Social environment as a determinant factor in scholar life
Keywords:
Urban Violence, School Life, aggressiveness, FamilyAbstract
The next article shows results of the investigation with a sample of 5th gradestudents of the Institución Educativa Villa Santana of Pereira, Risaralda. It’sdescribes the main factors of urban violence that permeates school life. Theinvestigation corresponds a qualitative line, above ethnography methodologicaldesign. Children are transmitters of aggressive behaviors in school lived intheir environment. Sociocultural environment affect a lot in interpersonalrelationships projected in school life.
References
Amar, J; Llano, R; Tirado, D . (2004). Desarrollo Infantil y construcción del mundo social. Colombia: Uninorte.
Boletín Pútchipu (2001). Coalición contra la vinculación de niños, niñas y jóvenes al conflicto armado en Colombia. Boletín Nº 1 Junio - Julio, 2001, Bogotá, D. C., Colombia Recuperado de http://coalico.org/archivo/putchipu1.pdf
Bourdieu, P. Y Passeron, J. (2009). Los herederos: los estudiantes y la cultura. Buenos Aires. Siglo XXI Editores Argentina.
Camacho, Á. y Guzmán, Á.(1990). La violencia urbana en Colombia: síntesis de un estudio exploratorio en una ciudad Colombiana. Cali: UniValle. Disponible en http://cms.univalle.edu.co/socioeconomia/media/ckfinder/files/La%20violencia
Cardona, L. (2014, agosto 1). Pereira tendría teleférico hacia Villa Santana. Disponible en http://www.latarde.com/noticias/pereira/137364-pereira
Congreso de Colombia (2013, marzo 15). Ley 1620. Bogotá: Autor.
Congreso de Colombia (2005). Ley 115 General de Educación. Bogotá: Autor.
DANE (2005). Censo General 2005 Perfil Comuna Villa Santana – Pereira. Disponible en http://www.dane.gov.co/files/censo2005/perfiles/risaralda/comuna_villa_santana_pereira.pdf
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Editores S.A de C.V.
García, C. y González, A. (2000). Tratado de la Pediatría. Madrid: Díaz de Santos.
Garreta, J. (2007). La relación escuela. España: Universtat Lleida.
Guber, R.(2001). La etnografía. Método, campo y reflexibilidad. Bogotá: Grupo empresarial Norma.
Defensoría del Pueblo (2014, octubre 4). Informe de Riesgo, 23. Disponible en http://www.defensoria.gov.co/es/nube/regiones/983/Defensor%C3%ADa-advierte-alto-riesgo-para-j%C3%B3venes-enla-Comuna-Villa-Santana-de-Pereira-y-nueve-barrios-de-ese-sector-JULIO - DICIEMBRE 2014 - UCP - Pereira, Colombia 81 Villa-Santana-SAT-amenazas-j%C3%B3venes-Derechos-HumanosDerecho-a-la-Integridad.htm
Kohlberg, L. (1997). La educación moral según Lawrence Kohlberg. Barcelona: Gedisa.
Monsiváis, C. (1999, mayo). Notas sobre violencia urbana. Convivio. Disponible en http://www.letraslibres.com/autores/carlos-monsivais
Romero, F., Lizarralde, M,. Torre, C., y Cañón, L. (2012). Violencia y Educación. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Savater, F. (2010). El valor de educar. España: Planeta.
Yuni, J. ; Urbano,C. (2005). Mapas y herramientas para conocer la escuela. Investigación etnográfica investigación acción. Argentina: Editorial Brujas.