Social networks and political subject
Keywords:
Social networks, political subjects, social participationAbstract
The article shows some reflections on the exploratory research exercise in agroup of cogestores belonging to the National Strategy for Overcoming ExtremePoverty - ANSPE. From a qualitative approach seeks to identify the impact ofsocial networks on the participation of young people as political subjects in asociety where ICTs play an important role as a communication medium, withchannels of free expression and continued participation in various topics ofinterest and reason for mobilization in social sectors.
References
Cascales A., Real, J. Y Benito, B. (2011). “Las redes sociales en internet”. Recuperado de http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec38/pdf/Edutec-e_38_Cascales_Real_Marcos.pdf
El país.com.co (26 de enero de 2014). “Así se mueven hoy las principales redes sociales en Colombia”. Recuperado de http://www.elpais.com.co/elpais/entretenimiento/noticias/asi-mueven-hoy-principales-redes-socialescolombia
Fernández, G. (Diciembre de 2009). “La formación del sujeto político. Aspectos más sobresalientes en Colombia”. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/1943/1/16798482.2009.pdf
García, M., y Del Hoyo, M. (04 de abril de 2013). Redes sociales, un medio para la movilización juvenil. Recuperado de http://www.ehu.es/zer/hemeroteca/pdfs/zer34-06-garcia.pdf
García, M. (2009). El aporte comunicativo de los sitios de red social: el Fenómeno de Facebook en la marcha “No más Farc” del 4 de Febrero de 2008 (Trabajo de Grado). Recuperado de http://www.usergioarboleda.edu.co/investigacioncomunicacion/documentos-_edicion_1/facebook-farc-marcha-colombia.pdf
Hernández, R., Fernández C. y Baptista, P. (2003). Metodología de la investigación México: McGraw-Hill Interamericana.
Kahne, J., Timpany Feezell, J., Lee (2011). Digital Media Literacy Education and Online Civic and Political Participatiton. CERG. Recuperado de: www.civicsurvey.org/publication
León, Y. (12 de septiembre del 2011). El impacto de las redes sociales en la participación ciudadana. Recuperado de http://www.mundoelectoral.com/html/index.php?id=748
UNICEF (09 de octubre de 2013). Qué hacen, dicen y sienten los adolescentes en internet?. Recuperado de http://www.unicef.org/argentina/spanish/media_26131.htm
Peñafil, I. (2013). “Clay Shirky: Cómo los medios sociales pueden hacer historia”. Recuperado de http://jhcnewmedia.org/sociologia2013/2013/10/31/clayshirky-como-los-medios-sociales-pueden-hacer-historia/
Peña, B. (2011). “El alcance de la educación multimedia: las redes y la transformación social”. Recuperado de file:///D:/Users/admin/Downloads/Dialnet-ElAlcanceDeLaEducacionMultimediaLasRedesYLaTransfo-3702728%20(1).pdf
Rodríguez, V. (2010). Redes entre las organizaciones sociales para la construcción social de lo público: participación e incidencia mediante la comunicación para el cambio social. Recuperado de http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/9/1019/fisec_estrategias_n14m1pp77_94.pdf