Learning styles and its relationship with repetition and retardation academic in Biomedical, Electronic and Industrial Engineering
DOI:
https://doi.org/10.31908/19098367.3705Keywords:
CHAEA, higher education, learning styles, lag, Pearson correlation coeffi cientAbstract
This research aimed to establish the relationship of learning styles with the repetition and retardation academic of students in Biomedical, Electronic, and Industrial Engineering programs. The CHAEA questionnaire was applied to a sample of 69 students enrolled in the period 2016-1, to identify the predominant learning styles. To establish the levels of academic repetition and retardation academic, the academic report data available at the institution were consulted. To obtain the results of the relationship between learning styles with retardation and academic repetition we used the Pearson correlation. The results showed that in terms of learning styles they followed this order: high preference for the theoretical style and moderate preference in both active, refl exive and pragmatic styles. In addition, a statistically significant relationship was found between repetition and retardation academic.
References
A guilera, P.E. “Los estilos de enseñanza, una necesidad para la atención de los estilos de aprendizaje en la educación universitaria,” Estilos de Aprendizaje, vol. 10, no. 10, pp. 79-87, Oct. 2012.
López-Aguado, M. “Estilos de aprendizaje. Diferencias por género, curso y titulación,” Estilos de Aprendizaje, vol. 7, no. 7, pp. 109-134, Apr., 2011.
Gutiérrez, M., García, J.L., Vieira, D.M. “Estudio de las variables que influyen en los estilos de aprendizaje de diferentes grupos de alumnos del grado magisterio de la Universidad de Valladolid, España,” Estilos de Aprendizaje, vol. 10, no. 10, pp. 55-64, Oct., 2012.
Kolb, D. “Inventario de los estilos de aprendizaje: Inventario autoevaluativo y su interpretación,” Boston, United States, TRG Hay/Mc Ver, 1981.
Curry, L. “Integrating concepts of cognitive or learning style: A review with attention to psychometrics standards,” Ottawa: Canadian College of Health Service Executives, Ottawa, Canada, 1987.
Honey, P., Mumford, A. “Using your learning styles,” Peter Honey, Maidenhead, United Kingdom, 1986.
Biggs, J.B. “Student learning research and theory: Where do we currently stand?,” Oxford: The Oxford Centre for Staff Development, Oxford, United Kingdom, 1994.
Rayner, S., Riding, R. “Cognitive styles and learning strategies: Understanding style differences in learning and behavior,” London, United Kingdom, David Fulton Publishers, 1999.
A lonso, C.M., Gallego, D., Honey, P. “Los estilos de aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora,” 7ª edición, Bilbao (España). Ediciones Mensajero, pp. 104-116, 1994.
Escurra, L.M. “Análisis psicométrico del Cuestionario de Honey y Alonso de Estilos de Aprendizaje (CHAEA) con los modelos de la Teoría Clásica de los Tests y de Rasch,” Persona, no. 14, pp. 71-109. Sep., 2011.
Baquerizo, R., Amechazurra, O., Galarza, J. “La deserción y la repitencia en las instituciones de Educación Superior: algunas experiencias investigativas en el Ecuador,” Universidad y Sociedad, vol. 6, no. 1, pp. 102-107, Ene., 2014.
Isaza-Restrepo, A., Enríquez-Guerrero, C., Pérez-Olmos, I. “Deserción y rezago académico en el programa de medicina de la Universidad del Rosario, Bogotá, Colombia,” Revista Ciencia de la Salud, vol. 14, no. 2, 231-45, Ene., 2016.
Bracho, T. “Capital cultural: impacto en el rezago educativo,” Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, vol. 20, no. 2, pp. 13-46, 1990.
Barragán, M.C. “La carga horaria excesiva, factor del bajo rendimiento en Ingeniería Civil: Un estudio de Caso,” Revista Tecnología. Investigación y Docencia, vol. 6, no. 6, pp. 67-73, Jul. 2011.
González, F.F. “Repitencia y Deserción Universitaria en América Latina,” Informe Sobre Educación Superior en América Latina y el Caribe 2000-2005. Cap. 11, pp. 155-168, 2005.
Castaño, E., Gallón, S., Gómez K., Vásquez, J. “Deserción estudiantil universitaria: una aplicación de modelos de duración,” Lecturas de economía, vol. 60, pp. 39-65, Enr., 2004.
Cortés, H., Gallego L., Rodríguez, G. “La Facultad de Ingeniería hoy: una aproximación hacia la construcción de indicadores académicos,” Ingeniería e Investigación, vol. 31, no. 1, pp. 74-90, Agosto, 2011.
Carvajal, P., Trejos, A.A., Barros, A.M. “Análisis estadístico multivariado de los estilos de aprendizajes predominantes en estudiantes de ingenierías de la Universidad Tecnológica de Pereira II semestre de 2006,” Scientia et Technica, vol. 34, pp. 325 -330, May., 2007.
Laugero, L., Balcaza, G., Salinas, N., Cravari A.M. “Una indagación en el Estilo de Aprendizaje de los Alumnos en Distintos Momentos de su Vida Universitaria,” Estilos de Aprendizaje, vol. 4, no. 4, pp. 1-13, Oct., 2009.
A ragón, M., Jiménez, Y.I. “Diagnóstico en los estilos de aprendizaje en los estudiantes: Estrategias docentes para elevar la calidad educativa,” Investigación Educativa, vol. 9, pp. 1-21, Jul., 2009.
Ramos, G.E., Triana, M.L. “Diagnóstico del proceso enseñanza y su relación con los estilos y estrategias de aprendizaje de los estudiantes del programa de Ingeniería Industrial de la Universidad Tecnológica de Pereira,” Scientia et Technica, vol. 47, pp. 270-275, Apr., 2011.
Pujol, L. “Búsqueda de información en hipermedios: efecto del estilo de aprendizaje y el uso de estrategias metacognitivas,” Investigación y Postgrado, vol. 23, no. 3, pp. 45-67, Dec., 2008.
Cala, R., García, M., Jaramillo, V. “Determinación de los estilos de aprendizajes de estudiantes de 1er curso de Ingeniería Industrial y Electrónica de la Universidad Técnica del Norte. Ibarra. Ecuador,” Estilos de Aprendizaje, vol. 7, no. 14, pp. 43-67, Dec., 2014.
Rangel, L.C., Benítez, B.M., Añez, O., Ávila, A.G., Barboza, Y. “Estilo de aprendizaje predominante en los estudiantes de Bioanálisis. Universidad del Zulia,” Multiciencias, vol. 12, no. 2, pp. 206-212, Jun., 2012.
A cevedo, D., Cavadia, S., Alvis, A. “Estilos de aprendizaje de los estudiantes de la facultad de Ingeniería de la Universidad de Cartagena (Colombia),” Formación Universitaria, vol. 8, no. 4, pp. 15-22, Feb., 2015.
Tejada, C., Villabona, A., Ruiz, E. “Deserción y Repetición del Programa de Ingeniería Química de la Universidad de Cartagena Periodo 2006-2011,” Revista ciencia e Ingeniería al Día, vol. 8, no. 1, pp. 55-66, Ene., 2013.
Vera-Noriega, J., Ramos-Estrada, D., Sotelo-Castillo, M., Echeverría-Castro, S., Serrano-Encinas, D., Vales-García, J. “Factores asociados al rezago en estudiantes de una institución de educación superior en México,” Revista iberoamericana de educación superior, vol. 3, no. 7, pp. 41-56, May. 2012.