Blue Ocean strategy for the port sector (synchromodality and digitization)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.1768

Keywords:

digitalization, blue ocean, ports, synchro-modality

Abstract

Industry in general and ports in particular are moving towards 4.0 processes. The use of new technologies and new market patterns are the main tools for the success of these processes. The current challenges of the port sector are to develop Smart ports whose main characteristics are defined by digitalization and synchro-modality. Only they allow determining a new scenario in which it is possible to raise the Blue Ocean Strategy, leaving aside competition and looking for a new demand. The growing development of digital techniques and their implementation in port management and transport processes makes this strategy viable on an even greater scale. The general conclusion of the research is that it is possible to apply market strategies to the Spanish port sector with a different methodology to the one used until now. It can be seen that Spanish ports, still have a long way to go in terms of sustainability, understood in three dimensions: economic, social and environmental.

Author Biographies

  • Noemí Ortiz Rey, Universidad Politécnica de Madrid

    Ingeniera de Caminos, Canales y Puertos por la Universidad Politécnica de Madrid y Master Ingeniero de Caminos, Canales y Puertos por la Universidad Politécnica de Madrid en la especialidad en Servicios y Transportes Urbanos.

  • Beatriz Molina Serrano, Universidad Politécnica de Madrid

    Doctora Ingeniera de Caminos, Canales y Puertos por la Universidad Politécnica de Madrid. Su experiencia está relacionada principalmente con la seguridad vial y la gestión de infraestructuras viarias, si bien relacionada con la gestión marítima portuaria. Actualmente desarrolla su actividad como jefe de proyectos en el sector privado.

  • Nicoleta González-Cancelas, Universidad Politécnica de Madrid

    Doctora Ingeniera de Caminos, Canales y Puertos por la Universidad Politécnica de Madrid. Es especialista en logística y transporte. Actualmente desarrolla su actividad como Profesora Contratada Doctora del Departamento de Ingeniería Civil, Transporte y Territorio de la Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos de la Universidad Politécnica de Madrid al tiempo que es profesora del Máster Universitario en Sistemas de Ingeniería Civil (MUSIC) de la Escuela Técnica Superior de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos de la Universidad Politécnica de Madrid y del Master en Gestión y Planificación Portuaria e Intermodalidad; Master del Campus Portuario de Puertos del Estado. Es especialista en Logística y Transporte.

  • Francisco Soler-Flores., Universidad Carlos III de Madrid

    Licenciado en Matemáticas por la Universidad de Almería. Doctor en Tecnología y Sistemas de Información por la Universidad de Castilla-La Mancha. Profesor de la Universidad Carlos III de Madrid (Departamento de Informática). Es especialista en Analytics y Machine Learning.

  • Alberto Camarero-Orive, Universidad Politécnica de Madrid

    Doctor Ingeniero de Caminos, Canales y Puertos por la Universidad Politécnica de Madrid y Licenciado en Economía y en Administración, y Dirección de Empresas por la Facultad de Ciencias Sociales y Jurídicas de la Universidad Carlos III de Madrid. Profesor titular del Departamento de Ingeniería Civil y Transportes en la Unidad Docente de Explotación de Puertos. Además, es Profesor del Programa de Doctorado “Ingeniería e Infraestructura de los transportes.

References

Panayides, P. M. “Global supply chain integration and competitiveness of port terminals. In Ports, cities, and global supply chains”. Routledge,2017, pp. 43-56.

Zereik, E., Bibuli, M., Mišković, N., Ridao, P., & Pascoal, A. (2018). Challenges and future trends in marine robotics. Annual Reviews in Control, 46, pp. 350-368.

Heilig, L., Lalla-Ruiz, E., & Voß, S. (2017). Digital transformation in maritime ports: analysis and a game theoretic framework. Netnomics: Economic research and electronic networking, 18(2-3), pp. 227-254.

Heilig, L., Schwarze, S., & Voß, S. “An analysis of digital transformation in the history and future of modern ports”. 2017.

Acciaro, M., Renken, K., & El Khadiri, N. “Technological Change and Logistics Development in European Ports”. In European Port Cities in Transition (pp. 73-88). Springer, Cham. 2020.

Dooms, M., Van Der Lugt, L., Parola, F., Satta, G., & Song, D. W. (2019). The internationalization of port managing bodies in concept and practice. Maritime Policy & Management, 46(5), pp. 585-612.

Tavasszy, L., Behdani, B., & Konings, R. “Intermodality and synchromodality. In Ports and Networks”. Routledge, 2017, pp. 251-266.

Castelein, B., Geerlings, H., & van Duin, R. (2020). The reefer container market and academic research: a review study. Journal of Cleaner Production, 120654. 2020.

Douaioui, K., Fri, M., & Mabrouki, C. “Smart port: Design and perspectives”. In 2018 4th International Conference on Logistics Operations Management (GOL) (pp. 1-6). IEEE.

Dong, C., Boute, R., McKinnon, A., & Verelst, M. (2018). Investigating synchromodality from a supply chain perspective. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 61, 42-57.

Zhang, M., & Pel, A. J. (2016). Synchromodal hinterland freight transport: Model study for the port of Rotterdam. Journal of Transport Geography, 52, 1-10.

Dooms, M., Van Der Lugt, L., Parola, F., Satta, G., & Song, D. W. (2019). The internationalization of port managing bodies in concept and practice. Maritime Policy & Management, 46(5), 585-612.

Zhang, X., & Roe, M. “Port Competition. In Maritime Container Port Security”. Palgrave Macmillan, Cham, 2019, pp. 59-85.

Garcia-Alonso, L., Monios, J., & Vallejo-Pinto, J. Á. (2019). Port competition through hinterland accessibility: the case of Spain. Maritime Economics & Logistics, 21(2), pp. 258-277.

Mauborgne, R., & Kim, W. C. (2005). La estrategia del océano azul. Harvard Deusto business review, (131), 22-31.

Kim, W. C., & Mauborgne, R. (2004). La estrategia del océano azul. Harvard Business Review, 82(10), 2004

Published

2020-07-19

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Blue Ocean strategy for the port sector (synchromodality and digitization). (2020). Entre Ciencia E ingeniería, 14(27), 50-57. https://doi.org/10.31908/19098367.1768