Algunas Experiencias Que Han Contribuido A Mejorar El Proceso De Enseñanza-Aprendizaje De Las Matemáticas
Keywords:
ALTIC, context, experiences, Developer Learning, modelingAbstract
This article presents classroom experiences which have been implemented in some math courses that are taught at Universidad Tecnológica de Pereira, whose theoretical approach is the Learning Developer.
For this work some methodological practices have been considered:
Students´ background when they take any subject, these are valuable experiences at the time of introducing a new knowledge.
The relation between mathematics and daily life.
The importance of mathematics as a theoretical support in scientific and technological developments and their historical evolution and human cultural creation that has allowed the emergence and progress in different mathematical areas and knowledge.
These experiences are the result of the research project: “Methodological Practices to improve the Linear Algebra Teaching and Learning, involving new Information and Communication Technologies”.
References
Andradas Carlos. Mesa Redonda sobre Enseñanza de las Matemáticas.
http://ochoa.mat.ucm.es/¬guzman/00edumatuniv/carlos andradas.htm
Aplicaciones de las matemáticas en la medicina o cirugías. http://mx.answers.yahoo.com/question/index?qid=20090821182230AAtAX1y
Bernaza Rodríguez Guillermo. Cursillo: Una Didáctica de las Ciencias Para el Desarrollo del Estudiante. X Encuentro Escuela Regional de Matemáticas. Julio 12-16 de 2004. Universidad de Medellín, Medellín-Colombia.
Castellano Simons Doris y otros. Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. Colección proyectos. Centro de estudios educacionales Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana Cuba, 2001.
De Guzmán Miguel. Caminos de la Matemática hacia el Futuro. Universidad Complutense de Madrid.
http://nonio.mat.uc.pt/PENSAS_EN02/haciaelfuturo/ESQUEMAHACIAELFUTU RO.HTML
De Guzmán Miguel. Enseñanza de las Ciencias y la Matemática - Matemática. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura, OEI. www.oei.org.co/oeivirt/edumat.htm
El enfoque de resolución de problemas.
www.comenius.usach.cl/webmat2/enfoque/elenfoque.htm
Griffiths Phillip A. Las matemáticas ante el cambio de milenio. Institute for Advanced Study. Princeton, N.J., USA. La gaceta de la real Sociedad Matemática Española. Vol. 3, No. 1, Enero-Abril 2000, pág. 23-41.
www.mat.ucm.es/deptos/am/guzman/griffithsgaceta/griffithsgac.html
Instituto Clay de Matemáticas. Los siete problemas del Milenio.
http://www.vinv.ucr.cr/girasol/archivo/Girasol15/acon4.htm
Swokowski Earl W. y Cole Jeffery A. Álgebra y Trigonometría con Geometría Analítica. Tercera edición. Grupo Editorial Iberoamericano. 1992.
Uzuriaga López Vivian. Martínez Acosta Alejandro. Álgebra Lineal con problemas de modelado y el uso de las TIC. En prensa.
Uzuriaga López Vivian. Martínez Acosta Alejandro. Cuadernillo de Álgebra Lineal. En prensa.