Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas

Authors

  • Vivian Libeth Uzuriaga López
  • Alejandro Martínez Acosta

Keywords:

ALTIC, context, experiences, Developer Learning, modeling

Abstract

This article presents classroom experiences which have been implemented in some math courses that are taught at Universidad Tecnológica de Pereira, whose theoretical approach is the Learning Developer.

For this work some methodological practices have been considered:

Students´ background when they take any subject, these are valuable experiences at the time of introducing a new knowledge.

The relation between mathematics and daily life.

The importance of mathematics as a theoretical support in scientific and technological developments and their historical evolution and human cultural creation that has allowed the emergence and progress in different mathematical areas and knowledge.

These experiences are the result of the research project: “Methodological Practices to improve the Linear Algebra Teaching and Learning, involving new Information and Communication Technologies”.

Author Biographies

  • Vivian Libeth Uzuriaga López

    Dra. en Ciencias Pedagógicas
    Maestría en Ciencias Matemáticas
    Especialista en Matemática Aplicada
    Lic. En Educación con especialidad en Matemáticas
    Profesor Titular Universidad Tecnológica de Pereira
    Grupo de Investigación EMEMATIC
    Grupo de Investigación Enseñanza de la Física y la Matemática
    vuzuriaga@utp.edu.co

  • Alejandro Martínez Acosta

    Maestría en la Enseñanza de las Matemáticas
    Lic. En Educación con especialidad en Matemáticas
    Profesor Asociado Universidad Tecnológica de Pereira
    Grupo de Investigación EMEMATIC
    amartinez@utp.edu.co

References

Andradas Carlos. Mesa Redonda sobre Enseñanza de las Matemáticas.

http://ochoa.mat.ucm.es/¬guzman/00edumatuniv/carlos andradas.htm

Aplicaciones de las matemáticas en la medicina o cirugías. http://mx.answers.yahoo.com/question/index?qid=20090821182230AAtAX1y

Bernaza Rodríguez Guillermo. Cursillo: Una Didáctica de las Ciencias Para el Desarrollo del Estudiante. X Encuentro Escuela Regional de Matemáticas. Julio 12-16 de 2004. Universidad de Medellín, Medellín-Colombia.

Castellano Simons Doris y otros. Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Colección proyectos. Centro de estudios educacionales Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana Cuba, 2001.

De Guzmán Miguel. Caminos de la Matemática hacia el Futuro. Universidad Complutense de Madrid.

http://nonio.mat.uc.pt/PENSAS_EN02/haciaelfuturo/ESQUEMAHACIAELFUTU RO.HTML

De Guzmán Miguel. Enseñanza de las Ciencias y la Matemática - Matemática. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, OEI. www.oei.org.co/oeivirt/edumat.htm

El enfoque de resolución de problemas.

www.comenius.usach.cl/webmat2/enfoque/elenfoque.htm

Griffiths Phillip A. Las matemáticas ante el cambio de milenio. Institute for Advanced Study. Princeton, N.J., USA. La gaceta de la real Sociedad Matemática Española. Vol. 3, No. 1, Enero-Abril 2000, pág. 23-41.

www.mat.ucm.es/deptos/am/guzman/griffithsgaceta/griffithsgac.html

Instituto Clay de Matemáticas. Los siete problemas del Milenio.

http://www.vinv.ucr.cr/girasol/archivo/Girasol15/acon4.htm

Swokowski Earl W. y Cole Jeffery A. Álgebra y Trigonometría con Geometría Analítica. Tercera edición. Grupo Editorial Iberoamericano. 1992.

Uzuriaga López Vivian. Martínez Acosta Alejandro. Álgebra Lineal con problemas de modelado y el uso de las TIC. En prensa.

Uzuriaga López Vivian. Martínez Acosta Alejandro. Cuadernillo de Álgebra Lineal. En prensa.

Downloads

Published

2009-12-18

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas. (2009). Entre Ciencia E ingeniería, 6(6), 112-128. https://ojs.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/795