Modelo teórico para potenciar el emprendimiento innovador en los estudiantes de pregrado de las universidades de Manizales
Keywords:
Entrepreneurship Ecosystem, university entrepreneur, MEEP (Modelo de Emprendimiento basado en los Estudiantes de Pregrado delas universidades), entrepreneurial university, AEVE (Asociación de Estudiantescon Visión Empresarial).Abstract
This article proposes a theoretical model to generate a strategic change in the mode of action concerning the university entrepreneurship Manizales. The proposedmodelisbasedonInterviewswithkeyinformantsandexpertsaswellas the literature review of experiences and existing models. The need to promote innovativeentrepreneurshipfromthebaseofundergraduatesletstoconcludeon the relevance of the proposal, not only by the gap, but by the willingness of the city to become an entrepreneurial ecosystem where the IES are called to be protagonists.
References
Atlantic Canada Opportunities Agency (ACOA) (2009). . Página web Disponible en http://www.acoa-apeca.gc.ca.
Babson College (2012). . The Arthur M. Blank Center for Entrepreneurship Disponible en http://www.babson.edu/Pages/default.aspx.
Byrne, J. (2010). Harvard vs. Stanford: Which builds a better entrepreneur? CNN Money . Disponible en http://money.cnn.com/2010/10/12/pf/jobs/harvard_stanford_entrepreneurs.fortune/index.htm.
Colombia (2006). Ley 1014 de 2006 de fomento a la cultura del emprendimiento. Diario Oficial No. 46.164.
Confederación Española de Junior Empresas (CEJE) (2011). Página web. Disponible en http://www.ceje.org/.
Demola Network (2012). . Página web Disponible en http://www.demola.fi.
Federal Ministry of Economics and Technology (BMWi) (2012). EXIST – University-Based Business Start-Ups . Disponible en http://www.exist.de/englische_version/index.php
Global Entrepreneurship Monitor Colombia (2010). . Disponible en Eje Cafetero http://www.gemconsortium.org/docs/download/2431
Global Entrepreneurship Monitor Colombia. (2011). Reporte GEM Colombia 2011-2012. Disponible en http://www.gemconsortium.org/docs/download/2518
Goldenberg, J. & Mazursky, D. (2002). Creativity in product innovation. Cambridge: University Press.
Morales, S. y Roig, S. (2005). El papel de las universidades en el fomento de la cultura emprendedora. El caso de España. Disponible en http://www.uv.es/motiva/Medellin/SilviaMoralesSalvadorRoig.pdf
Northern Europe (2011). Case 3 Demola Finland. Disponible en http://ubcooperation.eu/pdf/3.pdf
Revista Dinero (2010). Emprendimiento en Israel. Disponible en http://www.dinero.com/edicion-impresa/management/articulo/emprendimientoisrael/100615
Tecnológico de Monterrey (2011). Modelos de Parques Tecnológicos. Disponible en http://www.itesm.edu/wps/wcm/connect/ITESM/Tecnologico+de+Monterrey/Emprendimiento/Red+de+Parques+Tecnologicos/Modelos+de+Parques+Tecnologicos/
Universidad de Caldas. (2012). Unidad de emprendimiento. Disponible en http://emprendimiento.ucaldas.edu.co/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=57
Universidad de Manizales (2012). Productos y Servicios UEE. Unidad de Emprendimiento y Empresarismo . Disponible en http://www.umanizales.edu.co/u/launiversidad/emprendimiento/html/productos.html
Universidad Industrial de Santander (2009). Universidad-Empresa-Estado. Cátedra Low Maus. Disponible en http://cultural.uis.edu.co/files/UNIVERSIDAD.pdf.
Universidad Nacional Sede Manizales (2012). Consultorio Administrativo Facultad de Administración . Disponible en http://www.manizales.unal.edu.co/consultorioadm/index.php/consultorio.
Vásquez, C. y González, C. (2003). Creatividad, ambiente y aula en educación superior.Revista Creando Universidad Nacional de Colombia Sede Manizales, 1 , (1), 4-10.