Analysis of the Teaching and Learning of Electromagnetism at Technological and University Level
Keywords:
Electromagnetism, teaching, learning, sources of magnetic fieldAbstract
Current researches on Didactics of Physics have determined the importance about problematic in the teaching and learning process of scientific fundamental concepts in both high school and university levels. Such difficulties are analyzed through this work, especially in the area of the electromagnetism learning process with technology and university students. The research has a qualitative approach and a questionnaire was applied to 94 students in order to get suitable results. According to this, most of students (no matter how many times they had taken the course) have problems to understand the concepts related to the source of the magnetic field.
References
J. M. Almudí, “Introducción del concepto de campo magnético en el primer ciclo de la universidad: dificultades de aprendizaje y propuesta alternativa de orientación constructivista”, Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco, 2002.
J.Guisasola, J.M. Almudí, M.Ceberio, “Concepciones alternativas sobre el campo magnético estacionario. Selección de cuestiones realizadas para su detección. Investigación y Didáctica”, vol.21, no.2, pp.281-293,2003.
J.Guisasola, J.M. Almudí, J.L. Zubimendi, “Dificultades de aprendizaje de los estudiantes universitarios en la teoría de campo magnético y elección de los objetivos de enseñanza”, Enseñanza de las Ciencias. vol.21, no. 1, pp. 79-94,2003.
Maloney.o´kuma, hieggelke, a.van,heuvelen, “Surveying students´conceptual knowledge of electricity and magnetism”, Phy, Educ, Res. American Journal of Physics Suppl,vol.69,no.7, pp. 12—23,2001.
C. Furio, J. Guisasola, “Deficiencias epistemológicas en la enseñanza habitual de los conceptos de campo y potencial eléctrico. Enseñanza de las ciencias”,vol.15,no.2,pp.259-271,1997.
A.Llancaqueo, M.C. Caballero, and M.A. Moreira, “El concepto de campo en el aprendizaje de la física y en la investigación en educación en ciencias”, Revista Electrónica de Enseñanza de las ciencias, vol.2, no.3, pp.227-253,2003.
L. Catalán, C.C. Sahelices, M.A. Moreira, “Niveles de conceptualización en el campo conceptual de la inducción electromagnética”, Lat. Am. J. Phys. Educ, vol.4,no.3,2010.
S. Velazco, “El campo electromagnético en la enseñanza y el aprendizaje de la física”, Tesina predoctoral. Universidad Nacional de Tucumán,1998.
B. Osorio, J.A. Osorio, G. Campillo, S.Mejía, R.Covaleda, “La enseñanza y el aprendizaje del electromagnetismo: una breve revisión de las investigaciones en este campo”, Revista Cintex. Institución Universitaria Pascual Bravo,vol.17, pp. 51-62, 2012.