Enseñabilidad de las matemáticas para población vulnerable. Caso de estudio “Colegio básico el dorado”

Authors

  • Juan Carlos Henao Lopez
  • Juan Luis Arias Vargas

Keywords:

mathematic competences, basic education, classroom motivation

Abstract

The difficulties when teaching mathematics in elementary and secondary school, include awide variety of hexogen and endogen variables, which analysis must be the main objective ofthe research projects carried out in the classroom, in order to face the problem:understanding in some way the nature of the population we are working with, and adjustingthe education models to the specific needs of each institution in order to obtain better resultsin the process which are carried out in the classrooms, is the “study case” of Colegio Básico“El Dorado”, which has a population with a high level of vulnerability, with big difficulties toachieve basic concepts to develop mathematic competences. In this sense, some strategiesare proposed in order to understand and solve the mentioned problem.

Author Biographies

  • Juan Carlos Henao Lopez

     Est. Maestría en Ingeniería Eléctrica Especialista en Pedagogía y Desarrollo Humano Ingeniero Electricista Docente Institución Educativa el Dorado Docente Catedrático Universidad Católica Popular del Risaralda

  • Juan Luis Arias Vargas

    Magíster en la enseñanza de la Matemática Ingeniero Industrial Docente Auxiliar Universidad Católica Popular del Risaralda Docente Catedrático Auxiliar Universidad Tecnológica de Pereira Grupo de Investigación: GEMA

References

Díaz, T., & Drunker, S. (2007). La democratización del espacio escolar. Estudios pedagógicos , 63-77.

Galdón, G. (2007). La violencia a la realidad o la violencia silenciosa. Escuela abierta , 49- 76.

Gardner, H. (1995). La nueva ciencia de la mente. Historia de la revolución cognitiva. Barcelona: Paidos.

Gardner, H. (2003). Los retos de la educación en el mundo moderno. Kikiriki. Cooperación educativa , 4-12.

Huertas, J. (2001). Fijarse metas para superarse. Cuadernos de pedagogía , 74-77.

Merino, D. (2004). El respeto a la identidad como fundamento de la educación intercultural. Teoría de la educación , 49-64.

Ministerio de Educacion Nacional. (s.f.). Ministerio de Educación Nacional. Recuperado el 12 de 09 de 2009, de Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-116042.html

Muñoz, J., Quintero, J., & Munévar, R. (s.f.). Experiencias en investigación-acciónreflexion con educadores en formación. Recuperado el 12 de 05 de 2009, de Revista Electrónica de Investigación Educativa: http://redie.uabc.mx/vol4no1/contenidomunevar.html

Ministerio de Educación Nacional. (s.f.). Lineamientos de atención de poblaciones vulnerables. Recuperado el 12 de 08 de 2009, de Colombia Aprende: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/article-90844.html

Rosa R. A. (2009). La mutua constitución de experiencia y significado: dos miradas históricas a la explicación psicológica del conocimiento. Revista de historia de la psicología , 87-124.

Downloads

Published

2009-06-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Enseñabilidad de las matemáticas para población vulnerable. Caso de estudio “Colegio básico el dorado”. (2009). Entre Ciencia E ingeniería, 5, 53-71. https://ojs.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/778