Robotics and APP design: a possibility to enhance the mathematical thinking of undergraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.1749

Keywords:

Robotic devices, App inventor, Variational thinking, numerical thinking, Lego Mindstorms

Abstract

In the national educational context and for students at the basic and secondary education levels, their appropriations of mathematical concepts tend to be low and this becomes especially evident when they enter higher education. It is necessary to implement active and innovative methodologies that promote in the student new dynamics for the development of a mathematical Knowledge; To answer to this problem, from the research group Entre Ciencia e Ingeniería of the Faculty of Basic Sciences and Engineering of the Católica de Pereira University, it is proposed to carry out a methodological proposal based on the use of robotic devices LEGO MINDSTORMS and mobile platforms such as App Inventor with the purpose that the student improves their levels of competence in numerical, variational and geometric thoughts.

Author Biographies

  • Juan Carlos Henao López, Universidad Católica de Pereira

    Nació en Pereira, Colombia el 14 de enero de 1977 y estudió su pregrado en Ingeniería Eléctrica en la Universidad Tecnológica de Pereira y una maestría en educación con la Universidad de Santander, actualmente realiza estudios de Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Cuauhtémoc (México). Ejerce profesionalmente como docente para la Secretaria de Educación de Pereira, la Universidad de Caldas y la Universidad Católica de Pereira donde actualmente se encuentra vinculado laboralmente y pertenece al grupo de investigación Entre ciencia e Ingeniería. Entre sus campos de interés está la didáctica, la robótica, las TIC.

  • Euclides Murcia Londoño, Universidad Católica de Pereira

    Nació en Bogotá, Colombia el 1 de noviembre de 1975 y estudió su pregrado en Matemáticas y Computación en la Universidad del Quindío y una maestría en Enseñanza de las Matemáticas con la Universidad Tecnológica de Pereira, actualmente realiza estudios de Doctorado en Ciencias de la Educación en la Universidad de Cuauhtémoc (México). Ejerce profesionalmente como docente para la Secretaria de Educación de Pereira y la Universidad Católica de Pereira donde actualmente se encuentra vinculado laboralmente y pertenece al grupo de investigación Entre ciencia e Ingeniería. Entre sus campos de interés está la didáctica, la robótica, las TIC y la Estadística.

References

R. Hernandez-Sampieri, C. Fernandez-Collado, and P. Baptista Lucio, Metodologia de la Investigación, 6th ed., vol. 1, no. 1. Mexico, Mexico: McGraw-Hill, 2014.

Ministerio de Educación Nacional, Estándares Básicos de Competencia en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2006.

Ministerio de Educación Nacional, “Lineamientos Curriculares en el área de Matemáticas,” Ministerio de Educación Nacional, Bogotá, Colombia, 1998.

Ministerio de Educación Nacional, “Matríz de referencia en matemáticas,” Bogotá, Colombia, 2016.

Y. Chevallard, La transposición didáctica. Del Saber Sabio al Saber Enseñado. AIQUE, 1999.

B. D’Amore and M. I. Fandiño Pinilla, “Reflexiones teóricas sobre las bases del enfoque ontosemiótico de la Didáctica de la Matemática,” Actas del Segundo Congr. Int. Virtual sobre el Enfoque Ontosemiótico del Conoc. y la Instr. Matemáticos, no. 2007, pp. 1–17, 2017.

H. E. Bosch, M. S. Bergero, C. A. Nasso, M. M. Perez, and M. C. Rampazzi, “Innovaciones didácticas para ciencias y matemática asistidas por TIC,” Rev. Iberoam. Educ. en Tecnol. y Tecnol. en Educ., vol. 1, no. 19, pp. 60–64, 2017.

E. Murcia Londoño and H. Córdoba, “Uso de las Tics y objetos de aprendizaje para la enseñanza de las matemáticas en la UCPR,” Entre Cienc. e Ing., vol. 6, no. 6, pp. 129–149, 2006.

J. C. Henao López and E. Murcia Londoño, “Educación matemática en Colombia, una perspectiva evolucionaria,” Entre Cienc. e Ing., vol. 9, no. 18, pp. 23–30, 2015.

M. D. P. Díaz López, N. D. M. Torres López, and M. del C. Lozano Segura, “Nuevo Enfoque En La Enseñanza De Las Matemáticas, El Método ABN,” Int. J. Dev. Educ. Psychol., vol. 3, no. 1, p. 431, 2017.

L. E. Díaz Posada, S.-P. Varela Londoño, and L. P. Rodríguez Burgos, “Inteligencias múltiples e implementación del currículo: avances, tendencias y oportunidades,” Rev. Psicodidáctica, vol. 22, no. 1, pp. 69–83, 2017.

P. Ruiz Bernardo, L. Sánchez Tarazaga, and R. Mateu Pérez, “La innovación pedagógica de la mano de la investigación-­‐ acción para mejorar la calidad de las prácticas externas de los Grados de Maestro/a en Educación Primaria y Educación Infantil,” Rev. Electrónica Interuniv. Form. del Profr., vol. 21, no. 1, pp. 33–49, 2018.

O. Aya Corredor, M. I. Cano Villamil, and D. C. García Caro, “Algunas consideraciones didácticas sobre el concepto de logaritmo y de función logarítmica y sus posibilidades en la educación básica,” Universidad Pedagógica Nacional, 2016.

A. Garcia Martínez and M. Gonzalez Sanmamed, “Cómo generan y gestionan contenidos los estudiantes de educación de Costa Rica: una contribución al estudio de su entorno personal de aprendizaje,” Digit. Educ. Rev., vol. 36, no. 1, pp. 15–34, 2019.

E. Murcia Londoño and H. Córdoba Vargas, “Enseñar matemáticas usando objetos virtuales de aprendizaje en la Universidad Católica de Pereira,” Entre Cienc. e Ing., vol. 5, no. 10, pp. 148–168, 2011.

A. Gorina Sánchez and I. Alonso Berenguer, “La formación de Pensamiento Estadístico en el nivel Universitario,” Órbita Pedagógica, vol. 12, no. 1, pp. 41–54, 2014.

M. L. Meneses Espinal and D. Y. Peñalosa Gelvez, “Método de Pólya como estrategia pedagógica para fortalecer la competencia resolución de problemas matemáticos con operaciones básicas,” Zo. Próxima, no. 31, pp. 8–25, 2019.

M. Y. Canales Alfaro, “Comprensión lectora y resolución de problemas matemáticos en estudiantes de un colegio privado de Lima,” Rev. Investig. en Psicol., vol. 21, no. 2, p. 215, 2019.

L. E. Peláez Valencia and B. E. Osorio Patiño, “Medición del nivel de aprendizaje con dos escenarios de formación: uno tradicional y otro con TIC,” Entre Cienc. e Ing., vol. 18, no. 1, pp. 59–66, 2015.

E. Murcia Londoño, J. L. Arias Vargas, and S. M. Osorio Montoya, “Software educativo para el buen uso de las TIC,” Entre Cienc. e Ing., vol. 19, no. 1, pp. 114–125, 2016.

Published

2020-07-19

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Robotics and APP design: a possibility to enhance the mathematical thinking of undergraduate students. (2020). Entre Ciencia E ingeniería, 14(27), 35-40. https://doi.org/10.31908/19098367.1749