Design of an electropneumatic positioning module for the training of professionals for automation and industrial control
DOI:
https://doi.org/10.31908/19098367.3699Keywords:
Didactic module, Mechatronics, Electropneumatic, Laboratory practice, Vocational trainingAbstract
This paper is part of the construction of a didactic module, which aims to assist the student in their process of professional training in Mechatronic Engineering and programs for automation and industrial control. The problem focuses on the identifi cation of missing elements for the development of laboratory practices and that, due to its high cost, requires a fi nancial investment by the institution to promote the ingenuity of the working group and management of elements of the area of didactic resources of the institution, which is used for the realization of laboratory assemblies in control applications, for the construction of the module. The validation is carried out using a pilot test, with a sample of students of the Institution, whose objective is to develop a practical exercise focused on the assembly of electro-pneumatic circuits as a particular subject of the study subject. To inquire about the physical characteristics of the module, the relationship with the workspace, the compatibility, and fl exibility of connection in the system, method or elements of control and the degree of apprehension as an educational resource, are aspects that are expected to be analyzed once the module is implemented.
References
Fourez, G. Alfabetización científica y tecnológica. Buenos Aires, Argentina. Ediciones Colihue S. R. L., 1994.
Cerezo, S. Enciclopedia Técnica de la Educación. El Material Didáctico. Tomo V. Cap. I. Madrid, España. Santillana. 1975.
Naya, S., Imada, P. Por qué las economías de Asia Oriental han sido exitosas, lecciones para Latinoamérica, (2), 135-149.1991. Disponible: http://goo.gl/mTUyc8
Micro. Materiales didácticos. Catálogo impreso. Disponible:http://www.microautomacion.com/files/MaterialesdidcticosMICROautomacin.pdf, 2014
SMC International training. 2017. Catálogo on line. Disponible: http://www.smctraining.com/webpage/indexpage/206
Niebel, B. y Freivalds, A. Ingeniería Industrial: Métodos, estándares y diseño del trabajo, 11ª Edición. México. Alfaomega. 2012.
Organización Internacional del Trabajo - OIT. 2012. La Salud y la Seguridad en el Trabajo: ERGONOMÍA. Disponible: file:///F:/-/Documentos%20proyecto/PDF/29.pdf
Soto, G. Diseño y producción de un objeto tecnológico. (1 deDiciembre de 2014). [Presentación Prezi]. Disponible: http://goo.gl/9vP7bx
Romero, P. Pensamiento hábil y creativo, herramientas pedagógicas para desarrollar procesos de pensamiento. Bogotá. Redipace Ltda., 2003.
Garín, P. Introducción a los aspectos teórico-conceptuales y didácticos de la psicología evolutiva y psicología de la educación”. Asturias, España. Servicio de publicaciones, Universidad de Oviedo, 1996.
Martín, J. y García, M. Automatismos industriales. Madrid, España. Editorial Editex, S.A. 2002.
Perkins, D. La escuela inteligente. Del adiestramiento de la memoria a la educación de la mente. España. Gedisa. 2001.
Torres, D. Una máquina dosificadora de líquidos para la enseñanza de la Mecatrónica. Bogotá, Colombia. Corporación Tecnológica Industrial Colombiana. 2012.
Tercero, M. Tecnología industrial II. Materiales didácticos. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación y Ciencia, 1995.