El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas

Authors

  • Abel Enrique Posso Agudelo
  • Guiomar González Chica

Keywords:

Competences, teaching, , learning, Wave project, basics operations

Abstract

When sharing experiences with other teachers, it is very common for them to say “the students do not even know how to add or substract, they get knocked out by the fractions, they have problems to clarify a problematic situation, they do not know how to use the signs, etc. These comments could be normal in seventh grade, but what is surprising is that they are not only about those students who are starting their secondary school, but students from universities. And this situation is very worring, since it is supposed that the students at university level, have had tuition in all kinds of basic mathematics, and have a domain of the fundamental topics, but it does not seem to be that way. 3 In this text, the author shows the results obtained in the first step of the research project “how to develop the operative comprehension in basic education students”. The research project developmet started in the year 2007 with its registration in the program Ondas Maestro Colciencias, which is in its second step nowadays.

Author Biographies

  • Abel Enrique Posso Agudelo

    Matemático
    Magister en Matemáticas
    Doctor en Matemáticas
    Grupo de Investigación GEINDES
    Docente Titular Universidad Tecnológica de Pereira

  • Guiomar González Chica

    Licenciada en Matemáticas y Física
    Especialista en Docencia de las Matemáticas y la Física
    Docente tiempo completo Colegio Oficial Lorencita Villegas de Santos
    Docente Catedrática Universidad Antonio Nariño

References

- Ackoff, (2005) El arte de resolver problemas, Limusa. México

- Aldaban, J. P., Hernández, Lady. Forero, Hugo A. Relaciones entre lo Aritmético y lo Geométrico...El caso de la suma... Un paso por la geometría Dinámica. Grupo de Investigación SEM. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. III congreso Iberoamericano de CABRI

- Asociación internacional para la evaluación del rendimiento educativo (TIMSS), Revista Iberoamericana de Educación

- Bransford, John D y Stein, Barry S. (1993) Solución Ideal de Problemas. España

- Castaño Bedoya, Jorge Iván, (2003) Análisis de las pruebas saber, indagación sobre las concepciones de los estudiantes. ICFES

- Castro E. (2000), Estructuras aritméticas elementales y su modelizacion. Editorial Iberoamericana.

- Chevallard, Y. (1991), La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Editorial Aique.

- Coll, Cesar y Valls, Enric El aprendizaje, la enseñanza de los conocimientos. Pág. 92

- Duval, Raymond. Transformaciones de representaciones semióticas y demarches de pensamiento en matemáticas. Universidad de la Costa de Ópalo, Francia

- Estándares básicos de competencias en Matemáticas. (2000)Documento No. 3. Ministerio de Educación Nacional. Pág. 46 18

- Fernández Bravo, José Antonio. La enseñanza de la multiplicación aritmética: una barrera epistemológica. Universidad Complutense de Madrid, España.

- G, Polya. (2002) Como plantear y resolver problemas. ED. Trillas. México.

- Godino, Juan D, Batanero C. Conocimientos matemáticos. Universidad de Granada

- Jesús Gallardo Romero y José Luis González Mari. Una aproximación operativa al diagnostico y la evaluación del conocimiento matemático. Universidad de Málaga.

- Piaget, J. (1983) Seis estudios de sicología. París. Gonthier

- Schoenfeld, Alan H. (2000), Propósitos y métodos de investigación en educación matemática. (Traducción de Juan D. Godino)

- Vergnaud, G. (1985) El niño, las matemáticas y la realidad: Problemas de la enseñanza de las matemáticas en la escuela primaria. Méjico. Trillas 2003.

Downloads

Published

2008-12-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

El proceso enseñanza - aprendizaje de las operaciones básicas en matemáticas. (2008). Entre Ciencia E ingeniería, 4, 138-153. https://ojs.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/800