Desarrollo de imágenes corporativas para PYMES de Pereira. Una experiencia exitosa de la triada Estado + Universidad + Empresa

Authors

  • Jorge Alejandro Osorio
  • Félix Augusto Cardona Olaya

Keywords:

University, Government, Company, Trading, Corporate image, Regional management

Abstract

A case report is presented on the systematization of the significant pedagogical experience developed in the marketing course in the sixth semester of the Industrial Design program affiliated at Architecture and Design Faculty of the Universidad Católica Popular del Risaralda, whose objective is to take closer the students to the concepts of marketing with a disciplined focus, to propose the development of corporate images for SMEs belonging to the knowledge mentoring program of Pereira´s regional business center (Bancoldex) which has sought to establish relationships with the university as an initial element of regional processes in innovation that allow the increase of the competitive capacities and the implementation of the effective strategy UNIVERSITY + COMPANY + GOVERNMENT (Sabato´s triangle) in the Risaralda region.

Author Biographies

  • Jorge Alejandro Osorio

    Jorge Alejandro Osorio. Economista Industrial de la Universidad Católica Popular del Risaralda. Diplomado
    en Mercadeo Estratégico Relacional de la Universidad Pontificia Bolivariana y Metodología Marco Lógico de
    la Universidad Tecnológica de Pereira. Coordinador del Centro Empresarial Bancoldex Pereira (CEBP)

  • Félix Augusto Cardona Olaya

    Félix Augusto Cardona Olaya. Diseñador Industrial de la Universidad Nacional de Colombia. Especialista en
    Ingeniería de la Organización Industrial de la Universidad de Zaragoza, España y Especialista en Pedagogía y
    Desarrollo Humano de la Universidad Católica Popular del Risaralda. Profesor de la Facultad de Arquitectura
    y Diseño e integrante del grupo de investigación Diseño y Tecnología de la Universidad Católica Popular del
    Risaralda.

References

Castells Manuel (1997), La era de la Información en Nuestro mundo y nuestras vidas, vol. II. Economía sociedad y cultura, Buenos Aires, Ed. siglo XXI

Chiapponi Medardo. (1999). Cultura social del producto: nuevas fronteras para el Diseño Industria , Buenos Aires, Ed. Infinito

Costa, Joan (2004). La imagen de Marca. Barcelona, Ed. Paidós

Etzkowitz, H. & Leydesdorff, L. (1996). Emergence of a Triple Helix of University-Industry-Government Relations Science and Public Policy, vol. 23, pp. 279-286.

Papanek, Víctor (1971) . Diseñar para el mundo real, ecología humana y cambio social, Madrid, Ed. H. Blume

PEP. Proyecto Educativo del Programa de Diseño Industrial (2009) Comité curricular de programa de Diseño Industrial de la Facultad de Arquitectura y Diseño de la Universidad Católica Popular del Risaralda. Pereira, Risaralda. Editado por la UCPR

Ramírez María del Pilar & García Manuel (2010). Alianza Universidad – Empresa- Estado: Una estrategia para promover innovación. n° 68. Bogotá. Pp 112 - 133

Robledo Velázquez, Jorge (2009).Las relaciones Universidad-Empresa-Estado. Una reflexión sobre la experiencia antioqueña. Paper elaborado para la Cátedra Low Maus, Universidad Industrial de Santander. Editado por la UIS.

Sábato, Jorge & Botana, Natalio (1968). Science and Technology in the Future Development of Latin America. Paper presented to The World Order Models Conference, Bellagio (Italy), 27 p.

Downloads

Published

2019-08-14

Issue

Section

Artículos