Use of technological tools in the development of a Mathematics Course 1 at the Technological University of Pereira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31908/19098367.3704

Keywords:

Autonomy, collaboration, mathematics, research, learning process, proposal, educational practices, technological resources

Abstract

In the Mathematics courses 1 of the Technological University of Pereira; historically, there has been a problem in the academic results of students, where this subject has a high percentage of failure, which leads to the repetition of the subject and in the most critical cases of desertion. The professors of the department of mathematics, propose to transform some educational practices, to respond to the context of the attended population. With the aim of supporting the learning processes of the students, a proposal is designed and validated using technological resources with specifi c educational intentions, to accompay the development of the subject complementing the face-to-face sessions; strengthening student skills that allow greater autonomy, research and collaboration.

Author Biographies

  • José William Montes Ocampo, Universidad Tecnológica de Pereira

    Nació en Buga, Valle del Cauca, Colombia, el 23 de marzo de 1975. Tecnólogo e Ingeniero Mecánico de la Universidad Tecnológica de Pereira. Magister en Instrumentación Física de la Universidad Tecnológica de Pereira. Docente Asociado adscrito al Departamento de Matemáticas de la Facultad de Ciencias Básicas de la Universidad Tecnológica de Pereira.

  • Robin Mario Escobar Escobar, Universidad Tecnológica de Pereira

    Nació en Itagüí, Antioquia, Colombia, el 20 de enero de 1974. Licenciado en Matemáticas y Física de la Universidad Tecnológica de Pereira. Magister en Enseñanza de la Matemática de la misma universidad. Docente adscrito al Departamento de Matemáticas de la Facultad de Ciencias Básicas de la Universidad Tecnológica de Pereira.

  • Germán Cadavid Arango, Universidad Tecnológica de Pereira

    Nació en Pereira, Risaralda, Colombia, el 7 de abril de 1972. Ingeniero Industrial de la Universidad Tecnológica de Pereira. Magister en Enseñanza de la Matemática de la misma Universidad. Docente adscrito al Departamento de Matemáticas de la Facultad de Ciencias Básicas de la Universidad Tecnológica de Pereira.

References

Siemens, G., & Fonseca, D. Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. 2004. Disponible: http://www.fce.ues.edu.sv/uploads/pdf/siemens-2004-conectivismo.pdf.

Observatorio Institucional UTP, O. I. UTP. Datos estadísticos Matemáticas 1 CB 115, UTP. Periodo 2005-2015, Pereira, 2015.

Zúñiga, L “El cálculo en carreras de ingeniería: un estudio cognitivo”, Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, vol. 1, no. 10, pp. 145-175, 2007.

Fosnot, C.T. “Young mathematicians at work: Constructing fractions, decimals, and percents”, Portsmouth, NH: Heinemann, 2002, 170p.

Calvo, A. “Un Estudio sobre el papel de las definiciones y demostraciones en cursos preuniversitarios de cálculo diferencial e integral”, Tesis doctoral, Departamento de Didáctica de la Matemática 1 de las Ciencias Experimentales, Universidad Autónoma de Barcelona, España, 17 sep. 2001.

Gros, B. El aprendizaje colaborativo a través de la red: límites y posibilidades. Universidad de Barcelona. 2005. Disponible: http://ub.academia.edu/Bego%C3%B1aGros/Papers. 15 de mayo, 2016.

Kahoot!, s.f. Getting started with... Kahoot ©. Material no publicado.Disponible: https://getkahoot.com/tutorials/Kahoot_Tutorials.pdf. 30 de enero de 2016. Plickers, s.f. © Plickers ©. Disponible: https://www.plickers.com. 10 de agosto, 2016.

GoConqur, s.f. © ExamTime Ltda ©. Disponible: https://www.goconqr.com/es. 10 de enero, 2016.

Instituto GeoGebra Internacional. GeoGebra ©. Matemáticas dinámicas para aprender a enseñar. 2015. Disponible: http://www.geogebra.org/. 10 de enero, 2016.

Cardona, C. M. ¿Qué son los nuevos retos en ambientes virtuales en el aprendizaje? En Memorias del Claustro Académico. Universidad Distrital. 2013. Disponible: http://goo.gl/TE6e9y. 12 de agosto, 2016.

Codescos, s.f. Creación e Implementación de Objetos Virtuales de Aprendizaje (OVA) en la Plataforma Moodle. Programa de Acompañamiento a Estudiantes para la Permanencia y Graduación en la Universidad de Sucre. Disponible: http://goo.gl/RvoV5V. 09 de marzo, 2016.

Mora, F. Objetos de aprendizaje: importancia de su uso en la educación virtual. Revista Calidad en la Educación Superior. Calidad en la Educación Superior, ISSN-e 1659-4703, Vol. 3, Nº. 1, págs. 104-118, Costa Rica. 2012. Disponible: http://goo.gl/49nD3Z. 12 de agosto, 2016.

Valencia, B. Por qué utilizar TIC en el proceso de Enseñanza – Aprendizaje. Revista Páginas No. 98, 31-36, 2015

Easelly, s.f. © Easelly ©. Recuperado el 20 de enero, 2016, de: https://www.easel.ly/

Peláez, L. E., Osorio, B. E. Medición del nivel de aprendizaje con dos escenarios de formación: uno tradicional y otro con TIC. Revista Entre Ciencia e Ingeniería Vol. 9, no. 18, 59-66, 2015.

Published

2018-06-30

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Use of technological tools in the development of a Mathematics Course 1 at the Technological University of Pereira. (2018). Entre Ciencia E ingeniería, 12(23), 66-71. https://doi.org/10.31908/19098367.3704