Laboratorio de física: Una experiencia significativa.

Authors

  • José Darío Agudelo Giraldo
  • Pedro José Arango Arango
  • Omar Antonio Vega

Keywords:

didactic precision laboratories, methodological strategy, meaningful learning

Abstract

This document is a pedagogic proposal for the teaching of Physics at undergraduate level,designed to make learning meaningful from practical laboratory of high precision whichreduces doubts, facilitate understanding and enable the concepts associated with thepractical realities.The focus of the class ranges from observation of the real physical phenomenon, using newtechnologies, to justify and explain this fact within the established theories.

Author Biographies

  • José Darío Agudelo Giraldo

    Estudiante Magíster en Ciencias - Física Ingeniero Físico Docente Investigador Universidad de Manizales Grupo de Investigación Laboratorio Física del Plasma

  • Pedro José Arango Arango

    Estudiante Doctorado Ciencia e Ingeniería de materiales Magíster en Física Físico Docente Investigador Universidad Nacional Sede Manizales Grupo de Investigación Laboratorio Física del Plasma

  • Omar Antonio Vega

    Estudiante Doctorado Ingeniería Informática: Sociedad de la Información y el Conocimiento Magister en Educación, Docencia, Orientación y Asesoría Educativa Ingeniero Agrónomo Docente Investigador y Director del centro de Investigaciones Universidad de Manizales Grupos De Investigación Desarrollo en Informática y Telecomunicaciones, Sociedad de la Información, Gestión e Innovación el Conocimiento, Desarrollo en Geomántica y Medio Ambiente

References

AMERICAN ASSOCIATION OF PHYSICS TEACHERS (1998). Goals of the Introductory Physics Laboratory. En: American Journal of Physics, Vol. 66 No. 6, (Jun, 1998). p. 483-485.

Carreras, C.; Yuste, M. y Sánchez, J.P. (2007). La Importancia del Trabajo Experimental en Física: un ejemplo para distintos niveles de enseñanza. Rev. Cubana de Física vol. 24 No. 1 (2007) p.80-83

Cravino, J. P y Lopes, J. B. (2003). La Enseñanza de la Física General en la Universidad. Propuestas de investigación. En: Enseñanza de las Ciencias, 2003, 21 (3), p. 473–482

Dávila, E. S. (2000). El Aprendizaje Significativo, Contexto Educativo. En: Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías, No. 9 (jul., 2000). http://contextoeducativo.com.ar / (fecha de consulta: 08/05/2009).

Díaz, F. & Hernández, G. (2002). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. 2º ed. México: Mc Graw Hill.

Eggen, P. D. & Kauchak, D. P. (2002). Estrategias Docentes. México: Fondo de Cultura y Educación de México, 2002. 386 p. ISBN 968166468X.

López J. B. (2002) Desarrollar Conceptos de Física a través del Trabajo Experimental. Evaluación de Auxiliares Didácticos. En: Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. Barcelona 2002, Vol. 20, No. 1, (mar, 2002). p. 115-132.

Marulanda, I. & Gómez, L. A. (2006). Experimentación en el Aula de Clase para la Enseñanza de la Física. En: Revista de la Sociedad Colombiana de Física, Vol. 38, No. 2, (2006). p. 699-702.

Meza, S. I. L. & AGUIRRE, M. S. (2002). Trabajos Prácticos de Física y Aprendizaje Significativo. En: Ciencia y Técnica: Educación, Departamento de Física, Universidad Nacional del Nordeste, Argentina. http://www1.unne.edu.ar/cyt/2002/09-Educacion/D- 026.pdf / (fecha de consulta: 08/05/2009).

Downloads

Published

2009-06-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Laboratorio de física: Una experiencia significativa. (2009). Entre Ciencia E ingeniería, 5, 42-52. https://ojs.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/773