Rural education mediated by traditional technology in times of pandemic 2020-2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.2778

Keywords:

rural education, technologies, constructivism, pandemic, parental role

Abstract

Rural education has faced challenges in recent years related to difficulties in the population's access to school and little or no connection to information networks, which were more evident in times of pandemic. This article is the result of doctoral research Parental role and education in times of pandemic. Experiences in a unitary school in rural Pennsylvania. Caldas-Colombia. It shows the research works establishing a relationship between rural education, technology, pandemic, constructivism, and parental role. Fifty studies from various sources were addressed between 2017 and 2021. The methodology was based on the documentary analysis described by Quintana and Montgomery, and state of the art was addressed by levels, where the study of international research was done, then Latin American, and finally the national and regional ones. In the analysis of the investigations, it was found that, in many countries, especially in rural areas, the population faces problems with an internet connection, difficulties in infrastructure and technological equipment, which has hindered the continuity of daily life, the coverage, and quality of education in times of covid-19.

Author Biographies

  • Olga Patricia Bonilla Marquínez, Universidad Católica de Manizales

    Fonoaudióloga Universidad Católica de Manizales - Colombia, especialista en Gerencia Educativa Universidad Católica de Manizales – Colombia, Magister en Pedagogías Activas y Desarrollo Humano de la Universidad de Manizales – CINDE - Colombia, Doctora en Ciencias de la Educación Universidad Tecnológica de Pereira – Rudecolombia – Colombia. Docente en diferentes programas de doctorado para el área de investigación educativa. Actualmente docente asociada Doctorado en Educación de la Universidad Católica de Manizales. Investigadora del grupo de investigación Educación y Formación de Educadores -EFE- de la Universidad Católica de Manizales. La trayectoria investigativa la ha realizado en el área de la educación especialmente en formación de maestros y narrativas pedagógicas.

  • Dilsa Estela Muñoz Muñoz, Universidad Católica de Manizales

    Licenciada en tecnología e informática de la Universidad Católica de Manizales, Especialista en Administración de la Informática Educativa de la Universidad de Santander, Magister en gestión de la tecnología educativa de la Universidad de Santander. Candidata a doctor en Educación de la Universidad Católica de Manizales. Investigadora del grupo de investigación Educación y Formación de Educadores -EFE- de la Universidad Católica de Manizales. La trayectoria investigativa la ha realizado en formación de maestros, ruralidad y tecnología. Actualmente Tutora del Programa Todos a Aprender -PTA- del Ministerio de Educación Nacional. Colombia.

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Published

2022-07-20

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Rural education mediated by traditional technology in times of pandemic 2020-2022. (2022). Entre Ciencia E ingeniería, 16(31), 51-59. https://doi.org/10.31908/19098367.2778