Enseñabilidad de las matemáticas para población vulnerable. Caso de estudio “Colegio básico el dorado”
Keywords:
mathematic competences, basic education, classroom motivationAbstract
The difficulties when teaching mathematics in elementary and secondary school, include awide variety of hexogen and endogen variables, which analysis must be the main objective ofthe research projects carried out in the classroom, in order to face the problem:understanding in some way the nature of the population we are working with, and adjustingthe education models to the specific needs of each institution in order to obtain better resultsin the process which are carried out in the classrooms, is the “study case” of Colegio Básico“El Dorado”, which has a population with a high level of vulnerability, with big difficulties toachieve basic concepts to develop mathematic competences. In this sense, some strategiesare proposed in order to understand and solve the mentioned problem.
References
Díaz, T., & Drunker, S. (2007). La democratización del espacio escolar. Estudios pedagógicos , 63-77.
Galdón, G. (2007). La violencia a la realidad o la violencia silenciosa. Escuela abierta , 49- 76.
Gardner, H. (1995). La nueva ciencia de la mente. Historia de la revolución cognitiva. Barcelona: Paidos.
Gardner, H. (2003). Los retos de la educación en el mundo moderno. Kikiriki. Cooperación educativa , 4-12.
Huertas, J. (2001). Fijarse metas para superarse. Cuadernos de pedagogía , 74-77.
Merino, D. (2004). El respeto a la identidad como fundamento de la educación intercultural. Teoría de la educación , 49-64.
Ministerio de Educacion Nacional. (s.f.). Ministerio de Educación Nacional. Recuperado el 12 de 09 de 2009, de Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-116042.html
Muñoz, J., Quintero, J., & Munévar, R. (s.f.). Experiencias en investigación-acciónreflexion con educadores en formación. Recuperado el 12 de 05 de 2009, de Revista Electrónica de Investigación Educativa: http://redie.uabc.mx/vol4no1/contenidomunevar.html
Ministerio de Educación Nacional. (s.f.). Lineamientos de atención de poblaciones vulnerables. Recuperado el 12 de 08 de 2009, de Colombia Aprende: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/article-90844.html
Rosa R. A. (2009). La mutua constitución de experiencia y significado: dos miradas históricas a la explicación psicológica del conocimiento. Revista de historia de la psicología , 87-124.