Diseño De Cursos Virtuales: Propuesta Pedagógica Fundamentada En Un Aprendizaje Significativo
Keywords:
Meaningful Learning, virtual education, didactic design coursesAbstract
Designing a virtual course is not just a matter of thinking about color, images, animations, sounds, and texts, but it goes farther on. It is also thinking of teaching and learning mediated through information and communication technologies (ICT). This article takes the course design from a didactic aspect, focused on a meaningful learning where the didactic triangle: teacher, student and content, interact with a very important
integrator element, ICT, which allows enhancing interactive processes with all of the web resources
References
Arboleda Toro, Néstor. Abc de la educación virtual. Bogotá: Filigrana, 2005.
Ausubel, David; Novak Joseph y Hanesian Helen. Psicología Educativa. Un punto de vista cognitivo. México: Trillas, 2005.
Barbero, Jesús Martín. De los Medios a las Mediaciones. Comunicación, Cultura y Hegemonía. GG MassMedia. S.p.i.
Candau, Debbie et al. Adaptado para Colombia por ORREGO. Crescencio y OCHOA V. Patricia. Intel Educar para el futuro. Innovación en Educación. Colombia: proceditor, 2007.
Cardona Ossa, Guillermo. Metodologías y Didácticas Virtuales. Colombia: Alianza Industrial, 2006.
Corredor Montagut, Martha Vitalia y Suárez, Jorge Hernando (2002). El aprendizaje colaborativo y la estrategia de resolución de problemas con servicios de redes de comunicación. En: Docencia Universitaria: Revista Universidad Industrial de Santander. Vol 3. No1. Mayo, 2002. p. 125 – 135
Coll, César y Monereo, Carles. Psicología de la Educación Virtual. España: Ediciones Morata, 2008.
De Zubiria. Samper, Julián. Tratado de pedagogía conceptual: Los modelos pedagógicos. Colombia: Vega. 2002.
García Ruvalcaba, Liliana. Unidades didácticas en el currículo. Recuperado el 20 de agosto de 2009, de http://iteso.mx/~carlosc/pagina/documentos/innova_normal/unidida5.htm.
Gómez Mendoza, Miguel Ángel. Seminario de teorías pedagógicas contemporáneas. Módulo (Maestría en Comunicación Educativa). Universidad Tecnológica de Pereira. Facultad de Ciencias de la Educación. Pereira, 2004.
Mosquera S, Carlos Javier. Seminario de didáctica especial. Módulo (Especialización en Docencia Universitario). Universidad Tecnológica de Pereira. Facultad de Ciencias de la Educación. Pereira, 2007.
Picitelli, Alejandro. Ciberculturas 2.0: En la era de las máquinas inteligentes. México: Paidós, 2006.
Provoste Nadia ¿A qué se refieren los contenidos conceptuales, procedimentales y actitudinales?.. Recuperado el 5 septiembre de 2009, de http://www.rmm.cl/index_sub.php?id_seccion=951&id_portal=167&id_contenido=426.
Unigarro. G. Manuel Antonio. Educación Virtual. Encuentro formativo en el ciberespacio. Editorial UNAB. Colombia. 2004.
UNESCO. La Educación Superior en el siglo XXI visión en acción. Debate temático: de lo tradicional a lo virtual: Las nuevas tecnologías de la información. París: 1998