Relevance of the Specialization and Master’s Programs in Pedagogy and Human Development of the Catholic University of Pereira

Authors

  • Yasmín Tovar Quesada
  • Armando Gil Ospina

Keywords:

Pertinence, Education, Market, Pedagogy and Human Development, Catholic University of Pereira

Abstract

The present research focused on evaluating of the pertinence of theSpecialization and Master’s programs in Pedagogy and Human Development(PYDH) of the Catholic University of Pereira (UCP). In addition, it wasproposed to analyze the conditions of insertion and salary scales, to identify thedeveloped competences during the study period and to know the perceptionof some members of the Curricular Committee of these academic programs,several outstanding graduates and a non-random sample of employers. In orderto obtain the required information, surveys were conducted with graduates ofthe specialization and masters, according to sample size, by telephone; directsurveys were applied to a non-random sample of employees; semi-structuredinterviews were made to some members of the Curricular Committee andto outstanding graduates. The theoretical elements that establish a directrelationship between the level of schooling and the rate of salary remunerationwere proved (Shultz and Becker, 1964), as well as other approaches to HumanCapital Theory.

Author Biographies

  • Yasmín Tovar Quesada

    Magíster en Pedagogía y Desarrollo Humano. Universidad Católica de Pereira.

  • Armando Gil Ospina

    Armando Gil Ospina. Director de Trabajo de Grado. Universidad Católica de Pereira.

References

Becker, Gary (1964). Human Capital, 1st ed. (New York: Columbia University). Press for the National Bureau of Economic Reseaarch).

Botero, J. (2012). La pertinencia es responder las demandas de la sociedad e incidir en mejores expectativas. Revista del ICETEX. El retorno de la pertinencia. Conexión entre sociedad y universidad. Disponible en www.icetex.gov.co/DnnPro5/Portals/0/.../revista.../EducacionyDesarrollo_4ED.pdf

Cardona, M., Montes, I., Vásquez, J., Villegas, M. y Brito, T. (2007). Capital Humano: una mirada desde la educación y la experiencia laboral. Cuadernos de Investigación, 56, 1-31

Gil, A., Vivas, L. y Benítez, S. (2015). Pertinencia de los programas de pregrado de la Universidad Católica de Pereira, y comportamiento de los graduados en el mercado laboral del área metropolitana, durante el período 2010-2015. Gestión y Región, 20, 69-90.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw Hill.

Mincer, Jacob (1974). Schooling, Experience and Earnings, New York: National

Montoya, A. (2012). Pertinencia de la educación superior. Un debate que no ha concluido. Revista del ICETEX. El retorno de la pertinencia. Conexión entre sociedad y universidad. Disponible en www.icetex.gov.co/DnnPro5/Portals/0/.../revista.../EducacionyDesarrollo_4ED.pdf

Salas, M. (2002). Cuatro décadas en economía de la educación. Revista de Educación,. 328, 427-449. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=271842

Schultz, Theodore (1961). “Investment in Human Capital”. The American Economic Riview 51.1 (1961): 1-17

Tünnermann, C. (2000). Universidad y sociedad. Balance histórico y perspectivas desde Latinoamérica. Caracas: Comisión de estudios de posgrados. Facultad de humanidades y educación. Universidad Central.

Downloads

Published

2019-05-25

Issue

Section

Artículos