Social representations about human development: its incidence in the construction of life project

Authors

  • María Yolanda Salazar Zuluaga1
  • Yamile Calvo Betancur
  • Oscar Armando Jaramillo

Keywords:

Social representations, human development, hermeneutic phenomenology

Abstract

This article presents an approach to the social representations of humandevelopment from a group of young people of Pereira city and how theyaffect the construction of their life project. As techniques of data collectionand autobiography interview were used, Also it could be interpreted that wayof being inauthentic and ontological understanding of “Dasein” are emergingin the work unit which the significant influence of family background wasevident in the decision making, the importance of socioeconomic factors tomake their goals and the need to train them in a comprehensive way that meetstheir interests and entrenched in them the autonomy to plan their life project.

Author Biographies

  • María Yolanda Salazar Zuluaga1

    Licenciada en Etnoeducación y Desarrollo Comunitario de la Universidad Tecnológica de Pereira, Especialista en
    Administración de la Informática Educativa de la Universidad de Santander, aspirante a Especialista en Pedagogía y Desarrollo Humano

  • Yamile Calvo Betancur

    Licenciada en Educación Preescolar de la Universidad de Manizales, aspirante a Especialista en Pedagogía y
    Desarrollo Humano

  • Oscar Armando Jaramillo

    Oscar Armando Jaramillo, Psicólogo de la Universidad Católica Popular del Risaralda - Magíster en ciencias
    sociales de la Universidad de Caldas Master Sciences Sociales et Humaines: à Finalité Recherche et Professionnelle Mention education, travail et formation spècialitè Expertise, ingénierie, direction d´organisations, Université
    Paris XII - Estudiante de Doctorado en ciencias sociales niñez y juventud del CINDE- Universidad de Manizales.

References

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (2000). Más allá del dilema de los métodos: La investigación en ciencias sociales. Bogotá: Norma

Bertaux, D. (1999). El enfoque biográfico: su validez metodológica, sus potencialidades. Francia: Centro Nacional de Investigación (CNRS).

Dreyfus, H. (1991). Ser en el mundo, comentario a la división I de ser y tiempo de Martín Heidegger., Santiago de Chile: Editorial Cuatro Vientos.

Heidegger, M. (2003). Ser y Tiempo, Madrid: Trota.

Jodelet, D. (2008). El movimiento de retorno al sujeto y el enfoque de las representaciones sociales. Revista electrónica de Ciencias Sociales, 5. Disponible en http://www.culturayrs.org.mx/revista/num5/jodelet.html

Moscovici, S. (1988). Psicología Social II. Barcelona: Paidós.

Muñoz, G. (2006). La comunicación en los mundos de vida juveniles: hacia una ciudadanía comunicativa. Disertación doctoral, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud. Universidad de Manizales y CINDE.

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Sen, A. (1997). Bienestar, justicia y mercado. Barcelona: I.C.E / U.A.B.

Downloads

Published

2019-06-19

Issue

Section

Artículos