Cybersecurity practices of Colombian high school students
DOI:
https://doi.org/10.31908/19098367.2832Keywords:
cybersecurity practices, digital communication, students, social representations, NVIVOAbstract
The objective of this article is to identify the cybersecurity practices of high school students based on their social representations. This research was carried out with the participation of students from state and private institutions in the cities of Bogotá D.C. and Florencia-Caquetá in Colombia. The data was collected through a semi-structured interview. The analysis of the information was carried out using the qualitative software NVIVO v12. The study determines that the lack of cybereducation of high school students becomes an important vulnerable condition that deteriorate the trust and digital security in the country.
References
FBI, “Elder Fraud Report”. Recuperado de https://www.ic3.gov/Media/PDF/AnnualReport/2021_IC3ElderFraudReport.pdf (accedido el 28 de marzo de 2022).
Infobae. "Delitos informáticos en Colombia subieron un 17 % en el 2021: sepa cómo prevenirlos". infobae. https://www.infobae.com/america/colombia/2021/12/27/delitos-informaticos-en-colombia-subieron-un-17-en-el-2021-sepa-como-prevenirlos/ (accedido el 14 de marzo de 2022).
F. Tiberio, M.L. Sevillano, and M. C. Ricoy, "Competencias para la utilización de las herramientas digitales en la sociedad de la información," Educación XX1, vol. 13, no. 1, pp. 199-219, 2010, ISSN: 1139-613X, disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=70618037009.
M. J. Rojas-Bahamón, «La publicación científica en docentes colombianos», Eduweb, vol. 16, n.º 1, pp. 72–89, abr. 2022.
S. Moscovici. El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul S.A., 1979.
CYBEREOP. “Los usuarios, el eslabón débil de la seguridad informática”. https://www.cybereop.com/blog/los-usuarios-el-eslabon-debil-de-la-seguridad-informatica.html. 2021.
C. Milio, Homo Sapiens, el eslabón débil de la seguridad de la información. Revista Abierta De Informática Aplicada, 4. http://portalreviscien.uai.edu.ar/OjS/index.php/RAIA/article/view/12. 2021.
MinTIC. Programa Vive Digital. https://mintic.gov.co/portal/vivedigital/612/w3-article-1511.html. (accedido 14 May 2022)
Consejo Nacional de Política Económica y social. “Documento CONPES 3701. Lineamientos de política para ciberseguridad y ciberdefensa·. Bogotá. 2011.
Portafolio. “Para el país, la seguridad digital es una política nacional”. https://www.portafolio.co/economia/gobierno/conpes-aprobo-nueva-politica-seguridad-digital-colombia-494057. 2016. (accedido el 18 de abril 2022)
Consejo Nacional de Política Económica y social. Documento CONPES 3995. Política Nacional de Confianza y Seguridad digital. Bogotá. 2020.
MinTIC. Modelo de Seguridad y Privacidad de la Información. https://bit.ly/3zioYTB3. 2016.
J.C. Abric. Les représentations sociales: aspects théoriques. Paris: Presses universitaires de France. 1994.
"Digital Report 2021: El informe sobre las tendencias digitales, redes sociales y mobile. - We Are Social Spain". We Are Social Spain. https://wearesocial.com/es/blog/2021/01/digital-report-2021-el-informe-sobre-las-tendencias-digitales-redes-sociales-y-mobile/. (accedido el 11 de mayo de 2022)
M. Rojas Bahamón, "Diagnóstico acerca del uso y apropiación de las TIC como mediación didáctica," Amazonia Investiga, vol. 1, no. 1, pp. 5-18, Dec. 2012.
D. F. Arbeláez-Campillo, M. Andreyevna Dudareva, y M. J. Rojas-Bahamón, «Las pandemias como factor perturbador del orden geopolítico en el mundo globalizado», CP, vol. 36, n.º 63, pp. 134-150, mar. 2020.
Ministerio de Tecnologías de la información y las comunicaciones. Programa en TIC Confío. Disponible en: www.enticconfio.gov.co. (accedido en: 11 de mayo de 2022)
L. López de Parra, L. Correa Cruz, y M. J. Rojas Bahamón, «Representaciones sociales: formación y uso de tecnologías de información y comunicación. Profesores de educación básica secundaria», Rev. virtual univ. catol. norte (En línea), n.º 50, pp. 256–276, may 2017.
O. Budnyk, “Formation of tolerance in the inclusive environment of an educational institution”, Amazonia Investiga, vol. 11, no. 56, pp. 305-319, Oct. 2022.
O. Kozmenko, I. Popovych, D. F. Arbeláez-Campillo, M. J. Rojas-Bahamón, and L. Volchenko, “Structural and functional model of the successful person training in USA colleges and universities”, Amazonia Investiga, vol. 11, no. 55, pp. 143-155, Oct. 2022.