. D.( 2004). International Business Environments and operations. New Jersey: Pearson Education International.
DANIELS, J. D.; LEE, H. R & Daniel P. Sullivan International business: environments and operations. Upper Saddle River: Pearson. Prentice Hall.
ECHAVARRÍA, J. J. (Director Ejecutivo de Fedesarrollo). (2001). Cuadernos de Economía: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Económicas. Centro de Investigaciones para el Desarrollo. No 34
GARAY P, Ferraro. The cultural dimension of international business. New Jersey: Prentice hall.
GOBERNACIÓN DE RISARALDA. Evolución Pública con Resultados 2004-2007. Plan de Desarrollo. Ordenanza número 015. Abril 29 de 2004. Colombia. Grupo de Investigación en Estudios Internacionales. Universidad EAFIT. Estado del arte en el estudio de la negociación internacional ISSN 1692-0694. Medellín. Mayo de 2007. Documento 57– 0520.
HENDON W. & D. HENDON R. A. (2001). Cómo negociar en cualquier parte del mundo. México: Limusa.
KENICHI, O. El Próximo Escenario Global. Desafíos y Oportunidades en un Mundo sin Fronteras. Bogotá: Editorial Norma.
MARX, C. El Capital. (1946). Crítica de la economía Política. México D.F: Fondo de Cultura Económica.
MONCAYO, J. E. en GIRALDO, Fabio (EDITOR). (2003). Ciudad y Complejidad. Bogotá: Recreación Humana.
RENTERÍA, C. & OLIVERA G. M. (2007). Debates de Coyuntura Económica. Plan Nacional de Desarrollo 2006-2010. Fedesarrollo. Colombia: Editores S.A. No 67.
RUGMAN, Alan. (1997). Negocios Internacionales: un Enfoque de Administración Estratégica. México: McGraw-Hill
SILBERNER, Edmun. (1946). La Guerra en el Pensamiento Económico. Madrid: Aguilar S.A ediciones.
SILVESTRE M, J. (1996). Fundamentos de Economía. Colombia: Nomos S.A.
SMITH, A. (1983). Investigación de la Naturaleza y Causas de la Riqueza de las Naciones. Tomo II. 2da. Ed. Barcelona: Orbis.
TAGGAR, J. H. & MCDERMOTT, M. C. (1996). La esencia de los negocios internacionales. México: Prentice Hall.
TUGORES Q, Juan. (2005). Economía Internacional. España: McGraw-Hill.
UNIVERSIDAD CATÓLICA POPULAR DEL RISARALDA. (2003). Condiciones mínimas de Calidad. Aspectos Curriculares Básicos. Pereira.
UNIVERSIDAD CATÓLICA POPULAR DEL RISARALDA. (2003). Comité de Nuevos Programas. Pereira: UCPR.
WILD, John J. WILD, Kenneth L. International Business the challengues of globalization. Pearson Prentice Hall. New Jersey. 2006. 500 p. traducción del texto por la autora: international business is any transaction that crosses the borders of two or more nations.