Learning styles and its relationship with repetition and retardation academic in Biomedical, Electronic and Industrial Engineering

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.3705

Keywords:

CHAEA, higher education, learning styles, lag, Pearson correlation coeffi cient

Abstract

This research aimed to establish the relationship of learning styles with the repetition and retardation academic of students in Biomedical, Electronic, and Industrial Engineering programs. The CHAEA questionnaire was applied to a sample of 69 students enrolled in the period 2016-1, to identify the predominant learning styles. To establish the levels of academic repetition and retardation academic, the academic report data available at the institution were consulted. To obtain the results of the relationship between learning styles with retardation and academic repetition we used the Pearson correlation. The results showed that in terms of learning styles they followed this order: high preference for the theoretical style and moderate preference in both active, refl exive and pragmatic styles. In addition, a statistically significant relationship was found between repetition and retardation academic.

Author Biographies

  • Bashir Yacub Bermúdez, Universidad Antonio Nariño

    Ingeniero Eléctrico de la Universidad Antonio Nariño (Colombia). Especialista en Administración de Empresas de la Universidad Antonio Nariño (Colombia). Magister en Educación de la Universidad Simón Bolívar, sede Barranquilla (Colombia). Es líder del Grupo de Investigación en Ingenierías Electrónica y Electromecánica, UAN, Cartagena (GIIEENCAR). Docente de la Universidad Antonio Nariño, Cartagena (Colombia).

  • Genis del Carmen Patrón Antequera, Universidad antonio Nariño

    Economista de la Universidad Tecnológica de Bolívar (Colombia). Especialista en Administración de Empresas de la Universidad Antonio Nariño (Colombia). Magister en Educación de la Universidad Simón Bolívar, sede Barranquilla (Colombia). Coordinadora del programa Comercio Internacional, sede Cartagena (Colombia).

  • María Eugenia Agámez Jiménez, Colegio Mayor de Bolívar,

    Ingeniera Industrial de la Universidad Tecnológica de Bolívar (Colombia). Especialista en Administración Pública de la Escuela Superior de Administración Pública (Colombia). Magister en Educación de la Universidad Simón Bolívar, sede Barranquilla (Colombia). Investigadora del Grupo de Investigación Sujeto y Desarrollo Comunitario (SUDECO), Docente de institución tecnológica Colegio Mayor de Bolívar (Colombia).

  • Diofanor Acevedo Correa, Universidad de Cartagena

    Químico Farmacéutico e Ingeniero de Alimentos de la Universidad de Cartagena. Especialista en Ciencia y Tecnología de Alimentos de la Universidad Nacional (Colombia). Doctor en Ingeniería de Alimentos de la Universidad del Valle (Colombia). Es investigador del Grupo de Investigación Innovación y Desarrollo Agropecuario y Agroindustrial (IDAA) de la Universidad de Cartagena, y docente de planta de la misma universidad.

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Published

2018-06-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Learning styles and its relationship with repetition and retardation academic in Biomedical, Electronic and Industrial Engineering. (2018). Entre Ciencia E ingeniería, 12(23), 72-77. https://doi.org/10.31908/19098367.3705